"Монбат"

"Монбат"

Визитка
Основана: 15 юли 1992 г.
Адрес: София, ул. "Голо Бърдо" 4,
Интернет адрес: www.monbat.com
Сектор: Електротехника
Телефон: 02/962 11 50
Акционерен капитал: 19.5 млн. лв.
Последен отчет: 30 септември 2009 г., неконсолидиран
Изпълнителен директор: Петър Петров
Директор за връзки с инвеститорите: Даниела Пеева
Монбат (5MB)
Експортно ориентирани компании в България, които имат изградени солидни позиции на външните пазари, са първите в бизнеса, които започват да излизат от икономическата криза. Това показват резултатите на производителя на акумулаторни батерии "Монбат". През втората половина на миналата година и първата на тази дружеството беше сериозно ударено от рецесията и последвалия колапс на търсенето на коли в Европа, където то пласира голяма част от продукцията си. Последваха съкращения, отлагане или замразяване на инвестиционни проекти и други антикризисни мерки.
След предприетата фискална експанзия на правителствата на Стария континент, включваща и държавни помощи в автомобилния сектор обаче, потребителското доверие постепенно започна да се възстановява и продажбите на нови автомобили се повишиха, което стабилизира и дейността на "Монбат".
Антикризисната програма увеличи и ефективността на дружеството и съдейства за запазване на нормата му на печалба. Високата ликвидност - способността на компанията да се разплаща навреме с доставчици и кредитори, както и финансовата й автономност (делът на собствения капитал е достатъчен), също са признак на жизнеспособност и високата устойчивост към кризи.
"Монбат" изпълни прогнозните си финансови резултати за деветмесечието, като приключи периода с продажби за 80.5 млн. лв. и нетна печалба от 13.2 млн. лв. на неконсолидирана основа. Двата показателя се понижиха с над 40 на сто спрямо същия период на миналата година, но бяха в рамките на очакваните приходи от 79.6 млн. лв. и печалба от 13.8 млн. лв. Освен това спадът на оборотите започна да се забавя на годишна база, след като през предходни периоди пониженията бяха по-драстични.
Представянето на "Монбат" към края на септември беше по-добро от очакванията на мениджмънта през пролетта на тази година. Това доведе и до позитивна корекция на прогнозите му, обявени още в началото на септември. Сега ръководството очаква компанията да постигне 103.5 млн. лв. приходи от продажби и 18.1 млн. лв. нетна печалба в края на 2009 г., което според инвестиционните консултанти изглежда реалистично. От компанията потвърдиха, че подобрените прогнози са резултат от икономическото активизиране в средата на годината на основните европейски страни, за които "Монбат " изнася продукцията си. В условията на криза мениджмънтът успява да привлече нови клиенти от страни като Франция, Испания и Италия. Основен пазар на компанията пък остава Германия с 23.16% от общия износ.
"Резултатите на "Монбат" за последните девет месеца дават основание за оптимизъм. Тенденцията на продажбите загатва за обръщане в положителна посока, още повече предстоят тримесечия, в които предприятията от сектора реализират по-високи продажби", смята Константин Абрашев, портфолио мениджър в управляващото активите на няколко взаимни фонда дружество "Бенчмарк асет мениджмънт". Нещо по-важно, конкурентите на "Монбат" на европейските пазари като цяло реализират загуби през настоящата година, което дава шанс на българската компания да спечели нови пазари, с което да се нареди в топ 3 на най-големите в този бранш в Европа.
Независимо от подобрените резултати през последните месеци акциите на монтанското предприятие се представят колебливо и остават подвластни на общите настроения на инвеститорите на пазара. "Монбат" е една от малкото компании на българската борса, които правят обратно изкупуване на книжата си - нещо, заради което дружеството е критикувано от експертите. Дори и тази политика обаче трудно предпазва капитализацията й от спадове при всеки новоизлязъл негативен сигнал за българската и световната икономика изобщо. "Акциите на "Монбат" загубиха 14% от върха си през септември, като се влияят предимно от посоката на целия пазар, отколкото от постъпващата информация за дейността през последните няколко месеца", обясни Цветослав Цачев, ръководител "Анализи" в инвестиционния посредник "Елана трейдинг".
От ключово значение за бъдещето на компанията ще е ресурсната обезпеченост на производството й и в частност изграждането на мощности за собствен добив на олово, от което се правят акумулаторите. В момента собствено е само половината от доставяното в завода количество на цветния метал, който заедно с полипропилена съставят по-малко от половината от себестойността на продукцията на "Монбат" при 78% в края на 2007 г. Пусковият срок за инсталациите за рециклиране на олово в Сърбия и Румъния беше удължен заради административни спънки, а проектът на компанията за изграждане на тягови батерии беше отложен за следващата година.
SWOT анализ
Плюсове
Водеща компания в Европа в сектора
Съхранена висока рентабилност
Широка географска диверсификация на външните пазари
Прозрачно корпоративно управление
Минуси
Силна зависимост от колебанията в цената на суровините
Ограничен производствен капацитет
Възможности
Увеличение на производствения капацитет и на ресурсната обезпеченост от собствено производство
Допълнително намаляване на себестойността на продукцията чрез рециклиране
Опасности
Политически риск и забавяне за заводите за рециклиране в Сърбия и Румъния
Временен ефект на стимулите за автомобилостроенето в Европа
Компанията в числа
261 млн. лв. пазарна капитализация към 9 ноември
8.00 лв. максимална цена за последните 52 седмици
3.42 лв. минимална цена за последните 52 седмици
6.70 лв. последна цена за 9 ноември
Какво мислят анализаторите
Цветослав Цачев, ръководител "Анализи", "Елана трейдинг"
Акциите на "Монбат" загубиха 14% от върха си през септември, като се влияят предимно от посоката на целия пазар, отколкото от постъпващата информация за дейността през последните няколко месеца. Така отлагането на старта на заводите в Румъния и Сърбия, както и подобряването на резултатите през третото тримесечие не се отразиха на "Монбат". Коефициентите за оценка са по-високи от средното за водещите български акции, но това в известна степен отразява и по-малкия риск от нов срив на продажбите и на печалбата. Обратното изкупуване на акциите допринесе за намалението им в портфейлите на краткосрочните инвеститори, които формираха голяма част от дневния оборот по позицията. Това може да се промени при нов силен ръст на книжата на "Монбат", когато по-дългосрочни инвеститори биха намалили участието си в компанията. Дотогава акциите на "Монбат" ще се търгуват в унисон с целия пазар и при по-ниски обороти спрямо средните от началото на годината.

Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мениджмънт"
Неконсолидираните резултати на "Монбат" за последните девет месеца дават основание за оптимизъм. Тенденцията на продажбите загатва за обръщане в положителна посока. Още повече предстоят тримесечия, в които предприятията от сектора реализират по-високи продажби. "Монбат" е дружество, чиято продукция е основно ориентирана към пазара на дребно с добра географска диверсификация, което определя една по-висока устойчивост към циклични кризи. Свиването на икономиката не подмина компанията, въпреки че тя запази прилична рентабилност, което е сред основните й предимства. Смятам, че неконсолидирана печалба преди данъци от 18.0 млн. лв. за 2009 е напълно постижим резултат за "Монбат". През следващата година очаквам постепенно подобряване най-вече в приходната част, което да повиши интереса на инвеститорите към компанията и акциите й.