Авиопроизводителите: Печалби ще има чак през 2011 г.

- 2.9 млрд. долара е стойността на най-голямата поръчка за "Ербъс" на авиошоуто в Дубай - 85 млрд. долара струваха поръчките за самолети на "Боинг" и "Ербъс" преди две години на същото изложение - 11 млрд. долара ще е съвкупната загуба за авиоиндустрията само тази година - 78 млн. евро е загубата на EADS за тримесечието |
Световната авиоиндустрия ще започне да се възстановява следващата година и да трупа печалби през 2011 г. Това заявиха представители на двата най-големи производителя на самолети в света "Ербъс" и "Боинг" на авиоизложението в Дубай. Тази година събитието събира почти 900 участника от цял свят.
"Следващата година ще е на възстановяването, а по-следващата - на печалбите. На последното изложение през 2007 г. фокусът беше върху доставките, а сега е време да работим повече с клиентите си", заяви директорът по продажбите на пътнически самолети в "Боинг" Ранди Тинсет, цитиран от "Блумбърг".
"Авиoкомпаниите започват да възстановяват поръчките си", каза и оперативният директор на "Ербъс" Джон Лийхи.
Въпреки този оптимизъм тазгодишното издание на изложението в Дубай не може да се похвали с баснословните поръчки, които бяха сключени на същото събитие преди две години. По данни на Ройтерс единствената по-голяма поръчка на пътнически самолети засега е на Етиопските авиолинии, които срещу 2.9 млрд. долара искат 12 самолета А350 на "Ербъс". Останалите или отстъпват по стойност, или са за двигатели и самолети на други авиопроизводители. За сравнение - през 2007 г. френската компания и американският й конкурент "Боинг" получиха поръчки на стойност над 80 млрд. долара.
Авиобизнесът усеща ударите на кризата като всички други индустрии дори и при падащи цени на горивата. Компаниите съкращават разходите, но в някои случаи това не помага и ги довежда и до фалит. Пoследният пример е със словашката "Скай Юръп", която окончателно спря да оперира. в средата на годината. Компанията беше един от основните бюджетни авиокомпании в Централна и Източна Европа.
Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) световната авиоиндустрия ще декларира тази година съвкупна загуба от 11 млрд. доара, а през следващата ще е на минус от над 3 млрд. долара.
Въпреки това признаци за възстановяване вече има - само преди дни беше обявено сливането между британския превозвач "Бритиш еъруейз" и испанския "Иберия". Освен че потвърждава тенденцията към консолидация в сектора, сделката показва и по-лесен достъп до финансов ресурс за компаниите.
В понеделник френско-германската EADS (собственикът на "Ербъс") обяви чиста загуба от 87 млн. евро за третото тримесечие при печалба от 680 млн. евро за същия период миналата година. От компанията отбелязват силното евро като един от основните фактори, които подкопават финансовия резултат на групата.
"Ситуацията с А380 все още е обект на опасения", каза шефът на EADS Луи Галоа в официално изявление на компанията. Изваждането на пазара на модела струваше на компанията няколко години на главоболия, отлагане и скандали. В крайна сметка самолетът направи дебюта си, но той съвпадна с избухването на кредитната криза, която после се трансформира в икономическа.