Депутати решиха и бензинът да се смесва с екокомпонент

От 1 март 2011 г. бензинът, предлаган на пазара в България, ще трябва да съдържа минимум 2% биоетанол. Това реши икономическата комисия на парламента, която прие на второ четене промените в Закона за възобновяемите и алтернативни енергийни източници и биогоривата. Според първоначалното предложение на икономическото министерство, прието от Министерския съвет, единствено дизелът трябваше да бъде смесван с биодизел от 1 март 2010 г. При него обаче смесването ще се осъществява на стъпки, така че в крайна сметка от 2011 г. горивото да съдържа екокомпонент от 4 на сто.
След направените промени на второ четене, единственото ограничение е, биодизелът и биоетанолът да не надвишават 5 на сто. "Над 5% съдържание на биогоривото става опасно за част от автомобилните двигатели и заради това се налага да въведем ограничението", обясни пред комисията Костадинка Тодорова, директор на дирекция "Енергийна ефективност и опазване на околната среда" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
"Не разбирам защо бензинът трябва да бъде толериран и да не се смесва, както дизелът", попита Иван Иванов (ДСБ). Той заедно с председателя на комисията Мартин Димитров (СДС) са вносители на новото предложение да се смесва и горивото за бензинови двигатели. Двамата първоначално предлагаха добавянето на биоетанол да стане задължително още от следващата година. "Имаме само една рафинерия и за нея би било трудно да се съобрази с изискването, затова няма смисъл да го въвеждаме", коментираха предложението от икономическото ведомство. Експертите обясниха, че в момента "Лукойл Нефтохим" инвестира над 1 млрд. лв., за да намали съдържанието на сяра в горивата, каквито са и евроизискванията и това трябва да бъде взето под внимание.
"Вижда се, че не сме готови с мотивите си за промяната на този закон, затова е по-добре да отложим приемането му", каза депутатът от ДПС Рамадан Аталай. Предложението му не беше гласувано, но в крайна сметка депутатите от Синята коалиция смекчиха исканията си и биоетанолът ще бъде въведен от март 2011 г. Коригираното предложение беше прието с пълно мнозинство от комисията. Предстои предложението да бъде гласувано на второ четене и в пленарната зала.
В момента икономическото министерство работи върху нов закон за възобновяемите енергийни източници и биогоривата, който да замени поправяния сега. "Новият закон ще изясни всички въпроси, които останат неуредени с тази промяна", коментира Никола Белишки (ГЕРБ). От своя страна, бившият икономически и енергиен министър Петър Димитров (БСП), който сега е член на комисията, подкрепи напълно смесването на горивата с екокомпонент, но с уговорката, че "не трябва да се забравя, че с това те ще поскъпнат".
Депутатите от икономическата комисия решиха да увеличат и размера на глобите за търговците на горива, които не се съобразят с изискването за смесване. Така, вместо първоначално заложените 10 хил. лв., фирмите-нарушителки ще плащат 200 хил. лв. глоба в случай, че допуснат на пазара дизелово гориво без екокомпонент от 2% обемни след март 2010 г. и 3% обемни след септември 2010 г. Тези, които не се съобразят с изискването за 4% биодизел и 2% биоетанол от март 2011 г. ще плащат глоба от 50 хил. лв.
През 2003 г. Европейският съюз прие директива за насърчаване на биогоривата и другите възобновяеми горива. В нея е заложена препоръчителна цел делът на биогоривата в потреблението в транспортния сектор да стане 5.75% през 2010 г. От ЕК настояват параметърът да достигне 10 на сто до 2020 г.