Кризата засили конкуренцията за пазара на международни превози

Кризата засили конкуренцията за пазара на международни превози

Кризата засили конкуренцията за пазара на международни превози
50% са се свили превозите
Конкуренцията за превоз на международни товари в условията на криза и спад на производството се увеличава, съобщи Националното сдружение на автомобилните превозвачи на кръгла маса в Боровец, която се проведе през уикенда. Данните сочат, че товарите за първите десет месеца на тази година са намалели с между 38 и 50% в сравнение със същия период на миналата година.
Натиск върху цените оказват завърнали се от Европейския съюз между 150 и 300 камиона, които до кризата са превозвали товари между страни от съюза. Най-голяма част от автомобилите идват от испанския пазар, който се оказва един от най-силно засегнатите от кризата. Това са камиони на редовни превозвачи, за които те търсят работа, коментира управителят на "Трансекспрес" Веселин Стоянов пред "Дневник".
Това засилва  конкуренцията на пазара и натиска цените надолу, което създава опасност от декапитализиране на компаниите", обясни той. Представители на бранша отказаха да посочат имена на компании, чиито камиони са били върнати в България.
Според управителя на "Биомет" Ваньо Алексиев най-трудни ще са януари и февруари, когато няма да могат да се намерят товари. "Превозвачите, които работят на европейските пазари, не усещат оживление", допълни той. Превозвачите смятат, че в момента се намират на ръба на оцеляването.
Друг фактор, който притиска цените главно на вътрешния пазар, е нелоялна конкуренция от страна на предприятия извън транспортния сектор.
Ако доскоро те превозваха само продукцията си за собствена сметка, то заради кризата и липсата на поръчки вече правят превози на други фирми срещу заплащане. В този случай по закон не може да се иска заплащане. Сдружението настоява за засилване на наказанията за компании, които осъществяват фиктивни или незаконни превози.
"Кризата и липсата на товари принуждава всеки да търси товари, което увеличава дела на сивата икономика в сектора", коментира зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев. Отделно от това част от превозите са отнемани от транспортни агенти, които са намесват във веригата между товародатели и превозвачи. Те вземат комисиона за организацията на превоза, но не носят отговорност за осъществяването му, каквато имат превозвачите.
В повечето случаи те са"измислени герои", които прибират комисионата, но не осъществяват услугата, коментира председателят на Българското сдружение на автомобилните превозвачи Александър Чакъров. Според него в закона трябва ясно да бъдат разписани задълженията и правата на агентите.
Азиатските пазари се явяват новата ниша за превозвачите, но до тях те не могат да стигнат заради проблеми с многократните СЕМТ разрешителни с Турция. Тези разрешителни дават възможност в рамките на година да се осъществяват превози без такси в страните - членки на Европейската конференция на транспортните министри (ЕКТМ).
Искат винетката да важи според датата на издаване

Годишната винетка да важи от датата на издаването й вместо за цялата година, предлага Националното сдружение на автомобилни превозвачи. Транспортните компании не са съгласни да плащат за цяла година независимо кога са си купили стикера. Преди седмица правителството реши той да важи за 13 месеца, за да се облекчат превозвачите да купуват нови винетки по коледните и новогодишните празници. В момента фирмите могат да ползват по искания начин месечната и седмичната винетка. Според сдружението с новия начин ще се стигне до по-справедливо плащане за използване на инфраструктурата. От транспортното министерство обясниха, че са изпратили запитване към агенция "Пътна инфраструктура" за предложението на транспортните компании, но не са получили отговор.