Битката между кабелните и ефирните телевизии се разгорещява

Битката между кабелните и ефирните телевизии се разгорещява

Битката между кабелните и ефирните телевизии се разгорещява
Associated Press
В петък популярната телевизионна водеща Опра Уинфри обяви края на своето шоу. То ще спре да се излъчва в сегашния си формат през 2011 г., когато ще навърши 25 години в ефир.
Новината беше широко отразена в медиите както заради огромната популярност на "Шоуто на Опра Уинфри", така и заради предстоящия дебют на Oprah Winfrey Network. Това ще е кабелна телевизия, която Уинфри ще управлява заедно с телевизионния оператор "Дискавъри" (собственик на едноименните документални канали).
Интересен поглед към новината предлага "Ню Йорк тайс". Вестникът напомня за ситуацията около една от водещите телевизионни мрежи в САЩ NBC, която се готви да бъде погълната от кабелния оператор "Комкаст". Според анализаторите цената на сделката може да стигне и 30 млрд. долара, като сегашните собственици "Дженерал електрик" и "Вивенди" постепенно ще прехвърлят дяловете си на "Комкаст".
Според "Ню Йорк таймс" най-скъпите активи на NBC не са ефирните телевизии, а именно кабелните канали. Изданието прави връзка с прехвърлянето на Уинфри от ефирната към кабелната телевизия  като модел на бизнес и коментира, че е възможно традиционните телевизионни мрежи да се намират в повратен момент.
"Това е период на голяма трансформация за пазара. Състоянието му е объркано", казва пред "Ню Йорк таймс" Хорас Нюкъмб, професор по телекомуникации към университета в Джорджия. Заради рецесията бизнесът намалява разходите за реклама, което свива приходите на медийните компании, включително и телевизиите.
Друг популярен водещ - Джей Лено - наскоро поднови договора си с NBC въпреки слуховете, че е преговарял с други компании. Шоуто му беше преместено в друг часови пояс и от медийния бранш определиха това като сигнал, че и най-популярните програми в ефир вече се сблъскват с доста ниски рейтинги.
Кабелните оператори имат един голям коз - те генерират оборот и от абонаментни такси. Това им позволява да разполагат с по-голям финансов ресурс от ефирните телевизии. "Кабелните оператори получават добри приходи от абонаменти и това им позволява да финансират по-качествена продукция. Основният проблем за ефирната телевизия в момента е, че разчита само на приходи от реклама", обобщава анализаторът на "Барклис кепитъл" Антъни Диклементе.