"Арома" (6AR)

"Арома" (6AR)
Визитка:
Основана: 1924 г.
Адрес: София, ул. "Кирил Благоев" 12
Телефон: 02/9350211
Интернет адрес: www.aroma.bg
Сектор: Лека промишленост, Козметика
Изпълнителен директор: Димитър Луканов
Ниският ценови сегмент и същественият пазарен дял обаче не успяват да помогнат пълноценно в условията на криза върху финансовите резултати на компанията. Макар и потребителите да се пренасочват от по-висок към по-нисък ценови сегмент, неконсолидираните общи приходи на компанията нарастват с около 3% за деветмесечието спрямо година по-рано. Пада и рентабилността на компанията, като нормата на печалба е далеч под средното за сектора и намалява спрямо предходните резултати до около 3 на сто (нетна печалба спрямо общи приходи).
На консолидирана основа към второто тримесечие компанията отчита 30% ръст на продадената продукция, но това се дължи на цикличността на поръчките, поясни изпълнителният директор Димитър Луканов. По думите му заради кризата редица клиенти не успяват да поддържат навременни плащания на поръчките си, затова въпреки силното търсене на продукция "Арома" вероятно ще завърши 2009 г. без промяна в приходите в номинално изражение както през 2008 г. Луканов допълни, че не очаква четвъртото тримесечие да е толкова силно, както последните три месеца на миналата година.
Компанията има значителен потенциал да подобри ефективността си, като продължи започналото препозициониране на продуктите си от пазари като Русия и ОНД към Европейския съюз, както и да оптимизира разходните си пера. "Арома" работи върху подобряването на ефективността си чрез проекти за енергийна ефективност, финансирани и със средства на ЕБВР.
Важен аспект за компанията е производството й на продукти за чужди вериги хипермаркети под тяхна собствена марка. За момента по информация на в-к "Капитал" "Арома" е една от водещите български козметични компании, които имат договори за производство на private label продукти, като тя работи за "Меркатор" и има ангажимент за производство за английската компания Alliance-Boots, която оперира близо 4000 аптеки, оптики и дрогерии в Европа. Ефектите от тези важни чуждестранни сътрудничества в реални числа обаче не се поясняват в отчетите на "Арома".
Засега основен пазар за компанията остава България и съответно продажбите й силно зависят от покупателната способност на гражданите.
Като цяло обаче анализаторите посочват като позитивни знаци ниската задлъжнялост на компанията и финансирането й през последните години основно със собствен ресурс. Компанията дори направи увеличение на капитала от близо три пъти през пролетта на 2008 г. със собствени средства, което повиши значително ликвидността на книжата на Българската фондова борса (БФБ). Все още обаче основна част от капитала (85%) е фокусирана в две офшорни компании, а съдебните дела около собствеността й тежат на миноритарните акционери. Те бяха и причина акциите да са спрени от търговия близо 15 месеца след поискан запор върху тях (всичко за запорите на dnevnik.bg/pazari).
Според Иво Толев, управляващ партньор в "Ултима капитал мениджмънт", наложената мярка донякъде ги предпази от дълбоки ценови флуктуации, тъй като съвпадна с най-волатилните моменти от кризата на БФБ. "От друга страна обаче, притежателите на акции бяха ощетени от невъзможността да оперират с тях. Сложното преплитане на лични интереси значително понижи възможностите на "Арома" и я отдалечи от реалната й стойност", допълни той. По тази причина анализаторите търсят повече прозрачност в собствеността и целите на мениджмънта на компанията.
SWOT анализ
Силни страни
Наложените търговски марки с дългогодишна традиция
Парньорство с европейски хипермаркети за производство на продукти с тяхна марка
Слаби страни
Ниска рентабилност на производството
Съдебни спорове около собствеността в компанията
Възможности
Подобряване на ефективността чрез оптимизация на разходите
Засилване на пазарните позиции в Европейския съюз
Подобряване на корпоративното управление
Увеличаване на свободно търгуемите акции
Опасности
Висока конкуренция в ниския, средния и високия клас козметични продукти от български и чужди компании
Експертите
Александър Маджиров, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
"Арома" се оказа една от малкото печеливши компании от разразилата се криза. За първите девет месеца на годината приходите от продажби на продукция отчитат ръст от 4.13% спрямо година по-рано. Това се дължи основно на факта, че компанията оперира в по-нисък ценови сегмент спрямо основните си международни конкуренти, и на стабилните й пазарни позиции в страната. Дружеството има почти нулева задлъжнялост, но разходите за външни услуги остават на високо ниво. Рентабилността на "Арома" e доста ниска в сравнение с други компании, опериращи в този сектор. Маржът на печалбата за деветмесечието е 3.9%, а EBITDA/приходи от продажби е около 8.4%. Ако компанията подобри рентабилността си, акциите й имат потенциал за растеж, но ако това не е сред приоритетите на мениджмънта, сегашните нива отчитат справедливата стойност на дружеството.
Иво Толев, управляващ партньор, "Ултима капитал мениджмънт"
Експортната ориентация на "Арома" (близо 70% се реализират извън България и ЕС) я прави силно зависима от редица локални пазарни фактори. Върху блясъка на първата българска козметична фабрика допълнително повлия и кризата. Данните от неконсолидирания отчет към 30 септември спрямо същия за 2008 г. показват тази намалена рентабилност (ръст на продажбите, но спад на печалбата). Голяма заслуга за това имат силно повишените разходи за дейността - основно от измененията в счетоводните наличности на готова продукция в компанията.
Най-голям индикатор поставям на отрицателния паричен поток от оперативната дейност. Намаляват и материалните запаси (спрямо 31 декември 2008). Същевременно обаче, на същата база, се забелязва нарастване на активите - главно от паричните средства, капитала и резервите. Основен плюс в оперативността е използването на собствено финансиране (77% от активите) и ниските нива на привлечен капитал - предимно инвестиционен. Като друг плюс мога да посоча наложените марки, високите нива на припознаване и осигурените външни пазари за продукцията. Същевременно обаче цялата гама е с много ниска ценова еластичност, тъй като продуктите са основно с консуматорско предназначение, имат доста заместители и са под силна конкуренция. Поради тази причина върху обема на продажбите на "Арома" основно влияние има общото равнище на покупателната способност. По отношение на външните пазари тази зависимост съществува и там, тъй като традиционно продукцията се пласира в недобре развити икономически държави.
Предимство на компанията дава липсата на цикличност и сезонни зависимости. Също така изградената дистрибуторска мрежа чрез вертикално развитата структура от дъщерни компании. Дивидентната политика я определям като недостатък, тъй като е силно спорадична.
Липсата на пазарна диверсификация на пласмента и ниската еластичност определят високи нива на пазарния и ценовия риск. Допълнително влияние има и валутният риск при основните пазари на "Арома".
Като основен минус приемам липсата и невъзможността да бъде реализиран "ефектът от опита", т.е. намаляване на разходите в резултат на подобрения в организационен и управленски план, като следствие от (не)реалното функциониране на компанията.
За това допринесе и скандалът със запора на книжата. Наложената мярка донякъде ги предпази от дълбоки ценови флуктуации, тъй като съвпадна с най-волатилните моменти от кризата на БФБ. От друга страна обаче, притежателите на акции бяха ощетени от невъзможността да оперират с тях. Сложното преплитане на лични интереси значително понижи възможностите на "Арома" и я отдалечи от реалната й стойност. Особено на фона на недалновидния собственически мениджмънт, интровертно насочен и непрозрачен.