Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД: Пазарът на битова електроника в България се движи надолу

Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД: Пазарът на битова електроника в България се движи надолу

Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД
Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД
През следващите три години гръцката верига за технологични продукти, музика и филми "Пъбликуърлд" ( Publicworld) възнамерява да вложи у нас над 10 млн. евро. Първият магазин от веригата бе открит на 6 ноември във Варна, а през април следващата година трябва да заработи и вторият, който ще се намира в столичния "Карфур" на бул. "Цариградско шосе". Първият магазин с марката "Пъблик" е открит през 2005 г. в Солун. В момента търговската верига включва четири магазина в Гърция и два в Кипър, а до края на 2009 те ще се увеличат с още един. Компанията очаква приходи от продажбите в размер на 50 млн. евро за 2009 г. в сравнение с 44 млн. евро за миналата година. С Аристотелис Фотилас, изпълнителен директор на "Пъблик България" АД, разговаряме за пазара на високотехнологични продукти и очакванията на компанията от разрастването й у нас.
 
Положителните емоции на клиентите добавят стойност към продукта
В момента няколко големи търговски компании си делят пазара на битова електроника и мобилни телефони у нас. Коя е нишата, в която се целите с новата търговска верига?
- С новата верига магазини, която смятаме да развием тук след Гърция и Кипър, ние се опитваме да атакуваме пазарна ниша, която до момента не съществува в България. Това е микс от високотехнологични продукти, развлечения и литература. По този начин се надяваме в краткосрочен план да притежаваме сериозен дял от пазара. Разбира се, както знаете, пазарният дял няма нищо общо с обема на продажбите и оборотите.
Очаквате ли силен ръст на пазара на електроника в България?
- Не! В Гърция секторът на търговията на дребно пострада твърде сериозно от кризата. През тази година свиването е в рамките на 17% в сравнение с 2008 г. Категорично надолу се движи и пазарът на битова електроника. Данните сочат, че в световен план секторът на високотехнологични продукти е сред най-засегнатите след този на автомобилите. В България ситуацията изглежда още по-сериозно с регистрираните 19% спад в сектора на търговията на дребно. Ръст, макар и минимален, бележат единствено продажбите на хранителните стоки.
В същото време разширяването на "Пъблик" в България със сигурност е мотивирано от досегашния опит, който собственикът й Панос Германос има с разширяването на веригите "Германос" (която през 2006 г. беше купена от компанията "Космоте") и "Мултирама". От осемте държави от Централна и Източна Европа, в която преди продажбата си веригата "Германос" имаше клонове, в България бяха постигнати най-сериозните бизнес резултати.
Как избрахте бизнес модела, по който работят магазините "Пъблик", и какви са неговите специфики?
- Идеята ни е да налагаме нестандартна търговска схема, която в компанията наричаме ритейлтейнмънт. Искаме да свържем всички фактори, които влияят върху избора на клиентите - приятната атмосфера, интерактивността, събитията, организирани на място, и т.н. Убедени сме, че положителните емоции на клиентите добавят стойност към продукта. Показват го и проучванията на потребителското поведение. Така например за разлика от хипермаркетите, където посетителите прекарват средно около 11 минути, в магазините, съчетаващи развлечението с търговията, това време е около 29 минути - почти три пъти повече. Задачата на нашите продавачи е да дават консултации на клиентите и да опростяват достъпа им до новите технологии.
Пазарът на печатни издания в света непрекъснато спада. Разчитате ли на повишени продажби при съчетаването на книги с продукти от сферата на високите технологии?
- Най-голямата група продукти в асортимента ни са компютрите, телевизорите, мобилните телефони и музикалните системи, домашното кино, компютърните и електронните игри. В Гърция тази група стоки прави около 60% от оборота на веригата. Подобен е процентът, който очакваме да реализираме и в България. Вторият по големина сегмент са ни книгите. Според социологическите проучвания българинът чете много над средното за Европа и много повече, отколкото се чете в Гърция. Така че тук има пазар за книги.
Нещата изглеждат по-трудни в третия сектор, който смятаме да развиваме – твърдите носители на музика. В България по-често музиката се сваля от интернет, отколкото се купува в магазина, но според нас тази тенденция може да се промени, защото има клиенти ценители, които търсят оригиналната музика. Те не купуват сега, защото няма достатъчно предлагане. Точно по тази причина решихме да вървим срещу вълната и да предложим нещо различно, да обучим потребителите, че си струва да харчат пари за качество.
Т.нар. сив сектор в търговията с електроника у нас е твърде широк. Как ще се борите с нелоялната му конкуренция?
- С т.нар. сив сектор трябва да се справя държавата, не ние. Защото ние страдаме от нелоялната конкуренция на пазара точно толкова, колкото и останалите сектори на икономиката. Ние създаваме стандарти и в този смисъл до някаква степен обучаваме клиентите, че онова, за което си струва да се дадат пари, е легално внесената, сигурната стока. Едни от най-важните неща при покупката на технологични стоки са както гаранцията, така и системата за т.нар. афтър сейл сървис. Всичко това обаче естествено увеличава цената.
Планирате ли да откриете други магазини от веригата в страната и каква е инвестиционната ви програма?
- След Варна ще открием нашия магазин в София на горе-долу същата площ - около 2000 кв.м. Той ще се намира в мола, който предстои да бъде открит на бул. "Цариградско шосе". В същото време търсим още три помещения за още един самостоятелен магазин в централната част на София и по един в Пловдив и Бургас. Инвестиционната ни програма предвижда до края на 2010 г. магазините ни да са три, а до края на 2011 – пет. Предварителните ни разчети сочат, че във всеки един от тях ще бъдат вложени около 2 млн. евро., на колкото възлиза инвестицията ни в първия магазин във Варна.
Електрониката е динамично развиващ се пазарен сегмент. Каква система за обучение на персонала си ще използвате?
- Веригата "Пъблик" има собствена, специална програма за обучение на персонала, която сме адаптирали към българския пазар. Имаме и система от тренери, които провеждат обучения както по отношение на продуктите, така и по отношение на работата с клиентите. Това е динамична система на постоянна квалификация, през която всеки от служителите ни ще преминава поне четири пъти годишно.