Сделката за продажбата на Saab се провали
Продажбата на шведския производител на автомобили Saab е на път да се превърне в поредната провалена сделка по свиване на портфейла на General Motors. Това стана ясно, след като от американския конгломерат потвърдиха появилите се слухове, че обявеният за инвеститор в Saab производител на луксозни автомобили Koenigsegg е прекратил интереса си към сливането.
"Разбира се, ние сме много разочаровани от решението да се изтеглят от купуването на Saab. Много хора работиха безрезервно през последните месеци за създаването на устойчив план за бъдещето на Saab чрез продажбата на търговската марка и производствените интереси на Koenisegg Group AB. С оглед на рязката промяна в процеса ще използваме идващите дни, за да оценим ситуацията, и ще обявим своето решение през следващата седмица", обобщава главният изпълнителен директор на General Motors Фриц Хендерсън в официално съобщение на дружеството.
Именно дългото забавяне по финализирането на сделката се отчита като основен фактор за провала на инвестицията, са заявили от Koenigsegg пред "Уолстрийт джърнъл". "За жалост забавянията по осъществяването на сливането доведоха до значителни рискове и несигурност, които ни пречат да предприемем бизнес плана за Saab", са коментирали от шведския производител на автомобили пред "Файненшъл таймс".
Според източници, цитирани от Ройтерс, към момента няма други инвеститори с интерес към шведската компания. При липса на купувач анализатори спекулират, че това може да доведе до закриване на дейността на предприятието и освобождаване на пряко заетите в дружеството 4 хил. души.
Подобна е и съдбата на друга търговска марка от портфейла на GM - Saturn. Губещото звено също е на път да бъде закрито, след като през септември инвеститорът Penske Group се оттегли от сделката.
Главният изпълнителен директор на Saab Ян-Аке Йонсон обаче все още поддържа своя оптимизъм за бъдещето на бранда. Според параметрите на провалилата се сделка китайската компания BAIC трябваше да предостави директна инвестиция от 400 млн. долара за покриване на разходите по сделката. Допълнително от BAIC се ангажираха и с разширяване на пазарните възможности на шведските производители в Китай.
Допълнително финансиране по придобиването на Saab беше уредено и от Стокхолм. Шведското правителство гарантира заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на стойност 400 млн. долара.
В началото на ноември, General Motors реши да преустанови продажбата на друго свое подразделение - GM Europe. Единствената успешна сделка на компанията в посока разтоварване от излишните и нерентабилни звена е тази по продажбата на Hummer.