"Дженерал мотърс" не успя да продаде и "Сааб"
3 са продажбите, при които GM удря на камък |
Продажбата на шведския автомобилостроител "Сааб" (Saab) е на път да се превърне в поредната провалена сделка на "Дженерал мотърс" (General Motors). Това стана ясно, след като от американския конгломерат потвърдиха появилите се слухове, че обявеният за инвеститор в "Сааб" производител на луксозни автомобили "Кьонигсег" (Koenigsegg) е прекратил интереса си към сливането.
"Разбира се, ние сме много разочаровани от решението да се изтеглят от купуването на "Сааб", обобщава главният изпълнителен директор на GM Фриц Хендерсън в официално съобщение на дружеството. Според източници, цитирани от Ройтерс, съдбата на шведското предприятие ще се обсъжда на среща на борда на директорите на американския конгломерат на 1 декември. Дългото забавяне по финализирането на сделката се отчита като основен фактор за провала на инвестицията, са заявили от "Кьонигсег" пред "Уолстрийт джърнъл". "За жалост забавянията по осъществяването на сливането доведоха до значителни рискове и несигурност, които ни пречат да предприемем бизнес плана за "Сааб", са коментирали от шведския производител пред "Файненшъл таймс".
Според параметрите на провалилата се сделка китайската компания BAIC трябваше да предостави директна инвестиция от 400 млн. долара за покриване на разходите по сделката. Допълнително от BAIC се ангажираха и с разширяване на пазарните възможности на шведските производители в Китай. Анализатори не изключват възможността китайската компания да инвестира в "Сааб". От BAIC са заявили, че все още обмислят инвестиция в част от активите на шведското предприятие, обобщава Ройтерс.
Според източници, цитирани от Ройтерс, към момента няма други инвеститори с интерес към шведската компания. При липса на купувач анализатори спекулират, че това може да доведе до закриване на дейността на предприятието и освобождаване на пряко заетите в дружеството 4 хил. души. Подобна е и съдбата на друга търговска марка от портфейла на GM - "Сатурн" (Saturn). Губещото звено също е на път да бъде закрито, след като през септември инвеститорът Penske Group се оттегли от сделката.
В началото на ноември GM реши да преустанови продажбата на друго свое звено - GM Europe. Единствената успешна сделка на компанията в посока разтоварване от излишните и нерентабилни звена е тази по продажбата на "Хъмър" (Hummer) на китайското машиностроително предприятие "Тенджонг".