Цената на алтернативността

Цената на алтернативността

Затруднено финансиране, намаляване на телефонните сметки и засилващата се конкуренция. Това са едни от основните трудности пред алтернативните телекоми в условията на криза.
"Броят на абонатите, ако не намалява, то темповете на растеж са в пъти по-малки в сравнение с 2008 г. Обемът на телефонните разговори се е свил с 25-30%, приходите от телекомуникации също намаляват, в момента целта на операторите е да задържат достигнатите нива", каза пред "Дневник" Иван Павлов от WiMax оператора "Некском". На подобно мнение е и изпълнителният директор на "Спектър нет". "Браншът не расте, а по-скоро се свива като приходи. Като клиенти растежът е не повече от 2-3 %", обясни Теодор Захов.

Според Йордан Йорданов, изпълнителен директор на "Мегалан нетуърк", началото на кризата е съвпаднало с насищане на пазара на нови абонати на интернет в София, което променя съотношението между изцяло новите абонати и тези, които се местят от мрежа на мрежа.

Според него при тази обстановка на пазара ще останат оператори, които "залагат на качеството на услугите и доброто обслужване на клиентите". Подобна е позицията и на Теодор Захов, който смята, че е важно интернет достъпът за крайните потребители да "излезе от "детската" възраст и да премине на следващо ниво на обслужване, стабилизиране на услугите, установяване на нормално равнище на цени и излизане на голяма част от фирмите на светло".

Като предизвикателство от "Евроком" и "Кейбълтел" добавят и конкуренцията на фирми, които не са съвсем легални. Стратегията на обединените кабелни оператори е да се борят с тях, предлагайки качествени услуги и добро обслужване.

Има обаче и компании, чиито мениджъри са настроени по-позитивно. Сред тях е "Ай Ти Ди нетуърк", един от големите алтернативни оператори по приходи (6.5 млн. лв. за 2008 г., от които 5.9 млн. от интернет услуги, останалите от телефония). "Като всяка компания с визия за развитие продължаваме реализацията на инвестиционната си стратегия - изграждане на метрооптични мрежи с цел предоставяне на комбинирани телекомуникационни услуги (интернет, телефон) по технологията FTTH (оптика до дома - бел. авт.)", заявиха от "Ай Ти Ди нетуърк".
По данни на компанията нейните FTTH услуги, предлагани под марка Cooolbox, бележат средномесечен ръст от 10%. Второто направление за развитие на оператора е чрез придобиване на по-малки компании с дългогодишен опит и позиции на комуникационния пазар. "За последните 12 месеца фирмата е придобила "България онлайн" (с национално покритие) и "Вачев компютри" (покритие в района на Велико Търново и областта)", каза Вера Царева, директор "Ключови клиенти и нови пазари" в "Ай Ти Ди нетуърк".