Експерти: В България има условия за развитие на публично-частно партньорство

Експерти: В България има условия за развитие на публично-частно партньорство

Пътищата са една от възможностите за развиване на успешно публично частно партньорство
Пътищата са една от възможностите за развиване на успешно публично частно партньорство
България има необходимата нормативна уредба за развитие на публично-частно партньорство и единствената пречка пред реализирането му е политическата воля. Това обясни Мария Данаилова, старши адвокат в австрийската компания Wolf Theiss, която в България се занимава с консултации в секторът на енергетиката, възобновяемите енергийни източници, инфраструктурата и телекомуникациите.
Формите, под които може да съществува публично-частно партньорство в страната, са  обществена поръчка, концесия или съвместно дружество. "Има три условия, за да бъде реализиран общ проект между бизнеса и държавата - наличие на обществен интерес, разпределение на рисковете и дългосрочност на проекта", обясни Ричард Клег, управляващ партньор в Wolf Theiss за България.
В момента единствената област, в която може да се говори за успешни партньорства между бизнеса и държавата е сектора на услугите, смятат експертите. Те дадоха за пример концесиите на летищата във Варна и Бургас, както и тази на пристанище Сомовит. "В секторите на строителството и инфраструктурата за съжаление не може да се говори за успешно партньорство", обясни Данаилова. Преди два месеца по същата тема се изказа и лидерът на СДС Мартин Димитров, който тогава обясни, че за последните 20 години почти няма нито едно добро публично-частно партньорство, което е настроило общество срещу този модел.
Многократно в страната се разглеждаше възможността да бъде създаден специален закон за публично-частното партньорство, но идеята беше отхвърлена за последно от кабинета "Станишев". "Много страни се справят и без такъв закон, само с закони за концесиите и обществените поръчки, но и в тях се налагат някои промени, които да накарат бизнеса да си сътрудничи с държавата", каза Данаилова. По думите й недостатъци и на двата закона са ограниченията на сроковете за възлагане на обществени поръчки за услуги и доставки до четири години и на концесиите до 35. "Липсата на достатъчно компенсации за компании също е проблем", обясни адвокатът. Друг проблем е липсата на възможност за предоговаряне на концесиите след сключването на договорите, което не позволява тяхната актуализация.
Законът за концесиите позволява, компаниите да получават компенсации при подобни договори в два случая - за постигане на социално приемлива цена и при провал на договора при непреодолима сила. Това на практика означава, че държавата невинаги е склонна да сподели риска със своя партньор, което отблъсква компаниите от партньорство.
Консултантите дадоха за пример три варианта за публично-частно партньорство - при строежа на пътища, атомни централи и частни затвори. "В България има реалната възможност да бъде изграден първият частен затвор, като идеята се обсъжда между бизнеса и правителството от две години", обясни Клег. По думите му единствената пречка е политическото решение това да бъде направено. "В бюджета на министерството за следващата година са заложени 100 млн. лв. за изграждане на нови затвори, те могат да бъдат похарчени много по-бавно, ако бъде присъединен и частен партньор към строителството", каза още консултантът.