"Мапа Дженгиз" се ангажирала да наема повече българи и да изравни заплатите

"Мапа Дженгиз" се ангажирала да наема повече българи и да изравни заплатите

Водят се преговори с турската компания за подписването на колективен трудов договор
Турската компания "Мапа Дженгиз", която строи магистрала "Люлин", се ангажира да осигурява равни условия на труд и заплащане на българските и турските работници. Това заяви министърът на труда Тотю Младенов, след като обсъди проблемите в дружеството с министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и представители на КНСБ, Главната инспекция по труда и на областната управа на Перник.
През последните седмици напрежението в "Мапа Дженгиз" ескалира след многобройните нарушения на трудовото законодателство и сигналите, че българските строители получават многократно по-ниски заплати от турските си колеги. Трима от тях дори започнаха гладна стачка в знак на протест.
Кранистката Илияна Гогева, която присъства на срещата между институциите, заяви, че гладува от вторник сутринта, но ще продължи да го прави, докато няма положителна промяна. "В момента такава няма", каза тя минути след като министър Младенов увери, че ситуацията се променя в положителна посока. Гогева допълни, че нейната заплата е 575 лв., а тази на турския й колегата на съседния кран е 1300 евро. "Не искаме друго освен да получаваме една и съща заплата при равна квалификация и едно и също работно време", обобщи искането на българските работници тя. 
"Не искаме всички да получават по равно, а да има правила, по които компанията определя заплащането. По-квалифицираните трябва да получават повече пари, но работодателят трябва да има аргументи за това", заяви президентът на КНСБ Желязко Христов. За да стане това, от вчера синдикалната организация започна преговори с турската компания за подписването на колективен трудов договор. По този начин държавните институции и синдикатите се надяват компанията да започне да спазва трудовото законодателство.  
"Държавата ще направи всичко възможно, от една страна, да не се компрометира проектът за магистралата "Люлин", а от друга - да има пълна гаранция за защита на интересите на работниците и да се спазват законите", каза Тотю Младенов. "Какъвто направим проекта за магистрала "Люлин", такова ще е лицето на България пред Европа. Този модел ще послужи за привличане на чуждестранни инвеститори", каза Христов. Плевнелиев добави, че след 2-3 седмици ще има резултати от проверката на качеството на работата по магистралата.
Преди около 2 години и половина същият проблем като с "Мапа Дженгиз" възникна и с друга турска компания - "Шишеджам". Тогава в продължение на около година работниците от стъкларския завод на турския холдинг в Търговище периодично протестираха и обвиняваха шефовете си, че имат дискриминационна политика на етнически принцип.