Параходство българско речно плаване (5BR)

"Параходство БРП" е една от малкото публични компании, които се решиха да увеличават капитала си през тежката за борсата 2009 г. Дружеството реши да набере над 16 млн. лв. от фондовия пазар чрез емисия права върху акции, чието предлагане завърши в края на ноември (около 11% от правата не бяха използвани и компанията ги пласира на допълнителен аукцион). Нови акции се записват до 14 декември.
На големите европейски борси такива емисии говорят за завръщане на инвеститорите на пазара.
Цветослав Цачев от "Елана трейдинг" посочва, че ситуацията с "Параходство БРП" е малко по-различна, тъй като заради поевтиняващите акции миноритарните акционери не са пожелали да участват в увеличението на капитала. Дружеството обяви, че ще използва набрания ресурс за разрастване и модернизация на флота си. Действително остаряващите активи на компанията са един от големите й минуси, затова и "Химимпорт" (компанията майка) обяви в средата на годината, че е предвидил инвестиции в параходството.
Друг недостатък на компанията е много ниската й ликвидност на борсата - за първите 11 месеца на годината с книжа на дружеството са сключени едва 435 сделки. Освен това "Параходство БРП" е една от малкото компании, които не можаха да се възползват от плавния ръст на пазара от март досега. Акциите на дружеството стигнаха последния си връх в началото на септември и оттогава са се обезценили с близо 30%. За същият период основният индекс SOFIX отчита символичен ръст от 2%. Обикновено комбинацията от ниска ликвидност и падаща цена на акциите не се харесва на голяма част от инвеститорите.
Според статистиката на Националния статистически институт товарните превози с плавателни съдове намаляват с почти 40% през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година. Това не е никаква изненада предвид свиването на промишлеността и е тенденция, наблюдавана в световен мащаб. Същото е положението и при пътническите превози. Според последния отчет на "Параходство БРП" натрупаният до края на септември оборот е с 2% по-голям от общите приходи за първото деветмесечие на миналата година, но за сметка на това печалбата се свива с над 30%.
Въпреки това от компанията очакват, че последните 3 месеца от годината ще са по-добри от летния период заради възстановяването в превозите на въглища и метална руда, както и добрата зърнена реколта. Такива сигнали има и на глобално ниво. През втората половина на годината индексът Baltic Exchange Dry Index отчита продължителен ръст, което означава повече товари и повече приходи за превозните компании (тук трябва да се направи уточнението, че индексът следи ситуацията при морските превози). Доколкото има сигнали за успокояване на рецесията, те също дават повод за оптимизъм сред превозните компании.
Визитка
Основана: март 1935
Адрес: Русе, пл. "Отец Паисий" 2
Телефон: +35982833 777
Интернет адрес: www.brp.bg
Сектор: Водни превози
Последен отчет: 30 септември 2009 г., консолидиран
Изпълнителен директор: Драгомир Кочанов
SWOT анализ
Силни страни
Голям инвеститори в лицето на компанията майка "Химимпорт"
Стратегическо значение за превозите по река Дунав
Слаби страни
Ниска ликвидност на акциите
Нужда от модернизация на активите
Възможности
Развитие на спедиторската мрежа
Ръст в приходите заради възстановяването на промишления сектор
Опасности
Спадове в нивото на река Дунав
Нестабилността на долара влияе негативно върху постъпленията на компанията
Компанията в числа
53.6 млн. лв. пазарна капитализация
1.85 лв. цена на акция към момента
2.99 лв. най-висока цена за последните 52 седмици
1.56 лв. най-висока цена за последните 52 седмици
Експертите
Цветослав Цачев, ръководител "Анализи", "Елана трейдинг"
Отчетът за третото тримесечие показа намаление на приходите и на финансовия резултат до нива, подобни от постигнатото през същия период на 2007 г. Силните резултати от второто тримесечие не се повториха, което се дължи на поевтиняването на долара и на високите цени на горивата. Трудната пазарна конюнктура през тримесечието се засилва в края му и от спада на нивото на река Дунав, което при липсата на дъждове ще доведе до влошаване на нормата на оперативна печалба.
Резултати в края на септември доведоха до влошаване на показателите за оценка, но те в момента не се отличават съществено от обичайното за българските компании. Инвеститорите игнорират и възможността от пълно натоварване на транспортните мощности на компанията след добрата реколта и възстановяването на търсенето на суровини. Спадът на цената от септември досега накара миноритарните акционери да не участват в увеличението на капитала.
Бончо Иванов, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
В деветмесечния си отчет една от малкото ни компании, преживяла ВСВ, БРП, отбеляза над 26% спад на своите core приходи, но и тук традицията за дъщерните компании на "Химимпорт" е спазена и приходната страна е възстановена спрямо 2008 г. с перото други. Голямо влияние на компанията оказват превозите от Русия и Украйна, над 40% от приходите, като почти непроменените доларови навла и покачилият се през последните тримесечия петрол силно свалят рентабилността по тези дестинации.
През следващото тримесечие "ръка" на БРП ще подаде износът на силната зърнена реколта, което, съпроводено със сухата зима до момента (ниското речно ниво), ще предостави добро запълване на товарния му капацитет. Сравнително ниската задлъжнялост на компанията, започналата реиновация на водния парк и раздвижването в преноса на суровини най-вероятно ще дадат възможност на компанията да преодолее кризисния момент и да гледа по-ведро в дългосрочните си цели.