Радослав Манолов, изпълнителен директор на "Адванс терафонд" АДСИЦ: Земята може да се уедрява и с проекти по селските райони

- Няма логика държавата да стимулира незаконното ползване на имоти - Комасацията е в полза на всички |
Как възникна идеята за комасация точно в землището на село Катунец?
- От 2000 г. насам министерството на земеделието инициира няколко пилотни проекта за комасация в региони с голяма концентрация на държавни земи, но те се оказаха неуспешни. Нашата амбиция е проектът ни да бъде успешен, още повече че от 14-те хиляди дка обработваема земя в землището на Катунец нашият фонд плюс останалите по-големи собственици притежават над 6 хил. дка. Интересно е и като землище, защото в него освен обработваема земя има също гори, мери, река. Един от критериите за сполучливост на даден проект е след комасацията средният размер на имотите да нарасне най-малко с 20%, което в нашия случай става още в началото на комасацията, и то с по-висок процент.
Второто много важно предимство на проекта е съчетаването на комасацията с проектиране на инфраструктурата - напоителни системи и пътища, необходими за използването на имотите след окрупняването им. Тази идея ни беше подсказана от нашите консултанти, холандската служба DLG, които са приложили богатия си опит не само в Европа, но и по света. Така изработеният проект има и друго предимство - който и да е бъдещ собственик на имотите ще разполага с един добър макет за подредбата на нивите, а не като сега - да се работи на парче.
Сегашната ситуация е хаотична – все едно започвате да проектирате един квартал на града с безразборно поставени къщи, без улици, паркинги или зелени площи. Затова комасационният ни проект включва освен окрупняване и групиране на имотите по вида на отглежданите култури – едногодишни, градини, лозя и др., също проектиране на пътища, дори екопътеки, тъй като в землището има и много гори. Предвижда се още обособяване на хабитати за запазване на биоразнообразието, защото има ценни видове птици, изграждане на изкуствени водоеми, които да се използват за напояване.
Доста утопична картина на фона на сегашното състояние на земята, при която незаконно се обработват чужди парцели?
- За да има контрол върху имотите и да се защитават интересите на хората, имотите в даденото землище трябва, първо, да бъдат добре подредени, второ, да са достъпни с изградена инфраструктура и, трето – да се спазват законите. Ще дам за пример Германия. Там всеки може да си купи земеделска земя, но е длъжен да живее на границата на този имот. Ако сте зъболекар в Берлин, не може да купите в Мюнхен 500 дка, защото трябва да си смените местожителството и там да се занимавате с вашите имоти. В тяхното законодателство има едно изискване, което съществува и при нас, а именно, че собственикът на имота е отговорен за това какво се случва върху тази земя. Ако например върху вашата земя утре някой изсипе токсични вещества, утре вие ще бъдете отговорен, защото вие сте собственикът.
Защо пилотни проекти като вашия не могат се приложат по-масово в практиката?
- Не е тайна, че на този етап "Адванс терафонд" финансира голяма част от разходите по проекта. Подкрепата от холандската DLG е на база на междуправителствено споразумение, което изтича в края на тази година. Холандското правителство плаща разходите на техните консултанти по проекта, всички останали такси по репарцелирането и проектирането са за наша сметка. Ако примерно земите на фонда са 20 или 80% от стойността на проекта, то и разходите са пропорционални на това участие.
Парадоксът идва оттам, че плащаме тези такси към държавата, която в същото време декларира, че комасацията е сред приоритетите й. Ако държавата стане инициатор на подобни окрупняваният, каквото е нашето предложение, ние ще бъдем освободени от тези такси, което ще бъде голямо облекчение за участниците. Защото разходите по тези проекти са много - за издаване на скици, за нотариална заверка, такса за проектиране и др. На практика точно тези административни тежести отказват дребните собственици на имоти да участват в подобни комасационни проекти.
Това обаче рефлектира негативно върху земеделския бизнес в определения регион, защото той остава неефективен. Ако държавата даде своята подкрепа, тогава и бизнес климатът ще се подобри, а всички знаем високия дял на земеделието в брутния вътрешен продукт на страната.
Значи вашето искане към държавата е комасацията да бъде освободена от такси, така ли?
- Не само това. Според нас е редно комасацията в някои случаи да има препоръчителен характер. Например, за да се кандидатства по определени мерки и програми за развитие на селските райони, държавата може да заложи като изискване към инвеститорите да стартират и комасационен проект. Подобен проект е в полза на абсолютно всички собственици, включително и общините, които, като оптимизират размера на парцелите, ще могат и по-ефективно да ги управляват.
Някой може днес и да не ни разбира, като си мисли, че "фондовете искат да си разрешат проблема с разпокъсаността на земята", както често чуваме по наш адрес. Това не е проблем на фондовете, защото ние отдавна сме намерили начин чрез замяна или покупка да окрупняваме имотите си. За нас е важно не само ние да комасираме земята, но да се сложи ред и в останалите имоти около нас, защото само така ще може да се подобрят параметрите на землищата и да се даде тласък на земеделието. Искаме не само ние да сме успели, а всеки дребен собственик да може да развива модерно земеделие.
Когато направихме общото събрание в Катунец, на което разгласихме проекта, хората го приеха с огромно въодушевление, защо всеки милее за земята си. Не знам дали сегашното ръководство на министерството на земеделието осъзнава, че то има историческа възможност да започне комасацията в България. Не е редно заради политически или друг род причини в България да няма закон за комасацията или да бъде спрян, както се е случило през 2000 г. Сегашната администрация е реформаторски настроена и могат да ни изравнят с модерните европейски държави, където тези процеси се развиват отдавна.
Освен това трябва да се мисли в перспектива, защото след 2013 г. европейските субсидии няма да се изплащат на площ, както досега, а на стопанство. Ако дотогава договорите за наем продължават да се сключват година за година, както е сега, фермерите няма да имат нито сигурността, нито дългосрочното планиране при стопанисване на имотите. Не може чрез промени в закона за собствеността и ползването на земеделските земи да се разгледат всички аспекти на комасационната процедура.
Отношенията са много преплетени и положително ще възникнат ред други промени и в други закони. Всичко това потвърждава необходимостта от Закон за комасацията, който цялостно да регламентира процесите. В земеделието не може да се инвестира година за година, затова е важно парцелите да се окрупняват. Предполагам, че ако са комасирани имотите, и финансирането на земеделците през банките би било по-лесно.
Как ще се гарантира защитата на интересите на наследниците, които не могат да присъстват при изпълнението на проекта?
- Предлагаме законът да въведе процедура със служебни защитници – предполагам лица, представители на държавата и на местната власт, които прозрачно и ясно да защитават интересите на липсващите собственици. Никой не трябва да бъде ощетен, иначе комасация няма да има. Големият проблем наистина е в това, че много от наследниците живеят или на другия край на страната, или са в чужбина.
Ако те знаят, че има кой да ги представлява, и се убедят, че чрез комасацията техните имоти ще бъдат заменени с подобни, в резултат на което ще се подобрят параметрите им, включително и цената им, те положително ще се съгласят. Тогава и арендаторите на имотите ще могат да инвестират в системи за напояване, защото големите площи са по-ефективни за обработка. Трябва да ви призная, че в много от землищата, където "Адванс терафонд" закупи земеделска земя и привлече инвеститори, местните жители се радват, защото арендаторите започнаха да им заплащат редовно рента.
Според вас как ще се отрази продължаващото незаконно ползване на земеделските земи върху комасационните проекти?
- Не мога да се примиря с факта, че се допуска каквото и да било незаконно ползване, още повече на недвижима собственост в България. Хаосът, който се получава след връщането на земеделската земя при липса на собственици, толерира един вид каубойски тип ползване на земята. В резултат на това някои производители и арендатори се облагодетелстват на гърба на собствениците на земя, на които не плащат наем, а отгоре на всичко държавата им заплаща субсидии. Няма логика държавата да стимулира незаконното ползване.
С последните промени в закона за собствеността и ползването на земеделските земи държавата успя да защити поне своя интерес, като записа, че няма да плаща субсидии на имоти от държавния фонд, за които не са сключени договори за аренда. Подобна регулация трябва да има и за останалите притежатели, чиито земи се ползват незаконно. Редно е да се спазва съществуващият закон по отношение на заплащането на средния размер на рентата в извънбюджетна сметка в общините. Към момента нямаме информация някое кметство да е разкрило подобна сметка и да е получило полагащите се на собствениците суми.
По този начин администрирането на процеса на арендуване може да се облекчи, от което всички - и ползватели, и собственици, имаме полза. В разгледания случай в рамките на три години собствениците ще могат да си получат заплатената рента, без да издирват ползвателите. Като допълнение може да се включи и премахването на припокриването на парцели при заявяване за субсидии от ЕС, заради което страната ни е санкционирана. Считам, че България е законова държава, и не мога да си представя, че нещата могат да продължават по този начин.
В края на миналата година фондът за земеделска земя "Адванс терафонд" е започнал работа по проект за комасиране на земята в землището на плевенското село Катунец. Обработваемата земя е 14 хил. дка, като средният размер на нивите в момента е 5 дка. Идеята на проекта е над 10 хил. дка от земята да бъдат окрупнени. Проектът е пилотен и експертно се подпомага от холандската правителствена служба за управление на земи и води DLG. |