Руснаци и "фондове лешояди" купуват български фирми

Руснаци и "фондове лешояди" купуват български фирми

Хотелите са сред най-продаваните активи
Руснаци и "фондове лешояди", листвани на щатската и лондонската борси, са основните купувачи на закъсали компании в България. Това показват наблюденията на пазара на българския портал www.businessforsale.bg, заяви управляващият директор Никола Стоянов. Сайтът е собственост на компанията "Бългериън пропъртис".
Руските купувачи търсят основно предприятия в сферата на леката промишленост и хотели. Те искат да купят текстилни и мебелни фабрики, в които да изнесат производството си, за да могат да продават продукцията си в страните от Европейския съюз, посочи Стоянов. По думите му те вече имат реализирани сделки с руски инвеститори. "Фондовете лешояди" се насочват основно към силно обезценени (стресирани) активи, като прилагат агресивен подход на изкупуване почти на безценица, коментира Стоянов.
По думите му характерното за тези фондове е, че не плащат с пари. Те предпочитат да покрият задълженията на компанията към банките кредитори и да дадат премия на собственика във вид на акции от фонда, които, ако той желае, може да продаде на борсата, обясни Стоянов.
Този тип инвеститори са насочили интереса си към хотелския бизнес, където има доста закъсали проекти. На сайта са публикувани общо 44 обяви за хотели. С най-висока цена от 15.9 млн. евро е разработен хотел в близост до плажа на Созопол. Досега обаче компанията все още няма реализирана сделка с такъв фонд, като основната причина е, че българските предприемачи не са готови да се разделят със собствеността си, без да получат пари в брой, коментира Стоянов.
В началото на кризата е имало интерес и от компании от Обединените арабски емирства към казина, 5-звездни хотели и увеселителни заведения, но до конкретни сделки не се е стигнало, уточни Стоянов. Той посочи, че интерес има към фирми в сферата на медицината, като те се купуват от стратегически инвеститори, които разширяват портфолиото си.
Най-голям интерес за покупка има към компании за производство на екоенергия, но предлагане на пазара няма. Никой не продава такъв бизнес, защото България има голям потенциал за развитие, защото все още не е достигнала квотите за екологични енергоизточници, посочи Стоянов. Според него интересен факт е, че доскорошните предприемачи във ваканционни имоти са пренасочили бизнеса си към изграждането на ветрогенераторни паркове и фотоволтаични панелни паркове.
Манипулирането на финансовите отчети на компанията с цел спестяване на данъци и неплащане на осигуровки е основната грешка, която правят българските предприемачи, констатира Стоянов. По думите му чуждите инвеститори, преди да купят една компания, изисквали допълнителна информация дали тя е укривала данъци, дали собствениците й са криминално проявени. При наличие на съмнителни обстоятелства това ги отказвало от сделка, посочи Стоянов.