Ивайло Петров, директор на завода за автомобилни части "Иксетик Пловдив": Добре обмислената стратегия ни помогна в кризата

Ивайло Петров, директор на завода за автомобилни части "Иксетик Пловдив": Добре обмислената стратегия ни помогна в кризата

Ивайло Петров, директор на завода за автомобилни части "Иксетик Пловдив": Добре обмислената стратегия ни помогна в кризата
 
Пловдивският завод за автомобилни части е дъщерна компания на големия германски производител и дистрибутор за автомобилостроенето "Иксетик", който през 2007 г. изнесе зад граница първата си производствена база - в България. Предприятието е изградено в индустриалната зона в град Раковски, като проектът ще бъде завършен до 2011 г. "Иксетик Пловдив" беше сред седемте инвеститора за 2009 г., определени от агенцията за инвестиции в пет различни сектори от икономиката.
 
Очаквахте ли проектът ви да бъде сред наградените инвеститори за тази година?
- Може за звучи нескромно, но се надявахме на подобна номинация, защото на практика сме първата "бяла лястовица" на немската автомобилна индустрия в България. Освен това произвеждаме уникални детайли не само за страната, но и за региона. Радваме се, че това беше оценено от администрацията при отсяването на инвестиционните проекти.
Как беше избрана индустриалната зона в град Раковски за място на бъдещата инвестиция?
- Регионът беше определен след обстоен анализ, който набеляза значителни плюсове. Това, което надделя при окончателното решение, е, че в Пловдив има традиции в металообработката и производството на прецизна техника, което предполага наличие на достатъчно обучени кадри. Логистиката в региона е много добра, заводът се намира на 2 километра от магистралата, очакваме и летище Пловдив да се задейства след няколко години, което е важно за транспортните връзки. Голяма част от клиентите ни са в съседни държави като Турция и Румъния, така че местоположението е избрано с мисъл. Община Раковски се оказа единственото място, където намерихме най-много окрупнени индустриални терени, които са подходящи за нашата дейност. Срещнахме и изключително бърза реакция от общинската администрация при издаването на различните разрешителни. Подкрепа получихме и от агенцията за инвестиции по издаване на някои важни за проекта ни решения. Това се отрази и на бързината по изпълнението на проекта. Решението за изграждане на проекта беше взето през 2007 г., през януари 2008 г. купихме земята и още през април същата година започнахме да строим. Няма и година след това фабриката вече произвеждаше, което дори за европейските стандарти на строителството си е уникално бърз срок за изпълнение на проекта.
Това лято получихте сертификат и като първи клас инвеститори. Каква е спецификата на производството ви?
- Произвеждаме детайли, части и готови изделия от вакуумна и хидравлична техника за автомобилната индустрия – не само за леки коли, но и за камиони и други специални автомобили. От април заводът е 100 процента оперативен, работим на три смени, имаме постоянни поръчки и се надяваме да увеличаваме оборотите, още повече че това е заложено и в инвестиционния ни проект. Той ще бъде изпълнен за три години, когато се предвижда разширяване на производствената база. Общата инвестиция на "Иксетик Пловдив" е за 36 млн. лв. и очаквам тя бъде изпълнена до 2011 г.
Кои са клиентите ви?
- След пуска на завода през март т.г. първият ни клиент беше BMW. Скоро след това сключихме договори с "Тойота" и американската "Навистар". В момента водим преговори с "Даймлер Крайслер" и очаквам в скоро време те да приключат успешно. Маркетингът изцяло е на концерна в Германия, нашата дейност изцяло е съсредоточена в производството.
Как успявате на фона на кризата, която удари най-силно автомобилната индустрия?
- Не мога да кажа, че не сме засегнати от кризата. Концернът "Иксетик" пострада също като останалите компании от автомобилната индустрия и едва от няколко месеца се забелязва леко оттласкване от дъното. Колкото до нашия завод, като че ли ни помогна добре обмислената стратегия, която спазвахме стриктно. Не очакваме драстични промени заради кризата, дори може да се каже, че избрахме добър момент, защото продукцията ни започва да се търси.
След завода на френската компания "Монтюпе" вие сте втората голяма компания, която произвежда за автомобилната индустрия. По какво се отличавате?
- Ние сме първите, които вадим готови продукти. Това са хидравлични и вакуумни системи, които са сложни по своята изработка. Нашите системи се монтират в спирачната система, кормилното управление, други захранват отчасти двигателите. На практика това е първият завършен продукт в България, който отива директно за автомобилната индустрия. Не правим само елементи, които да се сглобяват в компаниите майки зад граница, а създаваме готови агрегати с марката Made in Bulgaria, които се монтират направо на поточните линии. Не са много държавите, които могат да изработват подобни сложни системи, затова имаме самочувствието на добри производители не само в страната, но и в региона. Покрили сме всичките стандарти за качество, които се изискват. Одитирани сме от партньорите ни, защото за всеки произвеждан от нас продукт клиентите ни имат изисквания, които трябва да покрием. Суровините и алуминиевите елементи получаваме от Германия, тъй като в България няма леярна, която да отговаря на изискванията за нашето производство. Съответно и цялата ни продукция се изнася.
Имахте ли проблем при набирането на кадри, защото в машиностроенето през последните години стана все по-трудно с назначенията на професионалисти?
- Цялата фирма - от мениджмънта до работниците, са българи, като всички управленски кадри минаха продължително обучение в Германия. В момента сме 62, като с разрастването на производство очакваме към средата на 2010 г. да достигнем 120-150 души. С разширението на завода през 2011 г. се надявам броят още да нарасне. Не мога да кажа, че имахме сериозни проблеми с набирането на професионалистите. Повечето от тях се наложи да дообучаваме, трудно е да намерим готови кадри, защото досега просто в България не е имало подобен тип производство.
Какви са прогнозите ви за 2010 г., която според анализаторите ще бъде най-тежка за българската икономика?
- Пазарът на автомобилната промишленост е доста хаотичен въпреки наложилото се заблуждение, че всичко там е предвидено за 10 години напред. Специално ние сега започваме, затова и единственият път пред нас е само нагоре. Засега няма индикации, че няма да изпълним заложения план. Нашата цел е да удвоим производството през тази година. Не очаквам проблеми с доставките на ток и газ в промишлената зона, тъй като много бързо беше изградена нова подстанция, която да отговори на бързо растящите потребности от ток не само за нас, но и за останалите компании.
Смятате ли да кандидатствате за еврофинансиране по оперативните програми?
- Досегашните ни взаимоотношения с агенцията за инвестиции са били много успешни. Колкото до еврофинансирането, надявам се това правителство да работи много по-добре от предишното, още повече че го обещаха на бизнеса. Интерес представляват редица програми и за обучение на персонала например. Рано е да кажем към коя от програмите ще се ориентираме, но обсъждаме вариант за кандидатстване. Личното ми мнение е, че на централно ниво постепенно агенциите реорганизират работата си. Остава и на местно ниво администрацията да се задейства, така че бизнесът да започне с лекота да си върши работата. Както наскоро заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството, ако принципът на мълчаливото съгласие влезе в сила, тогава и администрацията ще бъде принудена да промени начина на обслужване.