Никос Асикис, изпълнителен директор на рекламна агенция Advertising Prodigy: Живеем в дните на отстъпките

- Основната ни цел е да създадем рекламен чадър от много маркетингови елементи и услуги - Изглежда много просто, но понякога точно простите идеи са най-успешни |
Изпълнителният директор на рекламна агенция Advertising Prodigy Никос Асикос е от хората, които вярват, че рецесията предлага повече възможности за промоционалния маркетинг, отколкото проблеми. Разговаряме с него за най-често срещаните спънки пред ефективността на промоциите като бизнес и какви са средствата за преодоляването им.
"Живеем в дните на отстъпките и намаленията", простичко казва Никос Асикис. Той е убеден, че въпреки лошия период, през който преминава рекламният бизнес, в по-печелившата позиция са онези, които се фокусират в лице-в-лице (one-to-one) комуникацията, търсеща индивидуалния подход към потребителя. И сега не е времето да се гради имидж, а да се стимулират продажбите. "Когато хората влязат в магазина, не избират непременно марките, които са видели вечерта по телевизията, а търсят онова, което им е най-изгодно", обобщава изпълнителният директор на може би най-новата рекламна агенция на българския пазар.
Advertising Prodigy е регистрирана в края на 2007 г. в Гърция, а в края на февруари тази година стъпва в България и взема нетипичното за рекламна агенция решение да се листва на българската борса. "Знам, че е малко необичайно, но нашият бизнес план е експанзията на компанията на Балканите", обяснява Никос Асикис. И продължава: "Избрахме София за център на тази дейност. Основната ни цел е да създадем рекламен чадър от много маркетингови елементи и услуги."
В България Advertising Prodigy разполага с шест души постоянен екип, които се грижат за обслужването на клиентите, но заедно с хората, които се наемат за реализирането на промоции и кампании, агенцията достига над 300 души. По думите на Асикис компанията влиза в ролята на инструмент за нуждите на маркетинг мениджъра и затова в портфолиото им от услуги влизат разнообразни решения – от промоционални активности, през производство на тв реклами, бенчмаркинг (сравнителен анализ – бел. авт.), мониторинг на конкурентите, предложения за нови рекламни канали и т.н.
Сред клиентите й са Germanos, HTC, Sony Ericson, Henkel. Асикис определя като ключова цел на агенцията през 2010 г. да увеличи броя на клиентите си и размера на екипа си в България. Планира и да отвори нови офиси в Македония и Кипър. "Може би и в Румъния, но това ще е по-скоро третата стъпка", коментира той.
Според Никос Асикис един от най-големите проблеми на промоционалния маркетинг е, че клиентът получава информация за това как протича промоцията едва след края й и няма възможност да реагира, ако тя не върви добре. Той казва, че системата за раздаване на подаръци на потребителите също не е съвършена и много от тях се губят, докато стигнат до консуматора. В стремежа си да намерят решение на тези проблеми, които често поставят под въпрос ефективността на промоциите, Advertising Prodigy патентоват своя инструмент ©Barcode Game™, който по думите на Асикис е комбинация от софтуер и начин на мислене, специфичен подход към клиентите.
"Според маркетингови изследвания, които анализират промоциите, потребителите вече не вярват в лотариите, дори ако подаръците имат голяма стойност", разказва той. И уточнява: "Предпочитат да спечелят веднага нещо малко, но със сигурност. Затова основната ни стратегия с ©Barcode Game™ беше, че всеки печели веднага."
Според Асикис, особено във време на финансова криза, задачата на рекламната агенция е не само да насърчи продажбите на мястото на продажба, но и да увеличи трафика в магазина с нови потенциални клиенти. По този модел с помощта на ©Barcode Game™ те са реализирали успешно кампании за Germanos, Sony Ericsson, MTV, концертите на Tiesto, Linkin Park, Depeche Mode. "В момента провеждаме коледна кампания за Vodafone. В преговори сме и с клиент в България, но все още не мога да съобщя името му", казва той.
По думите му една от кампаниите, които постигат най-добри резултати, е тази, която реализират за веригата за мобилни телефони и аксесоари Germanos в Гърция. "Концепцията ни е, че раздаваме на потребителите специални карти за участие в игра, всяка с уникален баркод, и ги каним да посетят магазина на Germanos, за да видят какво печелят", разказва Никос Асикос. И добавя, че основните им послания са, че всеки печели, и то веднага.
Според Асикис неработещият маркетинг е да убеждаваш клиента да си купи нещо. "Старите техники за насърчаване на продажбите не се посрещат добре от потребителите", казва той. И обяснява: "Когато потребителят отиде в магазина и даде промоционалната карта на продавача, тя минава през баркод скенер, който е свързан с компютър. Когато продавачът сканира картата за игра, потребителят веднага разбира какво печели и си получава подаръка директно в магазина. Може да бъде телефон, фотоапарат, телевизор или пък купон за отстъпка."
Резултатите от последната им промоция за Germanos са 25% увеличение на продажбите и 42% участие на потребителите в игра при обичайно 7% за класическите промоции според анализите на компанията.
За Никос Асикис обаче по-важният момент е, че клиентът може да извършва постоянен мониторинг на активностите чрез софтуера на ©Barcode Game™. "Всичко се наблюдава онлайн. Бранд мениджърът може да следи денонощно развитието на промоцията", обяснява той и добавя, че клиентът може да проследи също така всички детайли в даден магазин – колко потребители са участвали, какви подаръци са били спечелени, каква част от ваучерите за намаление са използвани.
"Изглежда много просто, но понякога точно простите идеи са най-успешни", завършва с усмивка Асикос.