Селско стопанство и хранително-вкусова промишленост: Оптимизъм
Хлебопроизводители и сладкари търсят инвеститори |
Земеделските производители и заетите в хранително-вкусовата индустрия не споделят мрачните прогнози за кризата. Аграрният сектор и свързаната с него преработвателна промишленост бяха единствените отрасли с лек ръст през 2009 г., което дава основание бизнесът да прогнозира възходящо развитие и през 2010 г. Сравнително благоприятните климатични условия през миналата година осигуриха добра реколта, а това позволи на зърнопроизводителите "да вържат бюджетите си".
Въпреки конкуренцията от вноса на млечни суровини от Европа, който свали изкупните цени на млякото и предизвика многобройни фалити, животновъдите са обнадеждени, че тази година ще бъде по-добра за сектора. Успокоението дойде от европейските субсидии, които фермите получиха за първи път през 2009 г. за глава животно.
"Големият проблем, който остава да бъде решен, е свързан с взаимоотношенията на животновъдите с мандрите, за да постигнем разумна изкупна цена на млякото", обясни Бойко Синапов, председател на асоциацията на животновъдите. Според него администрацията е подновила диалога си с бизнеса, което им дава надежди за оперативно решаване на проблемите.
Зърнопроизводителите също не чертаят мрачни картини за бизнеса си през новата година. "Дори в Северозападна България, където доскоро имаше много пустеещи земи, хората гледат да обработят цялата земя", обясни Дилян Кунчев от врачанското село Липница. Производителите от региона са засадили почти същите декари като през миналата стопанска година, което според Кунчев доказва, че няма отлив от бизнеса.
Представителите на млечния и месопреработвателен бранш също се надяват на добра 2010 г. "Добре е, че оцеляваме. Зле е обаче, че
продължаваме да говорим за оцеляване вместо за бизнес", коментира председателят на асоциацията на хлебопроизводителите и сладкарите Георги Попов. В бранша не са отчетени големи фалити, но се забелязва тенденция на продажба на бизнеси. "Много хора възнамеряват да се оттеглят от професията, но инвеститорите почти липсват", обясни още Попов.
В млеко- и месопреработването ситуацията е доста по-различна, тъй като компаниите започнаха да търсят активно нови пазари и да търгуват в Европа и в страните от региона.