Иван Дреновички, изпълнителен директор на "Булгартрансгаз": В пъти сме по-готови за евентуална нова газова криза.

Иван Дреновички бе назначен за изпълнителен директор на "Булгартрансгаз" през септември тази година. Той смени на този пост Ангел Семерджиев, който оглави Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Дреновички е завършил Американския университет в България. Бил е съветник по икономическите въпроси в посолството на САЩ в България."Булгартрансгаз" е част от Българския енергиен холдинг и ще е първата компания от него, която ще стане публична. Намерението на икономическото министерство е да пусне 15% от акциите му на борсата. |
- Ще обследваме с хеликоптер с високотехнологична апаратура, за да можем да я управляваме и поддържаме по-добре - Има интерес от ЕБВР, Световната банка и други кредитни институции за финансиране разширението на хранилището в Чирен |
Какви са основните приоритети в дейността на "Булгартрансгаз"?
- Преди около три месеца, когато поех ръководството на дружеството, си поставих задачата да го издигна на европейско ниво, с ясна стратегия в условията на либерализиран енергиен пазар. Основният приоритет на дружеството като комбиниран оператор на газопреносна система е да осигури непрекъснат и надежден пренос на природен газ към потребителите в България и транзит към Гърция, Турция и Македония, както и съхранение на природен газ в хранилището в Чирен. Целта ни е използване на съвременни технологии за поддръжка, обследване и рехабилитация на системата.
При една газопреносна система, която в по-голямата си част е над 30 години, наред с използваните досега методи на инспекции на газопроводите усилията са насочени и към внедряване на система за управление на газопреносната мрежа, осигуряваща нейната по-ефективна експлоатация, поддръжка и рехабилитация.
За точна оценка на състоянието на инфраструктурата, която обхваща над 2500 км газопроводи високо налягане, девет компресорни станции, хранилището в Чирен , газоизмервателни и газоразпределителни станции, се предвижда обследване от въздуха с хеликоптер с високо технологична апаратура. Взети са проби от най-старите газопроводи, които ще бъдат тествани при различни екстремни натоварвания за доказване надеждността на системата. Подготвят се и предпроектни проучвания за изграждане на дублиращи газопроводи в най-рисковите зони на газопреносната система.
Сред важните приоритети в дейността на дружеството е и разширение на газопреносната система, която ще подпомогне използването на природен газ от индустриални потребители в различни региони в страната. Такъв е примерът с предстоящите за изграждане газопроводни отклонения Добрич – Силистра и Оряхово – Козлодуй. Те вече са получили грантово финансиране и ще бъдат съфинансирани от "Булгартрансгаз".
Друг важен приоритет за нас е взаимосвързаността на мрежата на България с газопреносните системи на съседните страни. Освен приоритетните междусистемни връзки с Румъния и Гърция,"Булгартрансгаз" подготвя изграждането на такава връзка със Сърбия, даваща възможност за връзка с газопреносните мрежи на Унгария и страните от Западна Европа. На дневен ред е и изграждането на такава връзка с турската газопреносна система.
Не на последно място по важност е и използването на алтернативни транспортни маршрути, включително и възможности за доставки на компресиран природен газ, транспортиран с кораби.
Ще поискате ли от ДКЕВР да промени таксата за пренос в България, защото тя не е променяна от няколко години?
- Несъмнено тази такса трябва да има своята икономическа логика, позволявайки на компанията да поддържа мрежата в добро технологично състояние, както и да гарантира финансиране, необходимо за модернизацията й. Таксата за пренос не е актуализирана от няколко години и би следвало да бъде променена. Трябва да се има предвид, че в своята дейност "Булгартрансгаз" ЕАД споделя и се ръководи от методите за либерализация на общия европейски енергиен пазар и вижда своето развитие като част от Европейската газова инфраструктура.
В тази връзка търсим сътрудничество с Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), както и с други държавни институции, за изработване на съвременни тарифи и цени на услуги, които да насърчават конкуренцията и да са в интерес на потребителите. Цената за пренос на природен газ е само част от тези тарифи.
Има ли опасност от нова газова криза?
- Към момента няма такива индикации. Знаете, че маршрутите на доставките на природен газ за Европа са пряка функция от добрите търговски отношения между Русия и Украйна. Понастоящем нямаме основания да мислим, че тези отношения биха могли да бъдат влошени. В момента се извършва пренос и транзит на природен газ безпроблемно. Освен това в резултат от направените анализи на кризата от зимата на 2009 г. ние сме в пъти по-готови да отговорим на една евентуална газова криза.
Кога хранилището в Чирен ще бъде разширено?
- Подготовката за разширението започна през миналата година с подписване на договор през месец май с чешката компания "Моравске нафтове доли" (MND). Очаква се техническият проект за разширението да бъде готов до края на първото тримесечие на 2010 г. След анализ и преговори с останалите заинтересувани страни ще бъдат определени количествата природен газ, които трябва да бъдат поддържани като стратегически резерв, и капацитетът за дневен добив.
Сега максималният дневен капацитет при напълно запълнено хранилище е 4.3 млн. куб.м дневно. Добрата новина е, че въпреки кризата има интерес от различни финансови институции, сред които са ЕБВР и Световната банка, да финансират разширението на хранилището.
Кога находището в Галата ще бъде трансформирано в хранилище?
- В момента "Мелроуз" има концесия за проучване и добив на газ в Галата. След изтичане на концесионния договор за добив на природен газ и след извършване на задълбочена експертна оценка и проучвания е установено, че находището притежава необходимите технически параметри да бъде трансформирано в газово хранилище. Има създадена работна група по този въпрос. Ако бъде взето решение за трансформиране на находището в Галата в газово хранилище, "Булгартрансгаз " има готовност, нужния опит и потенциал да бъде оператор на хранилището.
На какъв етап са проектите за изграждане на газови връзки с Румъния и Гърция?
- "Булгартрансгаз" е координатор на проекта за връзката Русе – Гюргево, който се изпълнява с румънския оператор "Трансгаз". Изпратени са всички необходими документи в Европейската комисия за отпускане на грантово финансиране по програмата за възстановяване. Към момента проектът е на етап предпроектни проучвания. По междусистемната връзка с Гърция координатор на проекта е Българският енергиен холдинг и също се очаква грантово финансиране от Европейската програма за енергийно възстановяване.
Кога ще бъдат обявени свободните капацитети по мрежата? За това настоява Европейската комисия, която дори отправи предупреждението си за откриване на наказателна процедура.
- "Булгартрансгаз ЕАД обявява свободните капацитети на сайта на дружеството. Нашето виждане е да работим, спазвайки принципите на прозрачност, недискриминация, равен достъп до преносната система и ефективна конкуренция. В тясно и конструктивно сътрудничество с Държавната комисия за енергийно и водно регулиране ще създадем тарифи и правила, отговарящи на тези принципи.