2010: 3D телевизия влиза в дома
Водещите производители на телевизори залагат на модели, способни да възпроизвеждат триизмерно съдържание |
Ако случайно на 11 юни тази година ще гостувате на свои приятел или роднина в САЩ, задължително помолете вашите домакини да си купят телевизор, способен да възпроизвежда триизмерно съдържание. На тази дата един от големите кабелни оператори в САЩ - ESPN, ще излъчи първото 3D предаване в своята история, доближавайки своите зрители максимално близо до атмосферата на стадиона, където ще се проведе футболната среща между Южна Африка и Мексико. Триизмерната система се тества от около две години, а гледането на спортното съдържание ще става с помощта на специални очила и телевизори.
Освен мачове от световното първенство абонатите на ESPN ще могат да следят и много други спортни програми през тази година, категорични са от компанията. Първоначално 3D програмата ще работи само когато има спортни срещи, сочат плановете на компанията. Въпреки това в следващите 12 месеца мрежата ще излъчи най-малко 85 мача, включително баскетболни и футболни, както и популярните летни "Х" игри на ESPN (които включват различни екстремни спортове).
"Обвързването на ESPN с 3D телевизията е победа за феновете и за нашите бизнес партньори едновременно", коментира Джордж Боденхаймер, президент на ESPN и ABC Sports, в прессъобщение, цитирано от CNN. "ESPN 3D обвързва качествено съдържание с нова технология, за да подобри усещането от гледането за потребителите и да постави ESPN на предни линии при следващия голям пробив в телевизията", добавя той.
Желанието на ESPN да налага триизмерна телевизия не е солова акция на телевизионната мрежа. От началото на годината и други две компании заявиха подобни планове - Discovery Communications и DirecTV. Медийният гигант Discovery Communications - компанията, която притежава Discovery Channel, обяви своето намерение на 5 януари, а Sony и Imax подкрепиха инициативата. Целта е да се насърчи разпространението на 3D телевизори сред потребителите. Първоначално мрежата ще бъде достъпна само на територията на САЩ, но има планове за международно покритие. Очаква се каналът да излъчва съдържание с традиционен 3D потенциал като филми за Космоса, научни, технологични и детски програми.
Новината за плановете на DirecTV дойде на 6 януари. Компанията обяви партньорство с производителя на телевизори Panasonic и намерения да стартира три напълно триизмерни сателитни канала до средата на годината. Трите канала ще са достъпни за HDTV клиентите на DirecTV. На тях ще могат да се гледат филми, телевизионни шоупрограми и предавания на живо. Служители на Panasonic обаче уточняват, че ценообразуването все още не е уточнено, но поне един от каналите ще бъде безплатен за потребителите, съобщава Los Angeles Times.
Планът на производителите
Между 7 и 10 януари в Лас Вегас се проведе най-голямото изложение за потребителска електроника Consumer Electronics Show (CES), на което ясно се очертаха 3D плановете на големите производители на телевизори като Sony, Panasonic, LG и Samsung. По всичко личи, че те залагат на обемната телевизия като на тенденция, която може да осигури бъдещ ръст в продажбите им. При това не след десетилетия, а в съвсем обозримо бъдеще, след като телевизорите, демонстрирани на CES, ще се появят по магазините още в средата на 2010.
"Това е пазар, пълен с предизвикателства. Имаме нужда от нещо, което да ни изстреля напред", смята техническият директор на Panasonic Елсуке Цуюзаки пред BBC. Според него това нещо са именно триизмерните телевизори и съдържание.
Онлайн допитване, проведено от консултантската група UGC и публикувано на news.discovery.com, посочва, че голям процент от хората наистина биха пуснали обемната телевизия в хола си. Проучването показва, че 43% от запитаните, гледали триизмерен филм през последната година, биха предпочели да гледат филми и телевизия в такъв формат вместо в две измерения. 53% от запитаните искат да гледат 3D телевизия вкъщи, а 33% биха гледали всички телевизионни програми в такъв формат. Една четвърт пък имат намерение да си купят 3D телевизор в следващите три години, сочи проучването.
Очакванията на Асоциацията за потребителска електроника (CEA), която организира CES, са, че новите технологии като 3D телевизията ще вдъхнат живот на продажбите в сектора през 2010 г. Според изчисленията на организацията само през следващите дванадесет месеца ще бъдат продадени 2.2 млн. триизмерни комплекта, а до 2013 г. повече от 25% от всички нови телевизори ще бъдат способни да излъчват триизмерно съдържание, съобщава онлайн изданието на Wall Street Journal.
Сега ли е моментът?
Ако питате директора на Dreamworks Animation Джефри Каценберг, отговорът е: категорично да. Според него 2010 е годината, в която третото измерение ще се настани трайно в дома ни. Не всички мнения обаче са толкова оптимистични.
Технологиите, които правят възпроизвеждането на обемна телевизия реалност, се развиват скоростно през последните години. Успоредно с това намалява и цената, свързана с възпроизвеждането на третото измерение. Доказателство за това е филмовата индустрия и продукции като триизмерния "Аватар", който е на път да счупи рекорда по приходи за всички времена, като за кратко време успя да донесе над 1 млрд. долара на своите създатели.
Въпреки това има някои неизвестни около масовото навлизане на триизмерната телевизия и въобще на третото измерение в живота на масовия потребител. На първо място стоят притесненията на експертите, свързани с това, че през последните години голяма част от хората в САЩ смениха своите стари приемници с HDTV телевизори, форсирани от изключването на аналоговото разпространение на сигнал в ефира на САЩ. "Много потребители точно разопаковат новите си HD телевизори, което ги отдалечава от идеята да сменят екраните си с нови в скоро време", коментира Ройтерс, като цитира различни пазарни анализатори.
Към момента има съвсем малко оферти за 3D телевизори на пазара, въпреки че се очаква към средата на годината те да се увеличат многократно. Днес се предлагат 42-инчови LCD-та за около 1000 долара и 50-инчови за около 2000, при положение че 42-инчов обикновен HD LCD телевизор струва около $600 - 700, отбелязва анализът на Ройтерс.
На дневен ред стои и въпросът за желанието на потребителите да носят 3D очилата, които за момента са задължителни. От друга страна, трябва да се отбележи също така, че голям процент от хората страдат от главоболие след определено време, прекарано пред 3D дисплей. Разбира се, съществен недостатък към момента е и липсата на достатъчно съдържание, създадено специално за триизмерно възприемане. То е по-скъпо, защото картината се заснема с повече камери. Тенденцията при кинопродукцията за увеличаване на 3D филмите обаче изглежда все по-устойчива и е твърде вероятно тя да се прелее в сферата на домашното кино и телевизионните програми.
Налагането на 3D телевизията в дома е по-скоро естествен еволюционен процес. Въпросът тук е по-скоро кога, а не дали. Към момента все още не е ясно дали потребителите веднага ще прегърнат идеята за обемно кино в дома. По всичко личи обаче, че производителите на телевизори и телевизионните мрежи вече полагат сериозни усилия за популяризирането на новия стандарт.
Предначертан триизмерен сблъсък По време на CES водещите производители на телевизори анонсираха множество нови модели. Sony показа своите първи HD 3D предложения - 38 модела в диапазона от 22 до 60 инча, екипирани с Wi-Fi за връзка с високоскоростни мрежи. Представители на Samsung пък обявиха, че компанията смята да разработи по-тънък и енергоефективен LED 3D телевизор, за да подобри съществуващата в момента продуктова линия. Toshiba от своя страна показа серията ZX900 приемници, чиято технология обещава да преобразува двуизмерно в триизмерно съдържание в реално време, така че потребителите да могат да гледат всичко от спорт до компютърни игри в 3D. Тези екрани също изискват носенето на очила и ще атакуват магазините в САЩ през есента на очаквана цена от около 10 000 долара. Най-големият производител на плазма телевизори Panasonic също се надява да отхапе част от триизмерния пай. Надеждите на компанията се крият в адаптиращите 2D картина в 3D евтини плазма телевизори на компанията, както и на партньорството с DirecTV. LG демонстрира 47-инчов телевизор от новата серия Infinia. Той също притежава Wi-Fi модул за връзка с интернет, поддръжа Skype и, разбира се, възможността за 3D кино в дома. Ще се появи на пазара в САЩ преди средата на годината заедно с втори модел от серията, който има диагонал от 55 инча. |
Сложете очилата Има различни технологии, чрез които се постига обемен ефект при възприемане на видеосъдържание. Всички те се обединяват около един основен начин на действие - умело лъжат мозъка ви, който реално върши цялата работа по интерпретирането на двуизмерна картина в такава с дълбочина. Най-използваният начин е стереоскопският, който в общи линии показва различни изображения на всяко от очите ви. Триизмерният ефект се получава, когато мозъкът ви ги смесва. Това означава, че теоретично съществуват множество начини за възприемане на 3D. Огромната част обаче към момента са свързани с носенето на специални очила (това е най-лесният и евтин вариант), които всъщност контролират достъпа на изображения до очите ви. Стереоскопични са добре познатите очила в червено и синьо. Магията при тях се получава, като за всяка снимка се правят два различни пласта с леко различна перспектива. Когато гледаме към тях с цветните очила, те блокират единия пласт за всяко око, а мозъкът възприема двете отделни изображения и ги свързва, като по този начин се създава илюзията за обемност. Поляризираните триизмерни очила са по-модерен избор за евтини 3D очила. Ще ги носите, когато отидете да гледате "Аватар" в IMAX салон. Те работят на същия принцип, само че, за да излъжат мозъка, проектират изображения с малко по-различна перспектива едновременно и с различна поляризация. Широко разпространени са и т.нар. LCD shutter очила. Те работят, като блокират зрителното поле пред очите ви последователно в синхрон с нивото на опресняване на картината на екрана, който гледате, докато на него последователно се излъчват изображения с различна перспектива. Тези очила струват около $100 и е възможно да предизвикат главоболие, ако се използват при монитори с ниско ниво на опресняване на картината. |
Без очила Съществуват и технологии за предаване на триизмерно изображение без очила. При първата се взима обикновен LCD дисплей и пред всеки пиксел се слага малка леща, която е цилиндрична, така че може да насочва лъча в определена посока. Т.е. всеки пиксел започва да отговаря за различен изглед. По този начин се намалява пространствената разделителна способност за сметка на броя възможни изгледи (т.е. конкретните положения на главата ви, от които можете да виждате триизмерен образ). Този недостатък може да се компенсира чрез промяна на топологията, по която се разполагат микролещите. Те могат да се поставят под ъгъл (slanted sheets), така че да включват субпиксели от различни редове при формиране на различните изгледи. Подобряване на качеството се постига и чрез интегрирането на камери, които да следят погледа на потребителя и да настройват изгледите спрямо него. Конкурентната технология използва своеобразна бариера (parallax barrier), която се слага пред LCD дисплея и спира светлинните лъчи в определени посоки. Удобството е, че тя може да се направи превключваема. Така потребителите могат да избират дали да приемат максималната резолюция или определен брой изгледи с намалена резолюция в 2D. Недостатък при този подход е, че рязко пада яркостта на дисплея, а допълнителното поддържане на висока яркост води до покачване на електрическата консумация. |