Минният бранш се разцепи за забраната за добив на строителни материали

Минният бранш се разцепи за забраната за добив на строителни материали

Минният бранш се разцепи за забраната за добив на строителни материали
Над 300 са кариерите, още 161 находища чакат за разработване

Камарата смята, че решението е крайно, от асоциацията за инертни материали - подкрепят мярката
Минният бранш се разцепи заради предложението на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) да се спре издаването на разрешителни за добив на строителни материали. То трябваше да бъде гласувано вчера от правителството, но от Българската минно-геоложка камара (БМГК) настояха решението да бъде отложено, защото е прекалено крайно и ще създаде условия за монополизиране на пазара от дружествата, които вече имат такива.
От друга страна, Българската асоциация на производителите на инертни материали (БАПИМ), която е член на минната камара, настоява не само разрешителните, но и част от изземването да бъде прекратено, за да се свие до минимум незаконният добив. По данни на бранша най-малко една трета от иззетите материали са добити в нарушение. "Проблем е забавянето по предоставянето на концесии след получаване за удостоверение за търговско откритие, защото през това време, който поиска, отива и копае където поиска", обясниха от екоминистерството.
По първоначален план кабинетът трябваше да гласува спиране на разрешителните за добив на строителни материали за две години. Минната камара обаче настоява в писмо до правителството забраната да бъде приета, след като бъдат приети промените в закона за подземните богатства. Те са на етап съгласуване в министерството на икономиката. Според законовите поправки ведомството на Трайчо Трайков ще отговаря за всички видове концесии за добив, а министерството на околната среда ще следи само за изпълнението на екоизискванията. В момента три министерства раздават разрешителни за полезни изкопаеми - еко-, строителното и икономическото.
От минната камара считат, че чрез решение за блокиране на нови концесии ще се ограничат правата на кандидатите за проучване, търсене и добив. Браншовиците са на мнение, че процесът на незаконен добив може да бъде регулиран чрез затягане на контрола по получаването на разрешения, така че да са съобразени с изискванията за опазване на околната среда. От камарата съобщиха още, че предстои да се срещнат с представители на производителите на инертни материали.
В същото време от БАПИМ настояват не само да бъде спряно раздаването на разрешителни за бъдещ добив, но и да бъде преустановена валидността на издадените разрешителни за изземване на инертни материали от коритата на реките. Само за добив на строителни материали в реките от 2006 г. досега са издадени 372 разрешителни, като над половината от компаниите в сектора работят в нарушение, каза в понеделник пред "Дневник" министърът на околната среда и водите Нона Караджова. Причината е, че няма ефективен контрол, който да следи какви количества реално се изземват. От икономическото министерство подкрепят спирането на нови разрешителни за добив с мотива, че в момента в страната има 347 кариери в процес на разработване, а още 161 находища очакват да бъдат разработени.
По данни на МОСВ от 2006 г. досега са издадени 95 разрешения за проучване на строителни материали  и 92 за концесии, работещите кариери на територията на страната са 156, а към 191 - няма проявен инвеститорски интерес. От ековедомството разглеждат 53 договора за проучване на титулярите на действащи разрешителни, за регистрирането на търговски открития, които по-нататък дават право на концесия. Много от фирмите имат разрешения за добив на полезни изкопаеми, но надвишават правата си по договора.
Други фирми въобще нямат такова решение и подбиват цените на законните концесионери с до 20% от стойността на иззетите материали, показват данни на бранша. Подадените заявления за бъдещи разрешителни към момента са над 400 броя. Забавянето им идва от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, където няма достатъчно хора за обработка на данните, обясняват експерти. Потърсени за коментар до редакционното затваряне на броя, от строителното министерство не отговориха.