Ябълката на раздора

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

Ябълката на раздора

По-интересното в сблъсъка между Apple и Google е, че двата технологични гиганта разчитат на коренно различен бизнес подход, за да постигнат целите си.
Reuters
По-интересното в сблъсъка между Apple и Google е, че двата технологични гиганта разчитат на коренно различен бизнес подход, за да постигнат целите си.
Apple ще представи утре в Сан Франциско нов продукт, който според мнозина е дългоочакваният таблет на компанията. Презентацията ще направи лично главният изпълнителен директор на технологичния гигант Стив Джобс. На подобни събития преди години бяха представени знаковите за Apple iPod и iPhone, които продължават да се радват на огромен интерес от страна на потребителите.
Челният сблъсък между Apple и Google наближава.
Залогът е мобилният интернет.
Когато в средата на 2005 г. изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър провъзгласи операционната система Linux за най-голямата заплаха за оглавяваната от него компания, той надали ясно си е давал сметка, че опасността идва от съвсем друго място – интернет търсачка номер едно Google. "Хората може да продължат да използват техните PC-та, Windows-и офис пакети още 10, 15, дори 20 години, освен ако няма нещо иновативно, което да гарантира промяна или миграция", обяви тогава колоритният наследник на Бил Гейтс.
И очевидно сгреши. Само 5 години по-късно благодарение на все по-бързата интернет инфраструктура PC-центрираната концепция все повече отстъпва място на т.нар. cloud computing, където софтуерните продукти все по-често са изместени от web базирани услуги. И битката за сърцата на потребителите се пренася на нов терен. На територия, почти изцяло контролирана от Google...
Не си мислете обаче, че доминиращата роля на интернет търсачка номер едно е гарантирана и непоклатима. В момента технологичният бранш става свидетел на следващото действие от сблъсъка на IT титаните. Този път Microsoft има по-скоро поддържаща роля. Таранът на анти-Google офанзивата си има ново име и то е Apple.
През последните няколко години компанията, оглавявана от технологичния гуру Стив Джобс, шеметно се движи нагоре и успя да революционализира няколко бранша: продажбата на дигитална музика, пазара на мобилни телефони и най-вече безжичния пренос на данни благодарение на придобилия легендарна слава iPhone. Именно контролът над мобилния интернет ще е нещото, за което предстои да воюват Apple и Google.
Повече безжичност
Куриозното в случая е, че сега Google до голяма степен е в догонващата позиция на Microsoft отпреди 5 години. Ако тогава софтуерният гигант на Гейтс и Балмър проспа интернет революцията, то сега търсачка номер едно по подобен начин е принудена да върви по петите на Apple в сферата на безжичността и конвергенцията между технологичния и телекомуникационния бранш.
В интерес на истина трябва да се отбележи, че Apple и Google до последно като че ли се опитваха да избегнат директната конфронтация помежду си. Google например около 3 години не посмя да пусне свой продукт, който пряко да се конкурира с iPhone. Вместо това търсачката разработи своята мобилна операционна система Android и се опита да я популяризира чрез т.нар. Open Handset Alliance – сдружение на технологични компании, мобилни оператори и производители на телефони.
За жалост платформата на Google не набра популярност с очакваната скорост, въпреки че зад нея стои и производител на смартфони от калибъра на HTC. През това време конкурентът Apple успя да генерира солидни печалби от продажба на апарати iPhone, комбинирани с двегодишни договори за неограничен пренос на данни, както и от мобилни приложения, закупени от онлайн магазина App Store (към момента има над 3 милиарда свалени апликации). В този смисъл ходът на Google с пускането на смартфона Nexus One, както и онлайн магазин за него, беше по-скоро неизбежен, но може би малко закъснял.
Въпрос на бизнес модел
По-интересното в сблъсъка между Apple и Google е, че двата технологични гиганта разчитат на коренно различен бизнес подход, за да постигнат целите си. Интернет търсачка номер едно очевидно ще се опита да пренесе в света на мобилния интернет своя суперуспешен модел на безплатни или субсидирани услуги, комбинирани с контекстуална реклама. За момента парите, които се генерират от мобилна реклама, са сравнително малко.
По данни на анализаторската компания Gartner обемът на този пазар е около 2 млрд. долара, което е почти нищо на фона на 60 млрд. долара приходи от интернет реклама за миналата година. По-важното в случа обаче е позиционирането в тази сфера, защото става дума за една практически неразработена пазарна ниша, която тепърва ще расте в пъти.
"Нашият основен бизнес си остава рекламата... Използването на супертелефон като Nexus One е страхотен начин за достъп до мрежата и това ще подкрепи целия ни бизнес модел, който си остава рекламата", коментира вицепрезидентът на Google Анди Рубин. В този случаи Nexus One и останалите смартфони, които работят под управлението на Android, се явяват предимно преносна среда и основната печалба няма да идва от тях. От гледна точка на потребителите всичко това означава по-евтини апарати и по-голяма отвореност в сравнение с продуктите на Apple.
Ябълковата компания от своя страна разчита на 3-годишната си преднина (първият iPhone излезе на пазара в началото на 2007 г.) и своята уникална способност да създава продукти, които са интуитивни за използване и суперудобни за потребителите. От гледна точка на клиента това означава липса на стрес при работа и почти нулева необходимост от технологични познания. Това, разбира се, си има цена: устройствата на Apple (независимо дали става дума за iPod, iPhone, лаптоп или нещо друго) са чувствително по-скъпи (и с по-голям марж на печалбата, разбира се) в сравнение с конкурентните продукти с аналогични хардуерни характеристики.
Друго характерно нещо за бизнес модела на Apple е неговата относителна "затвореност", т.е. всички приложения и услуги минават през компанията на Стив Джобс. Проблемът от това най-ясно си пролича в момента, когато технологичният гигант отказа да разпространява приложението Google Voice (често определяно като голямата заплаха за хегемонията на телекомите) през своя App Store. От една страна, затвореността намалява възможностите за избор на потребителите и забавя развитието на платформата, но от друга, гарантира стабилност на работата. Последното ще бъде потвърдено от всички "ябълкови" фенове, които разпалено ще ви обяснят, че продуктите на Apple "не забиват".
Кой от двата бизнес подхода ще бъде по-успешен предстои да видим през следващите няколко месеца, когато битката между двата технологични гиганта ще се ожесточава все повече. С премиерата на Nexus One войната беше официално обявена, а до няколко часа ще дойде и отговорът на Apple под формата на мистичния таблет iSlate (или както наистина ще се казва), който ще бъде представен в късните часове на тази нощ по българско време. За момента е ясно само кой ще бъде сигурният победител от сблъска - потребителят, който ще получава все по-добри продукти от конкуриращите се на живот и смърт технологични гиганти.
Краят на Студения мир

Apple планира да премахне Google като основна платформа за търсене на iPhone, съобщава информационна агенция Bloomberg, цитирайки два неназовани източника от компанията. Според тях от няколко седмици се водят интензивни преговори с Microsoft тя да бъде заменена с Bing. Подобен ход би бил сериозен удар по Google, тъй като 86 на сто от мобилните потребители използват нейната търсачка, сочат данните на анализаторската компания Nielsen за ноември. За сравнение - делът на Bing е бил 11 на сто. Apple от своя страна държат около 27% от пазара на смартфорни в световен мащаб и около 34% в Северна Америка. Ако неофициалната информация се окаже вярна, това ще е поредният индикатор за тотален разрив в отношенията между Google и Apple, както и пряк отговор на премиерата на Nexus One.