Холандската "Спайкър" купи "Сааб" за 400 млн. долара

Холандската "Спайкър" купи "Сааб" за 400 млн. долара

Холандската "Спайкър" купи "Сааб" за 400 млн. долара
Associated Press
Базираната в Холандия и контролирана от руснаци компания за спортни автомобили "Спайкър" (Spyker) сключи във вторник в последния момент сделка с американската "Дженерал моторс" (GM) за придобиване контрола над шведския автомобилопроизводител "Сааб" (Saab).
Новата компания ще се казва Saab Spyker Automobiles.
Започналата съвсем неотдавна процедура по ликвидирането на "Сааб" се прекратява, се казва в съобщението на Джон Смит, вицепрезидент на GM по корпоративно планиране и сливане.
Към момента най-големият акционер в "Спайкър" е руският бизнесмен Владимир Антонов. Той държи 29.3% от компанията през международната финансова "Конверс груп", в която е председател на Надзорния съвет. Според "Уолстрийт джърнъл" условие в сделката е Антонов да продаде участието си в "Спайкър", което е реализирано през фонда  Tenaci Capital, собственост на генералния директор на холандската компания Виктор Мюлер.
GM ще получи привилегировани акции на "Сааб" за 326 млн. долара, които представляват под 1% от акциите с право на глас в шведската фирма. Друго условие е "Сааб" да изкупи обратно тези акции в бъдеще.
Съобщението бе направено от GM без разкриване на финансови подробности. Източници, близки до преговорите, посочват, че "Спайкър" ще плати 400 млн. долара. от които 74 млн. долара ще бъдат в брой а останалото - под формата на акции.
Сделката зависи от гаранция, дадена от шведското правителство, върху кредит от 400 млн. евро (564 млн. долара), отпуснат от Европейската инвестиционна банка за бъдещия собственик, който се ангажира с тях да реорганизира компанията. В момента властите в Стокхолм преглеждат отново условията на гаранцията, посочва Ройтерс.
Съвкупната стойност на активите на "Сааб" е 1 млрд. евро и в това се включват заводите, оборудването и наличните средства. Дълговете са за 528 млн. евро. Така сумата на сделката съставлява 5.26% от активите на "Сааб".
Защо "Спайкър"?
"Спайкър" остана единственият желаещ да купи шведското подразделение на американския автомобилостроителен гигант General Motors.
"Сааб" е сред четирите марки, заедно с Pontiac, Saturn и Hummer, от които американската компания се освобождава, за да се съсредоточи върху останалите марки Chevrolet, Buick, GMС и Cadillac в САЩ, след като на 10 юли излезе от процедура по обявяване на фалит.
Пазарът "надуши" предстоящата сделка още в понеделник, когато акциите на "Сааб" се изстреляха нагоре с цели 80%. Във вторник търговията с тях на борсата в Амстердам бе прекратена в очакване на важно съобщение.
Анализатори обаче коментират, че е доста спорно дали "Спайкър" е подходящият собственик.
Компанията произвежда ръчно едва няколко десетки автомобила годишно и по-скоро се надява да извлече полза от техническите ресурси и мрежата за дистрибуция на основаният през 1926г. шведски автопроизводител..
В "Спайкър" работят едва стотина души, а в "Сааб" - 34 пъти повече. Годишната продукция на "Спайкър" е 43 луксозни коли, докато шведите пускат на пазара над 90 000.
Дори при надутите от спекулации цени на акциите на "Спайкър" миналата седмица, пазарната й оценка не беше повече от 85 милиона долара.
Общото между двете компании е, че не умеят да печелят пари, допълват анализатори пред Ройтерс, съмняващи се, че "Сааб" ще оцелее. Откакто през 2000г. "Спайкър" бе съживена, тя не е излизала на печалба.