Външните пазари издърпват производствените компании нагоре
"Монбат", "Стара планина холд" и "София БТ" вече усещат позитивите от експортната си ориентация |
Българските производствени предприятия, които работят за външните пазари, вече излизат от рецесията, но темпото, с което това ще се случва, обещава да бъде бавно. Това предупредиха мениджъри на публични експортно ориентирани компании след първите публикувани годишни отчети за 2009 г. Тези предприятия увеличават продажбите си навън, което подкрепя финансовите им резултати за периода.
Производителят на акумулатори "Монбат" отчете ръст на продажбите си на годишна база през декември, което се случва за втори пореден месец, след като през ноември прекъсна негативната тенденция по този показател за първи път от година. Друг голям износител - "Стара планина холд", също даде заявка за преодоляване на кризата, след като прогнозира годишен ръст на продажбите си през януари, което, ако се сбъдне, ще се случи първи път от година насам. Производителят на цигари "София БТ" пък успява да пробие на външните пазари, което не само спасява продажбите му, но и ги увеличава чувствително.
Растежът на компаниите се дължи на възстановяването на европейските пазари, където те изнасят продукцията си. Мениджърите обаче предупредиха, че съществен принос за ръста има и ниската база през миналата година, когато кризата вече беше ударила българските износители сериозно.
"Износителите бяхме първите, които влязохме в кризата. Оттук нататък се надявам, че на годишна база все ще отчитаме ръстове. Важното е, че постепенно износът ни започва да излиза от кризата", каза Васил Велев, изпълнителен директор на "Стара планина холд". По-думите му условието за трайното възстановяване на експортно ориентираните предприятия е големите икономики като САЩ, ЕС и Русия да поддържат икономическия си ръст и да не се сбъднат прогнозите за нова вълна на кризата по сценария за развитието й във формата на буквата W.
"Стара планина холд" предвижда почти 27% годишен ръст на консолидираните си продажби за първия месец на годината. За 2009 г. холдингът приключи с наполовина по-малък оборот спрямо предходната година, както и предварително прогнозираше. Обобщените неодитирани данни сочеха, че консолидираните продажби за 2009 г. са намалели с 52.26% спрямо 2008 г., след като съответното намаление към първото полугодие беше 60.64%.
За декември "Монбат" реализира неконсолидирани нетни приходи от продажби в размер на 13.75 млн. лева - увеличение от 10.76% в сравнение с декември на 2008 г. Компанията регистрира и наполовина по-висока печалба в сравнение с преди година до 1.92 млн. лв. Заслуга за подобрената ситуация има основно по-ниската база от ноември миналата година, но и постепенното възстановяване на пазарите, на които компанията изнася продукцията си, както и увеличените цени на оловото.
Преориентирането към външните пазари е в основата на ръста на оборота на цигареното предприятие от структурата на "Булгартабак" - "София БТ", показва отчетът на дружеството. На фона на по-високите цени на цигарите заради повишените акцизни ставки от началото на годината и ръста на контрабандата с тютюневи изделия компанията успява да продаде 1.15 млрд. къса повече през изминалите 12 месеца до общо 6.47 млрд. къса, става ясно от отчета за дейността.
Приносът на външните пазари в реализираните физически обеми е 55%, докато през 2008 г. "София БТ" е разчитала на чуждите пазари за едва 13.3 на сто от реализираната продукция във физически обем. Рязкото нарастване на значението на задграничния бизнес на предприятието личи и в парично изражение - през 2009 г. то е изнесло цигари за 53.17 млн. лв. при малко под 9 млн. лв. за предходната година, или 6 пъти ръст. Това се оказва решаващо и за цялостния 35% ръст на продажбите на цигарени изделия до общо 98.3 млн. лв.
Не така стоят нещата обаче при "КРЗ Одесос" и туристическото дружество "Златни пясъци". От началото на годината до края на четвъртото тримесечие на 2009 г. в първата са ремонтирани общо 37 кораба. С това обаче е постигнат само половината от стойностния обем, реализиран през 2008 г. Кризата не е подминала и резултатите на курортния комплекс "Златни пясъци", чиято печалба пада драстично на фона на 40% по-малко туристи в курорта през 2009 г. спрямо 2008 г.