Профил - Софарма

Софарма (3JR)
Визитка:
Адрес: София, ул. "Илиенско шосе" №16
Интернет адрес: http://www.sopharma.bg/
Отрасъл: Фармацевтика
Изпълнителен директор: Огнян Донев
Последен финансов отчет: консолидиран, към 30 септември 2009 г.
Изминалата година беше белязана от световната рецесия и за много публични дружества в България този проблем ясно се видя в отчетите им. Не такъв е случаят с една от най-големите публични компании у нас - фармацевтичната група "Софарма". Преди дни дружеството представи неконсолидираните си финансови резултати за 2009 г., които показват 73% ръст на печалбата.
На фона на падащите приходи и печалби подобно подобрение не е без значение, а освен това "Софарма" успя да постигне тези резултати основно чрез експанзия на чуждите пазари, както и по-висок оборот на вътрешния. Това не е изненада заради устойчивостта на фармацевтичния бранш към сътресенията на капиталовите пазари. Пазарът на лекарства беше един от малкото, които не се свиха през последните 12 месеца - по изчисления на "Капитал" през 2009 г. оборотът от продажби на медикаменти и хранителни добавки достига 1.7 млрд. лв., което е ръст от 8% на годишна база.
В портфейла на "Софарма" влизат редица дружества, част от които също се търгуват на българската борса. Компанията е основен играч на българския фармацевтичен пазар и водещ износител на лекарства за страни от региона. Основните чуждестранни пазари са Русия и Украйна, но дружеството стъпи и в Турция и Сърбия, където според отчетите има реализирани приходи от 2.3 млн. евро за изминалата година. Продажбите в чужбина генерират над 60% от годишния оборот на компанията, а освен това с всяка изминала година делът им от общите приходи се увеличава.
Така "Софарма" се оказва с две значими предимства - предлага продукти, за които винаги има пазар независимо от икономическия климат, а заетите позиции на чуждите пазари дават предпоставка за по-бързо възстановяване спрямо други компании. Изглежда, инвеститорите оценяват тези факти - от началото на миналата година досега акциите на "Софарма" са поскъпнали с над 80%. С това дружеството задминава близо 4 пъти ръста на основния борсов индекс SOFIX за същия период.
В момента бизнесът на групата търпи преструктуриране. В средата на януари дъщерните компании "Софарма логистика" и "Софарма трейдинг" решиха да се слеят. "Софарма" пък обяви желанието си да се листне и на най-големия капиталов пазар в региона - полския. Според шефа на варшавската борса Лудвиг Соболевски това ще даде възможност на фармацевтичната група да натрупа популярност сред инвеститорите в региона, а освен това ще съживи и търговията с акциите й в София. От началото на календарната година с книжа на "Софарма" са сключени 582 сделки. С това фармацевтичната група се нарежда сред най-ликвидните дружества на българския капиталов пазар.
SWOT анализ
Силни страни
Добре развита дистрибуторска мрежа
Значително присъствие на вътрешния и другите пазари в региона
Слаби страни
Нарастваща конкуренция във фармацевтичния сектор
Възможности
Двойно листване в София и Варшава
Разработване на нови лекарствени продукти и технологии
Опасности
Загуба на проходи от поевтиняващи валути на чуждите пазари
Компанията в числа
540.8 млн. лв. пазарна капитализация към 1 февруари
1.79 лв. минимална цена за последните 52 седмици
4.56 лв. максимална цена за последните 52 седмици
Мнения
Диляна Чакърова, финансов анализатор, "Ти Би Ай асет мениджмънт"
"Софарма" АД е втората по пазарен дял фармацевтична компания в страната (7%), произвеждаща основно генерични лекарства. През последните няколко години компанията работи и върху изграждането и налагането на портфолио от свои оригинални лекарствени препарати основно на базата на растителни екстракти.
Продуктите на "Софарма" са традиционно сред най-евтините и добре познати на българския пазар. Основните външни пазари за дружеството са Русия и Украйна. "Софарма" присъства и в Източна Европа чрез свои дъщерни дружества и местни партньорства. Имайки предвид факта, че компанията търси възможности за разширяване на присъствието си в ЕС и САЩ, както и премахването на трудностите пред навлизането на генеричните лекарства потенциалът за увеличаване на продажбите в дългосрочен план е значителен.
Цветослав Цачев, ръководител "Анализи", "Елана трейдинг"
"Софарма" е една от малкото добри новини в отчетите. Прозрачността при оповестяването на месечните резултати на компанията доведе до липса на реакция в цената на акцията. Резултат е силен благодарение на първите девет месеца на 2009 г., тъй като финансовите разходи нарастват в края на годината. Съкращенията на разходи допринасят основно за подобрението на печалбата, включително и от лихвените плащания на компанията.
Това е следствие от стабилните позиции на "Софарма" на пазарите си и навлизането на компанията в по-зрял етап на развитие. Може да очакваме по-слаби темпове на нарастване на печалбата през 2010 г., но потенциалът за поскъпване на акцията не е ограничен, тъй като по отношение на продажбите "Софарма" все още се търгува на атрактивни нива при неконсолидирания отчет. Но най-вероятно позицията ще привлича дългосрочните инвеститори с по-нисък рисков профил.