Клиентите се пренасочиха към напитките с по-ниски цени
Производителите на високоалкохолни напитки отчетоха спад на продажбите на алкохолния пазар от 30% за 2009 г. Най-голямо намаление има в сектора на заведенията. За проблемите пред бранша и възможностите за развитие разговаряме с Карън Уайт, директор за региона на Chivas Brothers, производител на уиски "Чивас", "Балантайнс", джин "Бифитър" и др., и с изпълнителния директор на "Перно Рикар" за България Албена Трифонова. Групата "Перно Рикар" притежава Chivas Brothers. |
Големите вериги стават силен канал за разпространение Потреблението ще започне да се възстановява през тази година |
Г-жо Уайт, отговаряте за много държави, какво е специфичното за всяка от тях и какво е отражението на кризата върху пазара на алкохол в региона?
- К.У.: Сферата ми на интерес е Централна и Източна Европа и според мен този район има много голям потенциал за растеж. Що се отнася до кризата, не мога да коментирам специфичните резултати на отделните пазари, но марките, които влизат в "Чивас брадърс", се справят много добре поне в сравнение с всички останали.
В региона са популярни преди всичко местните марки, по какъв начин една международна компания може да наложи марките си, особено в премиум сегмента?
- К.У.: Може би, до известна степен консумацията намалява, но от друга страна, когато става въпрос за качествените марки, те продължават да се купуват. Сигурно донякъде има спад, но трябва да се отчете и една нова тенденция, която си заслужава да бъде спомената. Хората купуват тези напитки, за да ги консумират у дома. Те не излизат толкова по ресторанти и барове, а купуват напитките и ги пият вкъщи с приятели.
Къде е мястото на България в мултинационална компания като "Чивас брадърс"?
- К.У.: Не разпределяме пазарите в зависимост от това колко са важни за нас, защото всички те са от значение за нас. Централна и Източна Европа е един нововъзникващ пазар и има огромен потенциал за растеж.
Какви други тенденции наблюдавате на пазара?
- Албена Трифонова: Oчертава се тенденция за пренасочване на потреблението от заведения към дома. Това се наблюдава в цяла Европа, а също и в България. Големите търговски обекти, или т.нар. модерни формати магазини, се очертават като силен канал на територията на цялата страна.
- К.У.: Хората, които купуват скъпи и премиум марки, може би са малко по-внимателни и не консумират толкова много по барове и ресторанти.
Това означава ли, че има пренасочване на дистрибуцията към веригите супермаркети и магазините за алкохол, като в същото време намалявате продажбите си в заведенията?
- А.Т.: На този въпрос мога да отговоря аз. Не бих казала, че намаляваме усилията си, а че по-скоро променяме тактиката, чрез която продаваме алкохолните напитки в магазините, така че един ден тези продажби да започнат да се увеличават.
Смятате ли, че паралелният внос може да бъде опасен за бранша?
- А.Т.: В момента няма общоприета дефиниция какво всъщност представлява паралелният внос. Откакто България се присъедини към Европейския съюз, тя стана част от свободното движение на стоки в рамките на тази зона, така че няма никакво нарушение на закона. Разбира се, ако има нарушение в дейността, върху правата на търговските марки, като например повторно пълнене на бутилки или нарушение на други основни паневропейски принципи, на начина, по който се работи и се извършва търговията в рамките на Европейския съюз, ще се опитаме да ограничим подобни практики.
Рекламна кампания на "Балантайнс" струва около 70 млн. евро, каква част от нея е отделена за региона?
- К.У.: Когато говорим за марката "Балантайнс", става въпрос за една дълга история и високо качество. Имаме лоялни потребители, които продължаваме да ангажираме. Бутилката ни съществува от 100 години и е наистина култова, така че се опитваме да ангажираме потребителите си чрез различни действия и акции. Инвестираме в търговската марка и това важи както за региона, така и за целия свят, така че продължаваме да бъдем актуални. Парите се разходват в целия свят, като не става въпрос само за "Чивас брадърс", но и за "Перно Рикар", които отделят тези средства.
Какви трудности срещате на пазара в региона?
- К.У.: Една от трудностите е по отношение на рекламите, които частично или изцяло за забранени. В някои страни например не може да се рекламира по телевизията. Като фирма това, което може да направим, е да разговаряме с представители на съответните пазари и решението е да бъдем гъвкави и ефективни. В момента "Чивас брадърс" сме ангажирани както с иновации, така и с инвестиции в подобни дейности.
Кои категории алкохол се продават най-добре в България, при кои спадът е най-голям?
- А.Т.: Традиционно във вносния алкохол доминират уиски и водка. Като цяло потреблението отбеляза спад през 2009 г. спрямо предходната година. Продажбите и потреблението на повечето категории вносен алкохол пострадаха през миналата година. Това беше съпроводено и с пренасочване на потребителите към напитки с по-ниски цени, което доведе до значим спад на цените на дребно в търговската мрежа.
Как бихте оценили продажбите на алкохол в страната след отчетения спад от 30% през годината, промени ли се картината след празниците?
- А.Т.: Твърде рано е за заключения, тъй като януари е традиционно слаб месец в продажбите и потреблението на вносен алкохол. По-конкретни заключения и прогнози може да се правят в началото на пролетта. Като цяло очакваме през 2010 г. потреблението да започне да се възстановява.