Спадът на пазара на безалкохолни напитки се задълбочава

Спадът на пазара на безалкохолни напитки се задълбочава

Спадът на пазара на безалкохолни напитки се задълбочава
След 12 години на постоянен ръст пазарът на безалкохолни напитки завърши 2009 г. с намаление от 7%, показват данните на асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
Намалението в консумацията на безалкохолни напитки започна още от началото на 2009 г. През първото тримесечие то беше само 1%, но впоследствие се задълбочи и стигна 6 на сто към деветмесечието, въпреки че летният сезон е силен за продажбите.
През миналата година спадът е сред всички видове продукти с изключение на студените чайове и лайт напитките. Те обаче имат сравнително малък дял от пазара.
По данни на асоциацията през 2009 г. българите са консумирали 1,7 млрд. литра безалкохолни напитки, което е близо 128 млн. литра по-малко от година по-рано. По цени на дребно стойността на реализираната продукция е 1,4 млрд. лв., или със 121 млн. лв. по-малко, показва статистиката.
Най-голям е спадът в потреблението на плодови сокове и нектари - 9, 3% спрямо година по-рано. С по-сериозен темп намалява и консумацията на газирани напитки - 7,5 на сто спрямо 2008 г., както и при минералните води, при които е отчетено намаление от 6,3%.
По данни на асоциацията единствено потреблението на студен чай и лайт напитки се е увеличило през 2009 г. При чайовете е регистриран ръст от 5,6 на сто, а лайт напитките - 1,1%.
Очакванията на бранша са спадът в сектора да продължи поне до средата на тази година.