Проблемите на "Тойота" могат да й костват пазарен дял

Проблемите на "Тойота" могат да й костват пазарен дял

Проблемите на "Тойота" могат да й костват пазарен дял
Bloomberg
"Тойота мотър" ще загуби част от пазарния си дял в САЩ до края на годината заради проблемите при някои от моделите, което насочва някои клиенти към други марки. Това прогнозира автомобилният сайт Edmunds.com, цитиран от агенция "Блумбърг".
Възможно е дори японският автопроизводител да бъде изпреварен от сегашният трети в класиренето - "Форд". Според анализаторите на уебсайта пазарният дял на "Тойота" може да се понижи с цял процентен пункт до края на годината. "Джей Пи Морган" пък прогнозира, че производители като "Нисан" и "Хюндай" могат също да извлекат известни ползи от проблемите на "Тойота".
"Ясно е, че продажбите на компанията ще бъдат засегнати, но засега е рано да се прогнозира размерът на щетите", коментира един от говорителите на автопроизводителя, Майк Майкълс. "Как продажбите ни се съпоставят с тези на конкуренцията не е наша грижа. Фокусираме се главно върху клиентите си и изпълнението на заложените реализационни планове", допълни той.
"Тойота", която е най-големият автопроизводител в света, в момента изпитва проблеми със сигурността при някои от моделите си. За последните няколко месеца компанията отзова над 8 млн. коли в световен мащаб за извършване на различни корекции.
Японската компания изпревари по продажби "Дженерал мотърс" през 2008 г. и успя да задържи водещата си позиция на глобалните пазари и през миналата година. Продажбите й надминаха тези на "Фолксваген" с цели 1.5 млн. бройки.
Що се отнася до САЩ, Edmunds.com прогнозира, че "Дженерал  мотърс" ще запази лидерската си позиция с пазарен дял 18.1% в края на 2010 г. Делът на "Форд" ще нарасне до 16.6 на сто, а този на "Тойота" ще намалее до 16.5%, очаква сайтът. Преди да започнат проблемите на японската компания, Edmunds.com очакваше пазарният й дял в страната да се увеличи до 17.6%.
"Оттеглянията на коли от пазара се отразяват негативно на "Тойота", но е малко вероятно това да навреди на имиджа на компанията в дългосрочен план", коментира Edmunds.com.
Големите автопроизводители в САЩ вече започнаха да се възползват от проблемите на японския си конкурент. "Дженерал мотърс" например предприе инициатива, която насърчава собствениците на "Тойота" да заменят автомобилите си за някои от нейните модели. Подобна кампания беше предприета и от "Форд". "Очакваме "Дженерал мотърс", "Форд" и "Хонда" да отчетат ръст в продажбите си благодарение на проблемите на японската компания", коментира Рей Зоу, анализатор на Edmunds.com. 
"Тойота" обяви вчера, че ще спре производството в 2 американски фабрики в САЩ за поне 11 дни, за да отговори на спада в спада в търсенето на продукцията й. Компанията изчисли, че проблемите със сигурността могат да понижат продажбите й с около 100 хил. автомобила през настоящата фискална година, която приключва на 31 март. "Стоте хиляди бройки от тази финансова година в комбинация със загубите от следващата могат да доведат до понижение на продажбите на годишна база. Това на свой ред може да се отрази сериозно на печалбата на компанията.", коментира Мамору Като, анализатор от "Токай Токио сикюритис", пред Ройтерс.