Силата на информирания избор
"Тенденциите не се случват в изолация – те се кръстосват и работят заедно за промяна. В крайна сметка тези с реално значение не могат да бъдат приписани на една календарна година. Тенденциите, с които ще се срещнем през 2010 г., са знак за промени, които ще наблюдаваме доста по-дълго време."
Тези думи принадлежат на Ан Мак, която има една от най-интересните професии – оглавява звеното за откриване на тенденции в рекламна агенция Huts JWT. Най-значимите и най-любопитните, тези, които ще оформят света ни в следващите години.
През 2010 излиза петата годишна прогноза на агенцията за онези детайли от живота на хората, които ще са от ключово значение за маркетинг сектора – този, който трябва да удовлетворява нуждите и желанията им.
"Навлизайки в новото десетилетие, много от тенденциите, които обозначихме, са последствия от Голямата рецесия - например появата на потребители, които предпочитат да вложат повече време и енергия за покупки, които идват от Бразилия, Китай и Индия", казва Ан Мак. И допълва: "Както и в предишни години, технологичните, демографските и геополитическите промени също са ключови двигатели на промяната."
Така например сред тенденциите, които JWT са набелязвали през отминали години, са: превръщането на мобилните устройства в център на всичко и на смартфоните в предпочитана платформа за дигитални комуникации; отбягването на философията "по-голямото е по-добро" във всичко, от коли до мобилни технологии; "радикалната прозрачност" и културата на "нямам какво да крия" в онлайн поведението на хората.
А ето и някои други важни трендове, върху които Huts JWT поставят акцент през 2010:
Търсене на стабилност. Въпреки че много индикатори сочат началото на икономическото възстановяване, потребителите ще продължават да упражняват своето въздържание, докато не видят по-ясни знаци за стабилност. (Увеличаването или намаляването на безработицата ще бъде много важен барометър за потребителите.) Хората ще продължат да отлагат големите покупки.
Живот в реално време. Интернет еволюира в един постоянно обновяващ се поток на информация в реално време, разговори и образи. Това създава една нарастваща масова култура и смяна на възприятията за настоящето, придвижвайки модерния живот към "сега и веднага". Така например по време на едно от най-значимите спортни събития в САЩ популярният блог the Huffington Post успя да се превърна в център на информация в реално време, който събираше статуси на хора, които пишат за бейзбол в Twitter, фенове на Yankees и коментатори на Phillies.
Визуално дар слово. Промяната от думи към образи ще се задълбочи и ще видим все повече иновативни начини да се обясняват сложни проблеми.
Всичко, базирано на едно място. С много повече услуги, базирани на място, и напреднали мобилни и GPS технологии, които се появяват на пазара, разговорът ще стане толкова за това "къде съм сега", колкото и за това "какво правя" и "какво си мисля". Така например в САЩ е много популярна апликацията Foursquare, която използва геомаркираща технология и помага на потребителите да намират и споделят с приятелите си барове, ресторанти и други места за срещи в дадени градове.
Да четеш внимателно. Потребителите ще влагат много повече време и енергия да търсят стойност срещу парите си, ще се информират повече по важните проблеми и ще учат много повече за храненето, влиянието върху околната среда и етичните бизнес практики. Например банките, самолетните компании и други свързани със здравето индустрии слагат все по-сложни такси и условия, които, ако не следиш внимателно, би могло да ти излезе доста скъпо.
Максимално разкриване. При все че производителите и ритейлърите стават все по-прозрачни през последните години, законовите изисквания и натискът на конкуренцията ще оказват влияние към все по-пълно разкриване за всичко - от съставките на даден продукт, калориите, които съдържа, през следите, които оставя върху околната среда, и горивото, което се използва. Така например най-голямата ритейл верига в света Wal-Mart работи със своите доставчици, за да развие индекс на устойчивост и природосъобразност за всички свои продукти.
Дяволът носи опаковка. Екотенденцията насочва вниманието към цената на опаковката за природата, марките ще започнат да преминават от бутилки и кутии към други решения, които ще намалят вредните ефекти, ще рециклират, премахват и обновяват. Например кафе веригата Kenco Coffee във Великобритания напоследък въведе екоопаковки, за които твърди, че са 97% по-безвредни към околната среда.
БИК са по-големи от всякога. Прехвалените БРИК развиващи се пазари сега са намалени до БИК и ако развитите нации си остават в затруднено положение заради рецесията, Бразилия, Китай и Индия се развиват като по-силни от всякога както икономически, така и политически. Така например, ако апетитът за луксозни стоки избледнява в развития свят, той е в своя апогей в Китай; през октомври дузини френски луксозни мебели, включително Christian Dior и Chanel, стартираха уебсайт, чрез който да промотират марките си в региона.
Иновациите бавно се разрастват. Продуктите, направени специално за развиващите се пазари, все повече проникват и в развитите страни, където потребителите ги приемат като по-евтини и прости алтернативи на съществуващите възможности. Например индийската компания Mahindra & Mahindra печели пазарен дял срещу John Deere, предлагайки на собствениците на ливади в покрайнините в САЩ косачки на много по-ниски цени.
Модернизирането на един застаряващ свят. Когато населението на света е по-застаряващо от всякога, се забелязва навлизането на продукти и услуги, които осигуряват развлечения за по-възрастните хора, тъй като те се борят да живеят самостоятелно и да се грижат сами за себе си толкова дълго, колкото им е възможно. Така например Thermador са проектирали стъклен покрив за готвене, който автоматично се изключва, когато яденето е готово.