Бирените компании завършват на печалба тежката 2009 г.

Търсенето на бира ще остане по-слабо и през тази година |
Въпреки тежката 2009 г. големите бирени компании отчитат ръст в печалбите си. Това до голяма степен се дължи на програмите за съкращаване на разходи, които успяха да компенсират понижените продажби, коментира агенция "Блумбърг".
Най-големият производител в света - "Хайнекен", регистрира нетна печалба от 1.06 млрд. евро при 1.01 млрд. евро за предходната година. Компанията успя да съкрати разходите си със 155 млн. евро, като затвори някои фабрики и ограничи част от административните си разходи. Приходите й се увеличиха с 2.7 на сто до 14.7 млрд. евро. "Резултатите са по-добри от очакваните, което се отдава на съкратените разходи", коментира анализаторът на ING Джералд Рийк.
Производителят на "Туборг" - "Карлсберг", също предприе успешна кампания за съкращаване на разходите си. Тя включваше продажба на активи в Германия, Норвегия и Финландия. Тези стъпки помогнаха на базираната в Копенхаген компания да отчете оперативна печалба от 1.72 млрд. долара за миналата година.
"Бяхме добре подготвени за 2009 г., тъй като оптимизирането на разходите беше основният ни приоритет", коментира главният изпълнителен директор на "Карлсберг" Йорген Бул Расмусен. "Въпреки че очакваме 2010 г. да бъде трудна, виждаме много възможности за стабилизиране на позициите ни на ключови пазари", допълни той.
Компанията увеличи прогнозите си за печалба през декември, след като руското правителство реши да увеличи бирения акциз с 200%, което предизвика ръст в приходите й в страната. "Карлсберг" генерира около 45% от всичките си приходи от звеното си в Балтийския регион и Русия, където пък президентът Дмитрий Медведев води кампания за ограничаване на прекомерната употреба на алкохол. Компанията регистрира спад в продажбите си от 5.6% в Северна и Западна Европа. Все пак в изявлението й се казва, че в края на годината на тези пазари е регистрирано подобрение.
"Хайнекен" също очаква търсенето на бира да е слабо през настоящата година въпреки подобрението на глобалната икономика. За 2009 г. компанията отчита ръст в продажбите на развиващите се пазари като африканския и азиатския. В Западна Европа и Америка обаче е регистриран спад.
"Имаме доста работа за вършене в Северна Америка, но не възнамеряваме да намалим цените на продукцията си", коментира главният финансов директор на "Хайнекен" Рене Хуфт. "В момента много хора са се ориентирали към по-евтини марки, но постепенно те ще се завърнат при нас", допълни той.
Акциите на "Хайнекен" се понижиха с 0.3% до 35.4 евро на борсата в Амстердам, след като компанията публикува отчета си. Те са нараснали с близо 60% през 2009 г. Тези на "Карлсберг" пък регистрираха най-големия ръст от май 2009 г. досега, търгувайки се 409 крони за брой. Книжата на компанията се увеличиха с близо 99% през миналата година.