Стоян Желев: Пазарът на автомобили се срина заради липсата на стабилна база

Въпреки че през миналата година пазарът на нови автомобили се срина с 54%, през първите два месеца на тази Асоциацията на автомобилните производители и техните официални представители (ААП) отчете спад от нови 45%. Така продажбите се върнаха на нивата отпреди седем години. По този повод разговаряме със Стоян Желев, председател на браншовата организации на дилърите на нови автомобили (СВАБ, а впоследствие ААП) от май 2006 г. и изпълнителен директор на дилъра на "Пежо" "София Франс ауто" от създаването на компанията през 1992 г. |
Раздвижване може да има най-рано напролет Държавата затрудни фирми с ограничаването на данъчния кредит |
Каква е причината за срива на пазара на нови автомобили през миналата година?
- Наистина изпратихме една трудна за автомобилния бранш година. Тъй като основно клиенти на нови автомобили са фирмите, то пазарът следва развитието на икономиката на страната. За съжаление по време на прехода в България не успяхме да създадем и развием стабилна икономическа база, а основният ръст през последните години в икономиката идваше от строителството, търговията и услугите.
Затова и спадът на продажбите на нови автомобили беше логичен – над 50%. При товарните автомобили и камионите продажбите се свиха с от три до осем пъти. Ликвидността на повечето потребители в началото беше на относително добро ниво, но през годината постепенно се влошаваше, затова и към края на годината продажбите продължиха да падат въпреки отличните ценови предложения. Като цяло сме сред страните с най-голям спад в продажбите на нови автомобили в Европа.
Какъв урок даде на дилърите на нови автомобили в България финансовата криза?
- Животът на хората от бранша никога не е бил лек и затова не сме особено разглезени. През последните 5-6 години в България бяха инвестирани стотици милиони левове за осигуряване на по-нормална база за обслужване и продажба на автомобили и това беше логично и важно за клиентите ни.
Но сривът в продажбите завари много колеги неподготвени - с големи инвестиции и кредитни експозиции, които няма как да бъдат обслужвани в новите условия. Това доказва за пореден път, че не трябва да оставаш спокоен и да се пускаш по течението нито за миг, в разчетите трябва винаги да присъства и най-лошият сценарий, а стремежът за усъвършенстване никога не трябва да те напуска.
В Европа се забелязва преориентиране на интереса към по-малки автомобили заради кризата. В България има ли подобна тенденция?
- Да, и у нас има известно увеличение в дела на малките и икономични автомобили. В това отношение все още изоставаме от европейските пазари, но да не забравяме, че високият интерес към икономичните автомобили в Европа е подсилен и от политиката на правителствата, които предлагат различни стимули при закупуване на автомобил с ниски емисии на СО2. В този сегмент "Пежо" разполага с прекрасни модели на добра цена.
Какви са очакванията ви за пазара през тази година?
- Първите месеци са изключително слаби, със спад от още 50% спрямо 2009 г. Надявам се с идването на пролетта спадът да спре и пазарът да се раздвижи. Но всички прогнози зависят от това как ще се развива икономиката на страната, а тези прогнози далеч не са розови. Много важно е държавата да помогне на икономиката да се съвземе, защото иначе свиването ще доведе до колапс.
Каква е позицията ви по отношение на отмяната на акциза за по-мощните автомобили и ограничаването на ползването на данъчен кредит за автомобилите с 6+1 места?
- Отмяната на акциза върху автомобилите трябваше отдавна да стане, защото в Европа принципът е да се облага потреблението на автомобилите чрез акциза върху горивата. Най-много поевтиняха най-мощните и скъпи автомобили, но като цяло намалението не съставлява голям процент от цената и едва ли ще окаже съществено влияние върху продажбите.
Струва ми се, че в условията на икономическа криза не трябваше да се ограничава правото на данъчен кредит, а напротив - да се разшири. Най-потърпевши от ограниченията са представителите на малкия и средния бизнес, които през последните години си закупиха многофункционални автомобили от типа "баничарка", за да могат да превозват според нуждите си - и хора, и товари.
Сега те са поставени в абсурдната ситуация да не могат да ползват данъчен кредит нито върху горивата, нито върху ремонтите, нито върху лизинговите вноски, ако още не са ги изплатили. Вместо да им помага да се справят с кризата, българската държава ги затрудни допълнително само за да накаже няколко десетки потребители на луксозни джипове.
Как се отрази кризата на "София Франс ауто"?
- Кризата ни принуди да работим по-добре, по-качествено и да поставим отново клиента в центъра на системата. Намалелите продажби провокираха разумно свиване на разходите и търсене на гъвкави решения, с които да убедим клиентите, че е изгодно да се купува нов автомобил в тези трудни времена.
Едно от най-големите предимства на кризата беше, че всички осъзнаха колко важно е да увеличат старанието и продуктивността си. Това от своя страна се отрази в подобряване на качеството на обслужване и съответно по-висок коефициент на клиентско задоволство. Мисля, че след първата цяла година криза сме по-силни, отколкото бяхме през есента на 2008 г.
Как се справихте с намалелите продажби?
- Значителният спад на продажбите на нови автомобили беше сериозен проблем за нас. Ответните действия бяха да предложим конкурентни цени и достатъчно добри условия за клиентите, за да могат да си позволят нов автомобил дори по време на криза. Мисля, че успяхме да запазим баланса между едни добри за пазара продажби и положителна рентабилност.
Друг проблем бяха финансовите затруднения на някои от лизинговите ни клиенти. Проблемните клиенти не са съществен процент от портфейла ни и това ни дава възможност да реагираме спокойно. Върнатите автомобили пък захраниха парка на оказионните автомобили, които стават все по-търсени заради отличното съотношение цена/качество. И през тази година продължаваме да развиваме дейността на "Пежо оказион", която в голяма степен ще компенсира спада при новите автомобили.
"София Франс ауто" предлага и собствен лизинг - това предимство или недостатък е във времена на икономическа криза?
- Както стана дума, предлагането на собствен лизинг крие и рискове. Стараем се до последно да проявяваме разбиране към затрудненията на клиентите ни и да разсрочваме техните плащания. За съжаление идва момент, в който трябва да задържим колата, което е колкото неприятно за клиента, толкова и за нас. Но тези рискове са несравними с преимуществата.
Собственият лизинг ни дава възможност да предоставяме условия, значително по-изгодни от тези на повечето лизингови компании. Освен това можем да установим различно и гъвкаво управление на риска, да ускорим значително времето за одобрение на клиента и въобще да предложим един много конкурентен цялостен продукт.
Сравнително отскоро имате и компания за рент-а-кар услуги. Това ли е вариант за дилърите на нови услуги да противодействат на кризата - като предлагат по-широк кръг услуги, свързани с автомобилите?
- Нашият проект LION rent-a-car стартира преди кризата и беше развит навреме, за да може да отговори на нуждите на клиентите в тези трудни времена. Така фирми с малък автопарк могат гъвкаво да реагират на епизодични потребности от други автомобили без големи инвестиции, като ги наемат краткосрочно на изгодни цени. Определено предлагането на по-широк кръг от услуги спомага за адаптивността на фирмата в трудния икономически момент.