Пазарът на хардуер в България продължава да се свива

Пазарът на хардуер в България продължава да се свива

Пазарът на хардуер в България продължава да се свива
Доставките на компютри и периферия намаляват шесто поредно тримесечие
Бизнесът с хардуер в България продължава да изпитва сериозни трудности. Според независимата агенция за бизнес изследвания и анализи CBN-Pannoff, Stoytcheff & Co четвъртото тримесечие на 2009 г. е било "най-трудният период от началото на свободния хардуерен пазар в страната през 1992 г.".
Последното тримесечие на миналата година е шестото поред, в което хардуерният пазар регистрира спад, сочат данните на CBN. От компанията не уточняват колко точно са намалели обемите, но са категорични, че най-засегнато е търсенето на печатащи устройства.
На същото мнение е и Надежда Генова, директор на един от водещите дистрибутори на компютърна техника в България - "Поликомп", която коментира за "Дневник", че в края на 2009 г. има сериозна криза в търсенето на печатащи устройства.
Ако трябва да говорим за най-засегнати сегменти, това са доставките на компютърни системи и мобилни телефони в абсолютни стойности, а на печатни устройства - в относителни, добави Людмил Стойчев, анализатор в CBN.
Данните от миналия месец на другата организация, която прави пазарни проучвания на технологичния бранш в страната - "IDC България", внасят повече конкретика. Според тях през цялата 2009 г. хардуерният пазар е намалял с 21.5% спрямо 2008 г. Пак по данни на "IDC България" ИТ пазарът за 2008 г. е на стойност 1.17 млрд. долара, като 71% се дължат на хардуера.
"Само за четвъртото тримесечие на 2009 спадът на българския PC пазар е превишил средния за Централна и Източна Европа", коментира наскоро Евелин Стоев, старши анализатор в "IDC България". "Местният компютърен пазар в момента страда от различни задържащи фактори като спад на покупателната способност, строги кредитни условия и разорените реселъри", добавя Стоев.
Въпреки това "в края на 2009 отбелязахме лек ръст на продажбите спрямо третото тримесечие на годината", разказа Генова. За съжаление обаче нивата, които са постигнати, са далеч от тези през паметната 2008 г.
Мобилна изненада
Логично е в трудната икономическа ситуация много от компаниите да се лишават първо от печатащи устройства. Изненадващо обаче е твърдението на CBN, че в края на миналата година "очакваното засилено търсене на мобилни компютри не се случва".
Още повече - наблюдава се "неочакван срив в доставките и на мобилни телефони", коментират от агенцията за бизнес изследвания и анализи. Продажбите на стационарни компютри през 2009 са намалели с 29.5% спрямо 2008. При лаптопите спадът е значително по-малък - 16.2%, посочват от "IDC България".
В края на годината обаче има леко разведряване: "Традиционно добри продажби отбелязахме в сектора на мобилните компютри", каза Надежда Генова. Според нея основен генератор на продажби в четвъртото тримесечие на 2009 г. са били ритейл веригите, които обслужват коледните покупки на крайните клиенти.
Прогнозите за възстановяването на хардуерния пазар на двете анализаторски компании сочат към втората половина на годината. За да се случи това обаче, е необходимо държавата да започне изплащане на дължимите суми на системните интегратори, които към момента задълбочават проблема с междуфирмената задлъжнялост в бранша, както и да изпълнява част от задълженията си към Европейския съюз, които са свързани с покупка на разнообразно ИТ оборудване, категорична е Генова.