КФН одобри регистъра срещу измами с крадени коли

КФН одобри регистъра срещу измами с крадени коли

Застрахователите ще пращат всеки ден данни за тотални щети
Измамите с откраднати автомобили вече трябва да станат по-трудни, след като бъде създадена единна система за информация между МВР, Гаранционния фонд и Комисията за финансов надзор, в която да се вписват всички изплатени тотални щети по застраховки на автомобили.
Проектът за промяна на наредбата, която трябва да уреди новата система, беше приет на първо четене от надзора в сряда. Предстои промяната да се съгласува с МВР, Асоциацията на българските застрахователи и Гаранционния фонд.
От комисията поясняват, че промяната предвижда всеки застраховател, който предлага автомобилните полици "Автокаско" и "Гражданска отговорност", да подава всеки ден информация до Гаранционния фонд за платените тотални щети.
Това са щетите, при които ремонтът струва над 70% от действителната стойност на цялата кола – обикновено това е при тежки катастрофи, при които много от автомобилите просто се изхвърлят. Те обаче не са официално спрени от движение, ако собственикът им не се обади в КАТ.
Така колите попадат в моргите, откъдето автокрадците ги купуват и използват номера на рамата, за да го пренабиват в открадната кола. По този начин тя се легализира и тъй като в никой регистър не е записано, че автомобил с такъв номер е спрян от движение, откраднатият свободно може да се продава и да се движи по пътищата.
С новата система тази практика трябва да бъде прекъсната, защото застрахователите вече ще дават данните за автомобили с тотални щети и полицията ще знае, че техните номера на рамата не са валидни върху коли в движение.
Идеята за създаване на такъв регистър започна да се осъществява още при предишният заместник-председател на КФН Ралица Агайн, а сега ще бъде завършена при наследника й Емил Атанасов.Точно преди година влезе в сила промяната в Кодекса за застраховането, която задължи застрахователят преди да изплати тотолна щета, да изиска от клиента си доказателство, че регистрацията на автомобила е прекратена.
Ако иска, собственикът му може да го бракува или да възстанови регистрацията му, но преди това задължително трябва да премине през специализирана лаборатория, където ще се провери дали автомобилът е наистина този, за който се представя, дали не се легализира краден автомобил и дали след ремонта той е в достатъчно добро техническо състояние.