Строители на антикризисен бизнес

Строители на антикризисен бизнес

Свързаните със сектора индустрии търсят спасение в индивидуални поръчки и нови продукти
"Хората постоянно идват, разглеждат и казват, че ще помислят дали да поръчат." Това споделя продавачка от фирма, предлагаща мебели на изложението "Стройко" в София. Въпреки че повечето компании са обявили намаления на излаганите продукти между 5 и 15%, както и различни бонуси, поръчките са малко.
Фирмите за строителни материали и обзавеждане също не са оптимисти за следващите месеци, макар и да вярват, че "кризата беше необходима, за да прочисти пазара от случайните играчи".
През тази пролет на изложението "Стройко" участват около 500 български и чуждестранни компании. Броят им е сходен с есенното изложение през 2009 г. В сравнение с преди няколко години обаче има сериозно намаление на участниците. В най-добрите времена те са надхвърляли 700.
Задълбочаващ се спад
След години на бурен растеж и поглъщане на всички нови проекти още на зелено строителният сектор се сблъска с най-тежката си криза от десетилетие насам. Още в началото на 2009 г. рязко намаляха покупките на имоти, а спадът в строителството повлече след себе си и редица свързани индустрии.
Повече от година след настъпването на кризата в България повечето компании все още не виждат оптимистични сигнали за скорошно възстановяване и казват, че се издържат с малки и инцидентни поръчки. "Вече бизнесът се превърна в хазарт - изпращаш хиляди оферти и се надяваш да уцелиш поне един клиент, който е готов да купи нещо", разказва търговски представител от фирма, предлагаща аспиратори и обезпрашители.
"Още през миналата година се натрупаха около 40% спад", разказва Лиляна Маникатова, която заедно със съпруга си е собственик на фабриката за парапети, огради и мебели от ковано желязо "Стелитан-М". Цехът им е в Петрич и работи предимно на българския и гръцкия пазар.
През миналата година фирмата губи голям клиент от Белгия, който е отменил поръчките си за по-добри времена. "Сега се издържаме с индивидуални покупки и търсим други решения, за да спасим бизнеса си", казва Маникатова. Такива са разработването на нови продукти като градински мебели от ковано желязо и др.
Резкият спад на поръчките се е отразил силно и на фабриките за домашен текстил. "Кризата се отразява сериозно и при индивидуалните, и при корпоративните клиенти", разказва мениджърът на "Астер-КП" Стефка Андреева.
По думите и допреди години компанията е изработвала пердета, покривки, шалтета и възглавнички за редица хотели, но сега ситуацията се е променила драстично. "Просто много компании решиха не инвестират в интериора на стаите си в тази икономическа ситуация", казва Андреева, допълвайки, че именно рязкото свиване при корпоративните клиенти е утежнило най-много положението на текстилните компании.
За да се справят с кризата, от фирмата опитват да предлагат възможно най-много решения на потенциалните клиенти и са спрели вноса на платове от далечни дестинации като Индия.
Застой усещат и в продажбите на метални керемиди, покриви и улуци. От производителя ТЕТО съобщиха, че допреди кризата са имали непрекъснато поръчки, което е затруднявало изпълнението им в срок.
През 2009 г. обаче продажбите са намалели наполовина, а през първите месеци на тази година продължават да отчитат спад. От дружеството обаче все още не могат да дадат точна оценка дали това се случва заради задълбочаване на кризата или заради сезонността на този тип бизнес.
И малко оптимизъм ...
От ТЕТО съобщиха, че затруднената икономическа ситуация има и положителен аспект - така се въвежда известен порядък на пазара. Мнението се споделя и от други фирми, според които в затруднената бизнес среда ще останат само иновативните компании.
Акцент на тазгодишното "Стройко" са енергоспестяващите технологии. Изложители признават, че търсенето се засилва. От компанията "И.Т.Е.Е." АД, която произвежда електролитни водогрейни котли за отопление, топла вода и пара, отчитат ръст на поръчките през последните месеци. Компанията планира и да участва в обществени поръчки.
За да се борят със спада от последните месеци, от фирмата за дограми "Скай лайн" са разработили нови продукти, които акцентират върху енергийната ефективност.
"В момента има поръчки", съобщи и Цена Коновалова, която декорира стъкла за врати, прозорци и мебели по руска технология. Казва че голяма част от посетителите на "Стройко" предимно разглеждат, но остава оптимист за бъдещите месеци. "Често се случва хората да видят работата ми, но едва след няколко месеца решават да си поръчат нещо", обясни Коновалова.
Лиляна Маникатова, мениджър в компанията за производство на огради "Стелитан М", Петрич

"Още през миналата година се натрупа около 40% спад. Заради кризата се оттегли голям клиент от Белгия. Сега се издържаме с индивидуални поръчки и търсим други решения, за да спасим бизнеса си. Един от вариантите е насочване към нови продукти. За съжаление смятаме, че трябва да минат години, докато достигнем нивата отпреди кризата."
 Стефка Андреева, мениджър на компанията за домашен текстил "Астер-КП", София

"Много хотели решиха да не инвестират в интериора на стаите си в тази икономическа ситуация и именно рязкото свиване на поръчките от корпоративни клиенти се отразява най-много на нашия бизнес. В кризата се наложи да спрем вноса на платове от някои далечни дестинации като Индия, но при голяма поръчка бихме го възобновили."