Лизинговите компании намериха нов пазар за активи втора ръка

На този етап все още обемите на новия бизнес са доста свити |
Лизинговите компании намериха нов пазар за активи втора ръка, иззети от клиенти с нередовни плащания - реализират ги в чужбина. Тенденцията се е оформила от началото на годината. Това казаха за "Дневник" представители на лизинговия сектор. Купувачите са от Германия, Белгия, има и от страни извън Европейския съюз.
Интереса от чужбина е основно към транспортни средства и луксозни леки автомобили. Продажбите се реализират или чрез участието на лизинговите компании тук в международни търгове за активи втора употреба, които се провеждат в Холандия и Германия, или чрез директни фирми посредници, които идват в България и обикалят лизинговите компании.
"От началото на годината се наблюдава раздвижване сред продажбите на активи втора употреба. Количеството на стоковите запаси намалява и мога да кажа, че реализираме повече продажби в сравнение с количеството активи, които си връщаме обратно от клиенти с нередовни плащания", обясни Пламен Павлов, изпълнителен директор на "И Еф Джи лизинг".
На практика процесите се обърнаха - преди българските лизингови компании внасяха автомобили от чужбина за своите клиенти, а сега реализират износ в обратна посока, посочи още Павлов. И според Даниел Величков, изпълнителен директор на "ДСК лизинг", в момента по-скоро се реализират вторични продажби на иззетите активи, като за тях има интерес и от чужбина.
"Вълната на изземване на активи от клиенти с нередовни плащания, доколкото е имало такава, вече отмина", каза още той. Според Величков може да се каже, че се наблюдава раздвижване в лизинговия сектор и по-сериозен интерес например към товарни транспортни средства. Интересът към по-нисък клас леки автомобили за сметка на това все още е сравнително по-малък, посочи той.
На този етап все още обемите на новия бизнес (новосключените договори за лизинг) са доста свити. Според прогнозите на бранша обаче до втората половина на тази година процесите ще се подобрят. В момента се забелязва оживление в сектора на товарните транспортни средства, тъй като транспортният бизнес пръв изпитва влиянието на съживяването в западноевропейските страни. Все още обаче цените на транспортните услуги са ниски, но поне има поръчки, коментираха от лизинговия сектор.
През пролетта на миналата година се оформи нова тенденция на лизинговия пазар - продажба на активи втора ръка, в резултат на икономическата криза. Компаниите предлагат леки и товарни автомобили, машини, съоръжения и оборудване, иззети от клиенти, които са спрели да плащат погасителните си вноски.
Купувачите могат да платят в брой или чрез вторична лизингова схема, като сами избират коя възможност да ползват. Най-голям беше делът на предлаганите активи втора ръка от транспортния сектор и строителния бранш, които са и най-засегнати от кризата. В момента явно има раздвижване на вторичните продажби на лизингови активи.
Лизинговият сектор отчита свиване на новия бизнес от началото на миналата година четири поредни тримесечия. Към края на 2009 г. вземанията по лизингови договори са общо 4.975 млрд. лв. (7.5% от БВП). Година по-рано обемът им е бил 5.822 млрд. лв. (8.7% от БВП). Спрямо септември 2009 г. намалението е с 6.8% (365.7 млн. лв.), а на годишна база - с 14.6%. Делът на необслужваните лизинги е 16.1% в края на миналата година при 1.7% предходната година.