Магистрала "Марица" ще се строи на отсечки от различни фирми

Предстои правителството на вземе решение строителството на магистрала "Марица" (Оризово - ГКПП Капитан Андреево) да бъде разделено на четири участъка, а не на един, както е в момента. Това обяви Василка Костадинова, директор на дирекция "Изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт" в агенция "Пътна инфраструктура", по време на конференцията "Управление и развитие на стратегическата инфраструктура".
Организатор на проявата са "Капитал" и "Строителство Градът". Непостроеният участък от 67 км е разделен на четири отсечки. Търговете за тях са планирани за есента, а строителството трябва да започне следващата пролет. Магистрала "Марица" трябва да е готова до лятото на 2013 г. В момента се работи по отсечката от Харманли до ГКПП Капитан Андреево.
За магистрала "Струма" за тази година са предвидени търгове за проектиране на отсечките от Дупница до Благоевград и от Благоевград до Сандански, каза Костадинова. По думите й средствата ще бъдат осигурени от "Техническа помощ" на оперативна програма "Транспорт". Досегашната практика показва, че за реализирането на един пътен проект - от идеята до пускането в експлоатация, са необходими 6 години, каза Костадинова.
Тази година ще бъде на проектирането на пътища, а 2011 г. на строителството им, каза Иван Бойков, председател на строителната камара. Не ни харесва, че се класират офертите с най-ниски цени, каза "Румен Йовчев", изпълнителен директор на "Мостстрой".
По думите му цената на строителството на мостовете по "Тракия" на отсечката от Стара Загора до Нова Загора е по-ниска от себестойността за изграждане на едно жилище. "Расейването в цените на магистрала "Тракия" се получи, защото компаниите по различен начин оцениха риска", коментира Георги Прегьов, зам.-министър на регионалното развитие.
Той за пореден път увери, че с новия договор за "Тракия" практически е невъзможно увеличаването на цените и сроковете. За 15 години няма пътен проект, който да е приключил на договорената цена и срок, констатира Иван Бойков. Това е така, защото системата за изпълнение на проектите не работи достатъчно надеждно и има вратички, които позволяват цената да бъде манипулирана, каза Прегьов.
"Сименс" предлага GPS система за пътищата и центъра на София GPS система за таксуване при ползването на пътищата, както и система за таксуване в големите градове, която намалява броя на частните коли, представи "Сименс" по време на конференцията. Въвеждането на GPS система в България за таксуване може да стане на принципа на публично-частното партньорство и би струвало около 200 млн. евро, каза Томас Вилхем, търговски мениджър на "Сименс". Оценката му се основава на опита на компанията по изграждането на GPS системата в Словения, която работи от началото на тази година и обхваща 2500 км магистрали. Пролетта на миналата година тогавашното ръководство на пътната агенция съобщи, че тол-система чрез GPS постепенно ще замени винетката. Плановете бяха новата услуга да се въведе от концесионер, като предварителните оценки бяха за 500 - 600 млн. лв. "Сименс" предлагат и система чрез видеонаблюдение за платено преминаване през центъра на големите градове. Целта на тази система е намаляване на броя на автомобилите за сметка на обществения транспорт, каза Вилхелм. Такава система има в Лондон и Стокхолм, а скоро предстои да бъде въведена и в Прага. |