Амбиции по китайски: BYD пожела "Майбах"
1.1% е спада на книжата на компанията Слуховете за продажбата на луксозните имоти удариха акциите на "Даймлер" |
Амбициозната китайска компания BYD, която планира в края на следващото десетилетие да се превърне в най-големия производител от световен мащаб, има намерение да купи луксозната марка на "Даймлер" - "Майбах", предаде "Чайна кар таймс". Германският гигант счита "Майбах" за безперспективен и дори обмисля закриване на бранда.
"Даймлер" и BYD вече имат съвместен бизнес, свързан с разработването на електроавтомобил за нуждите на китайския пазар. Към момента производителят от страната на Мао може да се похвали основно с лансирането на пазара на клонинги на популярни модели на други марки.
BYD обаче има амбицията да навлезе сериозно на пазарите в Европа и САЩ с хибридни и електромобили, както и да присъства в луксозния сегмент.
От "Даймлер" реагираха като ужилени на новината, която беше наречена слух. "Майбах" е важна част от портфолиото на "Даймлер". Няма решение за продажбата й", се казва в официално съобщение на компанията.
Говорителят на BYD Пол Лин също отрече да има желание за сделка. "Това не е истина, а пазарна спекулация", бяха точните му думи.
Слуховете за евентуална сделка между BYD и "Даймлер" намериха отражение и на фондовата борса във Франкфурт, където акциите на германския автомобилен гигант поевтиняха във вторник с 1.1% до 34.56 евро, съобщи "Файненшъл таймс".
Евентуално закупуване на "Майбах" може да помогне на китайската компания ще осигури на BYD не само достъп до пазарите в чужбина чрез дилърите на луксозния бранд, но и възможност за използване на най-върховите технологии, разработени от "Даймлер". "Готови сме да купим "Майбах" веднага след като бъде пусната за продажба", коментира пред "Чайна кар таймс" неназован източник от ръководството на китайската компания.
Според финансови анализатори сделката не изглежда логична както за "Даймлер", така и за сочената за купувач китайска компания. "Въпреки че "Майбах" не е огромен успех за "Даймлер", притежанието на подобна марка има стратегическа стойност на фона на това, че другите европейски производители имат подобни луксозни подразделения ("Фолксваген" - "Бентли" и БМВ - "Ролс-Ройс", бел. авт.), е мнението на брокер, цитиран от "Файненшъл таймс".
През последните години факт станаха две сделки между китайски компании и луксозни европейски марки. Преди броени дни "Джили" (Geely) купи "Волво" за 1.8 млрд. долара, а през 2008 г. китайската корпорация SAIC стана собственик на британската марка MG Rover.
Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) пък първо беше кандидат за купувач "Сааб", но след като не успя, договори придобиването на интелектуалните права върху част от системите, използвани в най-новите модели на закъсалата марка на "Дженерал мотърс".
Кой кой е Китайската компания "BYD Аuto" е основана през 2003 г. от производителя на батерии BYD. Името идва от съкращението на израза Build Your Dreams ("Сбъдни мечтите си"). През 2009 г. компанията е продала на местния пазар 448 440 автомобила (ръст от 162% спрямо 2008 г.) и има нетните приходи от 555 млн. долара (4 пъти повече от очакваното). Плановете на BYD тази година са да продаде около 800 хил. автомобила. В края на 2008 г. компанията започна да продава първия масово произвеждан плъгин хибрид в света F3DM. По същото време американският милиардер Уорън Бъфет чрез своята инвестиционна компания "Бъркшир Хатауей" придоби 10% от акциите на BYD срещу 230 млн. долара. "Даймлер" притежава основаната през 1909 г. марка "Майбах" от 1960 г., но възобнови производството на автомобили през 2002 г. През 2009 г. бяха продадени едва 200 майбаха срещу 244 само в САЩ за 2004 г. Към момента гамата на "Майбах" включва четири модела, създадени на базата на "Мерцедес" S класа. |