33 кандидати до момента за проучване на третия лъч на софийското метро
Трийсет и три фирми до момента са купили документи за участие в търга за консултант за подготовката на третия метродиаметър на столицата от кв. Княжево до Ботевградско шосе. Това обяви днес изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев на конференцията "Управление и развитие на стратегическа инфраструктура", организирана от "Капитал и "Строителство Градът". Конкурсните книжа могат да се купуват до 16 април, а до 26 април фирмите трябва да внесат документацията.
Прогнозната стойност на предпроектните проучвания е 4.8 милиона лева, а основна тежест в търга ще има цената, предлагана от кандидатите. Идеята е до 2012 г. София да има готов проект и да кандидатства за финансиране от оперативната програма "Транспорт" в следващия й програмен период 2014 - 2020 г, каза Братоев.
Има три варианта за трасето на бъдещия метродиаметър на София, като най-удачен е най-дългият от тях, каза шефът на "Метрополитен". Той е "Княжево" - пл. "Руски паметник" - паметникът "Левски" - "Ботевградско шосе" и дължината му е 19 километра. Другите два варианта са след "Руски паметник" метрото да има спирка на "Алабин" или на пл. "Батенгберг", но те не са толкова удачни, защото само на 300 метра от станцията ще е тази при ЦУМ, обясни той.
По бъдещия лъч на метрото живеят близо 400 000 души и се планира той да се обслужва от "лека железница" - мотриси, по-безшумни от трамваите, добави Братоев.
Транспортното министерство от няколко години обсъжда със Столична община съживяването на вътреградските жп-линии, припомни изпълнителният директор на агенция "Железопътна администрация" в министерството Симеон Ананиев. Агенцията е изготвила проект за "Бърза градска железница", според който сега съществуващите жп-линии в града, които отдавна не се използват, могат да облекчат значително трафика. "Живущите в Банкя биха могли за 25 минути да стигат до центъра на София, а ако се направи спирка във Владая, ще се реши проблемът с редовните задръствания там", посочи Ананиев. Агенцията вече е обсъждала идеята със зам.-кмета на София по транспорта Любомир Христов и главния архитект Петър Диков. Проектът за градската целезница предвижда в София да пътуват модерните мотриси от типа на купените преди няколко години германски "Дезиро" на Сименс. Той включва като нови спирки и "Сточна гара", и гара "Пионерска", към които от години има интереси за строителство на мол (на мястото на Сточна гара) и за жилищно строителство (за Пионерска).