Американците харесват най-много компанията на Бъфет

Инвестиционната компания на Оракулът от Омаха Уорън Бъфет - "Бъркшир Хатауей" (Berkshire Hathaway), оглави класацията на компаниите с най-добра репутация в САЩ благодарение на човечността и отчетността на създателя й. Това показва проучване, цитирано от "Ройтерс", според което кризата е свила репутацията на целия корпоративен сектор до рекорден минимум, но е увеличила популярността на компании с ефективен и неалчен мениджмънт.
След като рецесията в страната принуди американското правителство да похарчи стотици милиарди долари за подпомагане на затруднени и фалирали компании, 81% от американците смятат, че репутацията на бизнеса "не е добра" или е "ужасна", сочат данните от проучване на "Харис интерактив" (Harris Interactive).
Това показва леко подобрение спрямо миналогодишните данни, когато 88% от запитаните заеха същата позиция. Настоящите резултати са вторите по негативност от 2002 г. насам, откакто фирмата задава подобен тип въпроси. Най-позитивни резултати са отчетени през 2004 г. Тогава 68% от запитаните са отговорили, че репутацията на американските компании "не е добра" или е "ужасна".
Ефективното управление е водещ фактор при определяне на обществените нагласи, пример за това е повишаване рейтинга на "Форд", американският автомобилен производител, който избегна банкрут и държавна помощ. "Форд" се изкачи от 51-во място на 37 позиция през тази година.
Компанията "Беркшир" е на първо място именно поради факта, че нейният собственик и управляващ директор Уорън Бъфет демонстрира както ефективност в управлението й, така и че не взима големи премии или заплата. След компанията на Бъфет се нареждат гигантите "Джонсън енд Джонсън", "Гугъл" и "3М".
Компаниите с най-лоша репутация са "Фреди Мак", Ей Ай Джи, "Фани Мей", "Ситигруп" и "Голдман Сакс".
Изследването на "Харис" се провежда всяка година от 1999 г. Анкетираните оценяват компаниите по шест показателя: ръководство, финансови резултати, работна среда, социална отговорност, емоционални обръщения и качество на техните продукти и/или услуги.
След най-голямата икономическа криза от Голямата депресия (1929 г. – 1933 г.) насам американците се фокусират повече на надеждността и ефективното управление спрямо преди, когато те са акцентирали повече на качеството и цената на стоките и услугите, които предлагат компаниите. Друг фактор, който влияе негативно на репутацията на финансовите компании, е липсата на емоционалност в техните обръщения – хората виждат банкерите като личности, отдадени изцяло на себе си, отколкото на някаква по-висша цел.
Позиция Най-одобрявани компании Спрямо 2008 г.
1 Berkshire Hathaway Inc 11
2 Johnson & Johnson 1
3 Google Inc 2
4 3M Co 9
5 SC Johnson & Son Inc Не е вкл. през 2008 (N/A)
6 Intel Corp N/A
7 Microsoft Corp 7
8 Coca-Cola Co 4
9 Amazon.com Inc 6
10 General Mills Inc 8
Позиция Най-неодобрявани компании Спрямо 2008 г.
1 Freddie Mac N/A
2 American International Group Inc 1
3 Fannie Mae N/A
4 Citigroup Inc 6
5 Goldman Sachs Group Inc N/A
6 Chrysler 4
7 General Motors 3
8 JPMorgan Chase 12
9 Bank of America Corp 14
10 Delta Air Lines Inc N/A