Американците харесват най-много компанията на Бъфет

Американците харесват най-много компанията на Бъфет

Среща на акционерите на "Беркшир хатауей", която се е провела миналата година в щата Невада.
Associated Press
Среща на акционерите на "Беркшир хатауей", която се е провела миналата година в щата Невада.
Инвестиционната компания на Оракулът от Омаха Уорън Бъфет - "Бъркшир Хатауей" (Berkshire Hathaway), оглави класацията на компаниите с най-добра репутация в САЩ благодарение на човечността и отчетността на създателя й. Това показва проучване, цитирано от "Ройтерс", според което кризата е свила репутацията на целия корпоративен сектор до рекорден минимум, но е увеличила популярността на компании с ефективен и неалчен мениджмънт.
След като рецесията в страната принуди американското правителство да похарчи стотици милиарди долари за подпомагане на затруднени и фалирали компании, 81% от американците смятат, че репутацията на бизнеса "не е добра" или е "ужасна", сочат данните от проучване на "Харис интерактив" (Harris Interactive).
Това показва леко подобрение спрямо миналогодишните данни, когато 88% от запитаните заеха същата позиция. Настоящите резултати са вторите по негативност от 2002 г. насам, откакто фирмата задава подобен тип въпроси. Най-позитивни резултати са отчетени през 2004 г. Тогава 68% от запитаните са отговорили, че репутацията на американските компании "не е добра" или е "ужасна".
Ефективното управление е водещ фактор при определяне на обществените нагласи, пример за това е повишаване рейтинга на "Форд", американският автомобилен производител, който избегна банкрут и държавна помощ. "Форд" се изкачи от 51-во място на 37 позиция през тази година.
Компанията "Беркшир" е на първо място именно поради факта, че нейният собственик и управляващ директор Уорън Бъфет демонстрира както ефективност в управлението й, така и че не взима големи премии или заплата. След компанията на Бъфет се нареждат гигантите "Джонсън енд Джонсън", "Гугъл" и "3М".
Компаниите с най-лоша репутация са "Фреди Мак", Ей Ай Джи, "Фани Мей", "Ситигруп" и "Голдман Сакс".
Изследването на "Харис" се провежда всяка година от 1999 г.  Анкетираните оценяват компаниите по шест показателя: ръководство, финансови резултати, работна среда, социална отговорност, емоционални обръщения и качество на техните продукти и/или услуги.
След най-голямата икономическа криза от Голямата депресия (1929 г. – 1933 г.) насам американците се фокусират повече на надеждността и ефективното управление спрямо преди, когато те са акцентирали повече на качеството и цената на стоките и услугите, които предлагат компаниите. Друг фактор, който влияе негативно на репутацията на финансовите компании, е липсата на емоционалност в техните обръщения – хората виждат банкерите като личности, отдадени изцяло на себе си, отколкото на някаква по-висша цел.
Позиция    Най-одобрявани компании    Спрямо 2008 г.
1    Berkshire Hathaway Inc    11
2    Johnson & Johnson    1
3    Google Inc    2
4    3M Co    9
5    SC Johnson & Son Inc    Не е вкл. през 2008 (N/A)
6    Intel Corp    N/A
7    Microsoft Corp    7
8    Coca-Cola Co    4
9    Amazon.com Inc    6
10  General Mills Inc    8
Позиция    Най-неодобрявани компании    Спрямо 2008 г.
1    Freddie Mac    N/A
2    American International Group Inc    1
3    Fannie Mae    N/A
4    Citigroup Inc    6
5    Goldman Sachs Group Inc    N/A
6    Chrysler    4
7    General Motors    3
8    JPMorgan Chase    12
9    Bank of America Corp    14
10  Delta Air Lines Inc    N/A