Потреблението - по-малко и на все по-евтини стоки

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Потреблението - по-малко и на все по-евтини стоки

Продажбите в хранителния и нехранителния сектор продължават да спадат и през първото тримесечие. Компаниите обаче са умерени оптимисти, че през втората половина на годината положението ще се подобри. Това сочи допитване на "Дневник" до консултантски компании, производители и търговски фирми.
По данни на компанията за пазарни изследвания "Нилсен" през декември 2009 - януари 2010 г. спадът в продажбите на хранителни стоки в стойност се задълбочава с по-бързи темпове спрямо продажбите в обеми. През двата месеца са продадени с 9.7% по-малко хранителни стоки в стойност при 7.8% като количества.
"Данните показват намаление на цените на бързооборотни стоки и по-високо потребление на такива в по-ниския ценови сегмент", заяви  Янина Димитрова от "Нилсен".
По думите й модерната част от търговията усеща по-слабо кризата, като изследванията показват, че за магазини с площ над 300 кв.м спадът при отделните категории стоки е по-нисък в сравнение с останалите магазини, а за някои продукти е регистрирано и потребление около миналогодишните нива.
Тази оценка на "Нилсен" се подкрепя и от веригата "Пикадили", откъдето казаха, че от началото на годината регистрират ръст на продажбите.
От българската ритейл асоциация съобщиха, че от началото на годината потреблението на нехранителни стоки продължава да се свива с бързи темпове. През първото тримесечие е регистрирано намаление между 30 и 50% на продажбите спрямо същия период на миналата година.
Данните на сдружението показват, че по-сериозен е спадът при облекла и обувки и по-малък при стоките за деца. "Кризата на потреблението започна силно да се изостря", коментира председателят на ритейл асоциацията Мариан Колев, който е собственик и на веригата "Хиполенд".
По думите му, ако в края на миналата година за фирмите понижението е било приемливо, защото са го покривали с резерви, сега това става все по-трудно.
Едни от най-големите рекламодатели на бързооборотни стоки също признаха за спад на потреблението, но според тях той не влияе пряко върху решенията на компаниите да инвестират в маркетингови дейности.
"Рекламните бюджети са инвестиция, която цели не само ръст в потреблението, но и определена разпознаваемост на дадена марка, както и изграждане на трайно отношение на потребителите към нея.
В този смисъл няма пряка релация между нашата инвестиция в реклама и потреблението", обръща внимание маркетинг мениджърът на хранителния гигант Kraft Foods за България Ивайло Найденов, но добави, че се наблюдава спад в потреблението на целия пазар и няма изгледи тази тенденция да се обърне до края на годината.
На същото мнение е и Мая Герасимова, която отговаря за маркетинга в "Белла България". "Нашата целева група е много широка и потребителите ни са предимно със средни и ниски доходи. Кризата им се отразява тежко на семейния бюджет. Ако миналата година си позволяха "да се поглезят", както ние казваме, сега претеглят решенията си за всеки лев", обясни тя.
Герасимова каза, че отчитат спад на потреблението дори в т.нар. категории от "първа необходимост". Така например наблюденията им показват, че в колбасите има осезаем спад при надениците, а при продуктите от по-високия ценови сегмент пазарът е надолу средно с около 10%.
Също така заради ценовата чувствителност на клиентите се е увеличил делът на собствените марки на търговските вериги.
По думите й, въпреки че сега на пазара се случва по-лошият от възможните сценарии и "Белла България" прави оптимизация на разходите си на всички нива, те считат, че средствата за комуникация не трябва да бъдат намалявани.
"Няма да намаляваме маркетинговия си бюджет нетно, но ще се фокусираме върху две основни направления - телевизията като най-измерим и силен канал и всякакви промоции към потребителите, които добавят стойност за тях. За нас е важно да запазим лоялността на клиентите си", коментира Герасимова.
"През 2009, както и в началото на 2010 категориите отбелязаха спад спрямо предходната година, който ние очакваме да се запази и поне за следващите 6 месеца", разказа Дарина Стоянова, президент на Henkel България, но допълни, че хората не са променили навиците си на почистване и грижа за дома и личната хигиена.
"Добрата новина е, че успешно можахме да противодействаме на тенденциите на пазара и предлагайки новости и атрактивни оферти, увеличихме както продажбите, така и пазарните си дялове", казва още Стоянова.
"В периоди на криза потребителите експериментират по-малко и избират марките, на които имат доверие. Нашата дългосрочна стратегия е не само да запазим нивата на инвестиции, а дори да увеличим маркетинг бюджета си през тази година", обясни маркетинг мениджърът на Ficosota Syntez за България Росен Петков.
Българската компания разполага с широко портфолио от марки за грижа за дома и личната хигиена, но също така притежава компанията за "снакфуудс" ItalFood.
"В личната грижа и грижата за дома се забелязва спад на годишна база в сапуните, шампоаните, перилните и съдомиещите препарати, докато потреблението на омекотителите е стабилно за периода. Очакваме възстановяване на обемите през следващите месеци, като е вероятно покупките да се ориентират към продуктите, които предлагат балансирано предложение от цена и качество", коментира Росен Петков.
Телекомуникационните компании също отчитат ефекта от по-ниското потребление. От "Виваком" казаха, че от началото на тази година потребителите са по-внимателни към техните разходи за комуникационни услуги, което се усеща и в приходите от основна дейност на дружеството.
"Очакваме положително раздвижване на пазара през лятото на настоящата година. През март вече започна да се наблюдава известно подобряване на пазара", казаха от телекома.
Теодор Захов, изпълнителен директор на алтернативния телеком "Спектър нет", счита, че няма значителен спад в потреблението на телекомуникационни услуги. Той посочи, че още е трудно да се правят прогнози кога пазарът ще се върне към траен растеж.
Според изпълнителния директор на "Мобилтел" Андреас Майерхофер още миналата година е усетено понижението в потреблението на мобилни услуги.
"Хората използват по-малко мобилни комуникации (годишен спад от 9%). Намалението е по-голямо в бизнес сегмента и по-малко при индивидуалните клиенти", заяви  Майерхофер при представянето през февруари на годишните финансови резултати на "Телеком Аустрия" (собственикът на "Мобилтел").
Тенденции

Продажбите на нехранителни стоки се свива с 30 до 50 на сто през първото тримесечие

Намаляват цените на бързооборотни стоки и се отчита по-високо потребление в по-ниския ценови сегмент според "Нилсен"

Очакванията са за по-добра втора половина на годината
Мнения

Янина Димитрова, компания за анализи "Нилсен"
"Данните ни показват намаление на цените на бързооборотни стоки и по-високо потребление на такива в по-ниския ценови сегмент. Модерната част от търговията усеща по-слабо кризата, като изследванията показват, че за магазини с площ над 300 кв.м спадът при отделните категории стоки е по-нисък в сравнение с останалите магазини, а за някои продукти е регистрирано и потребление около миналогодишните нива."

Мариан Колев, председател на ритейл асоциацията и собственик на "Хиполенд"
"Кризата на потреблението започна силно да се изостря. Ако в края на миналата година за фирмите спадът беше по-приемлив, защото го покриваха с резерви, то сега това става все по-трудно."

Мая Герасимова, маркетинг директор на "Белла България"
"Нашата целева група е много широка и потребителите ни са предимно със средни и ниски доходи. Кризата им се отразява тежко на семейния бюджет. Ако миналата година си позволяха "да се поглезят", както ние казваме, сега претеглят решенията си за всеки лев."

Дарина Стоянова, президент на "Henkel България"
"През 2009, както и началото на 2010 категориите отбелязаха спад спрямо предходната година. Ние очакваме той да се запази поне през следващите 6 месеца. Добрата новина е, че успешно можахме да противодействаме на тенденциите на пазара и, предлагайки новости и атрактивни оферти, увеличихме както продажбите, така и пазарните си дялове." 

Росен Петков, маркетинг мениджърът на Ficosota Syntez за България
"В личната грижа и грижата за дома се забелязва спад на годишна база в сапуните, шампоаните, перилните и съдомиещите препарати, докато потреблението на омекотителите е стабилно за периода. Очакваме възстановяване на обемите през следващите месеци, като е вероятно покупките да се ориентират към продуктите, които предлагат балансирано предложение от цена и качество."

 "Нестле България"

"Според информация от различни източници, включително Евростат, бизнесът с продажби на дребно намаля значително (според Евростат възлиза на -12.4%). Нашата стратегия е да поддържаме силен и постоянен бизнес, затова ще продължаваме със значителните си инвестиции в рекламата."

Теодор Захов, изпълнителен директор на алтернативния телеком "Спектър нет"
"Няма значителен спад в потреблението на телекомуникационни услуги, но е трудно да се прогнозира кога пазарът ще се завърне отново към растеж."

"Виваком"
"От началото на тази година потребителите са по-внимателни към техните разходи за комуникационни услуги, което се усеща и в приходите от основна дейност на дружеството. Очакваме положително раздвижване на пазара през лятото на настоящата година. През март вече започна да се наблюдава известно подобряване на пазара."