Имам идея, искам пари... или как да финансираме бизнес идеята си

На живо
Заседанието на Народното събрание

Имам идея, искам пари... или как да финансираме бизнес идеята си

Предприемач към инвеститор - "Имам идея, а ти имаш контактите и парите да я развием".
Само тези думи не са достатъчни, за да могат младите предприемачи да реализират идеяти си. Такъв поне бе извода от третата месечна обучителна среща, организирана от фондация Empower United по повод конкурса за едноименната награда за млади предприемачи. Този път експерти в областта на дяловото финансиране и правото дадоха насока на младите бъдещи бизнесмени как могат да финансират идеите си и какво да имат предвид при правното им структуриране.
Да, идеята е задължителна, но всеки предприемач трябва да покаже, че има нужния за реализацията ключов екип, хъс и потенциален пазар, обобщиха експертите ключовите фактори за намиране на финансиране за всяка идея.
"Никой не е накарал парите да работят сами, трябва някой да ги накара", коментира Иван Христанов, съосновател на компанията за потребителско кредитиране "Джет финанс", която в момента е собственост "БНП Париба Лични финанси". Съветът му към близо 100 млади предприемачи, присъстващи на срещата, бе "не търсете просто пари, а хора които ще ви помогнат с пари, инфраструктура, мрежа от контакти и съвет."
"Съветът е най-важен - т.е. търсете умни пари," им каза Христанов. Той разказа историята на "Джет финанс" и как той и партньорът му Елвин Гури са успели да я реализират с цената на много усилия.
"В началото е много, много, много трудно...Ние минахме през абсолютно всички клизми на финансирането на бизнес", започна разказа си Христанов. Идеята им да развиват потребителско финансиране се посреща със сериозно недоверие, тъй като точно в този период 2000-2001 г. започва да се гради и съвременни облик на банковата система у нас. Първоначалното финансиране на идеята е било трудна задача, защото тя е и конкурентна на бизнеса на банките. Затова първите средства за развитието й идват от роднини и биват на заем. "Когато имаш идея и тя е абсолютно налудничава, нямаше друг начин освен да вземем заем..., а когато намерихме пари се появиха т. нар. ангели, които ни дадоха допълнителни средства," поясни Христанов. "Всичко спечелихме заради контактите си, а не заради идеята си", допълни той.
Един от хората повярвали на идеята на Христанов и партньора му Елвин Гури е именно инициатора на наградата Empower и председател на фондация Empower United Том Хигинс. По думите му "всеки иска да инвестира в следващия "Гугъл", според него обаче печелившата формула за намиране на инвеститор е комбинация от идея, екип и бизнес, "които няма да е просто 101-вата пицария в града". "Трябва да продавате и нещо което вече сте направили - трябва да видим, че сте свръшили нещо преди да ни се предложите", отговори Хигинс на въпроса трябали младите предприемачи да имат вече работеща идея, за да си намерят инвеститор.
"Ако нямате първите двама души в бизнеса, няма смисъл от другото", допълни и Павел Езекиев, управляващият директор на инвестиционния фонд NEVEQ, които има няколко инвестиции в стартиращи или млади бизнес от сферата на информационните технологии и комуникациите.
Освен екип обаче, бизнесът се нуждае и от проверена идея, смята управляващият партньор на правната организация CMS Cameron McKenna Дейвид Бътс. Според него най-големият проблем на всеки млад бизнес е, че предприемача се влюбва в идеята си. Затова Бъгс препоръча идеите да се проверяват, но не от най-близките като родителите например, а от приятели, които биха дали аргументирана критика за нея. Това обаче в никакъв случай не означава, че всеки трябва да знае  идеята ви, допълни Бъгс.
Според него България в момента предоставя много ефективна база за стартиране на бизнес с ниските си данъчни ставки и незначителния изискуем първоначален капитал за регистрацията от 2 лв. А правното структуриране на всеки бизнес е от изключително значение, защото ако не днес, то след 3-5 години той вече ще генерира приходи, а с тях и задължения. Затова според Бъгс още в ранния етап създателите му трябва да помислят за ограничаване на отговорността за него само до натрупаните по време на дейността активи. Затова и са дружествата с ограничена отговорност например, при които собствениците не отговарят с личните си придобивки за състоянието на даден бинес.  Друга подходяща форма, която Бъгс препоръча на младите предприемачи, е акционерното дружество, ако в реализирането на идеята участва повече на брой хора.
Но преди да се стигне до договор има редица акценти, за които всеки млад предприемач трябва да помисли. Предпримачът Иван Христанов ги обобщи така:
"Успехът означава да постигнеш нещо в резултат на твоите усилия и качества.  Правилната подготвка е ключът към успеха. Действията ни не са по-разумни от мислите ни. А мислите ни, не са по-разумни от познанията ни", каза Христанов.
Съветите на Христанов или какво трябва да имате в предвид, когато работите с дялови инвеститори:
1. Дял  - Дяловите инвеститори искат значителен минотиратен дял с блокираща квота. 
2. Възвращаемост - Дяловите инвеститори търсят поне 40%, мезанин инвеститорите поне 25%, а банките между 5% и 12%
3. Контрол - Инвеститорите не искат да са част от ежедневната дейност на бизнеса, а само от стратегическото планиране и развитие
4 Изход - Като предприемачи трябва да им представите ясна картина как след време ще могат да излязат от инвестицията си, защото дяловите инвеститори я държат не повече от 5 до 7 години
5. Човекът и идеята - Инвеститорите искат добра идея със стабилен екип, които ще я реализира. Ако обаче основателите не се справят, инвеститорите просто ще ги заменят с друг екип
6. Усещане - Инвеститорите трябва да останат с добро впечателения от вас като създатели на идеята
7. Кауза - Трябва да продадене не просто идея, а идея с кауза. Ако ще продавате климатици, нека те са най-ефективните т.е. покажете, че сте загрижени за околната среда и продавате "зелен" продукт
8. Процесът на одобрение - Инвестироите имат многопластова процедура за одобрение на всяка инвестиция, затова бъдете търпеливи
9. Допълнителни запитвания - Те имат и много допълнителни запитвания и изисквания, като например за екологична защита и др. Очаквайте да видите подобни клаузи дори в договори за раздаването на потребителски кредити, както се случи на нас например.
10. Размерът - Дяловите инвеситотори предпочитат по-големи сделки с потенциал бизнесът да стане още по-голем
11. Администрацията - Инвеститорите не искат да губят пари и време в администрирането на дадена идея. Не ги занимавайте с нея, за да не загубите доверието и търпението им
12. Резултатност - Инвеститорите мразят лошите новини. Ако все пак имате такива съобщете им ги максимално рано, за да имат повече време за реакция.
13. Прозрачност - Инвеститорите искат пълна прозрачност и правилна отчетност
14. Споделяне на имидж - Те ще са доволни да ви дадат името и репутацията си, ако ще го използвате за добро, но в замяна искат да споделите и вашия имидж и репутация
15. Съфинансиране - Инвеститорите искат основатели на идеята да участва с финансиране в реализацията на идеята. Ако не участвате значи сами не вярвате в начинанието си.
16. Управление - Инвеститорите настояват създателите и екип им да фокусират ВСИЧКИте си усилия и време в инвестицията им
17. Синдикиране - Инвеститорите обичат синдикирането т.е. участието и на други като тях, защото така ограничават риска си.
18. Networking - Дяловите инвеститори са в бизнеса с контакти, така че ако сте успешни предприемачи, те ще ви подкрепят и в други ваши начиния
19. Причините за отказ - Ако ви откажат, рядко ще разберете истинските причини за това.
През месец  май 2010 г. ще се проведе последната открита месечна среща с гост лектори бизнес лидери и експерти. Целта на семинарите е да помагнат на младите предприемачи да структурират своите идеи и да ги оформят в бизнес план, като срокът за  подаване на кандидатурите е от 1 май до 1 юни 2010 г.