Пенка Тишкова, изпълнителен директор на "Медика": Ако държавата не се разплати, няма да издържим повече от половин година

Пенка Тишкова, изпълнителен директор на "Медика": Ако държавата не се разплати, няма да издържим повече от половин година

Пенка Тишкова, изпълнителен директор на "Медика"
Пенка Тишкова, изпълнителен директор на "Медика"
Проблемите със забавените плащания към дистрибуторите на лекарства стават все по-остри, а фирмите вече заплашват, че ще бъдат принудени да спрат доставките, в противен случай ще се стигне до фалити. Това ще се отрази и на производителите на медикаменти, които в последната година бяха един от малкото сектори, незасегнати силно от кризата. "Медика" все пак беше ударено от икономическите проблеми и отчете силно намаление на печалбата, както и 14% спад в продажбите. За бъдещото развитие на дружеството и проблемите в сектора разговаряме с изпълнителния му директор Пенка Тишкова.
- Започнахме да продаваме повече лекарства, защото там печалбите са по-големи

- Превързочните материали стават приоритет на китайските производители

- Ще пуснем на пазара нови хранителни добавки
Какви са прогнозите ви за резултатите на "Медика" за първото полугодие?
- В момента "Медика" върви с доста по-добри резултати, отколкото през миналата година. Toгава имахме около 12% спад на продажбите, специално на превързочни материали той беше по-висок, отколкото на лекарства. 2009 г. беше слаба година и ние очаквахме и тази да продължи кризата, която се отрази и на нас.
Прогнозите ни са доста консервативни, но до момента се движим с около 10% по-високи продажби спрямо 2009 г. и с около 3% по-ниски резултати спрямо бизнес плана. Така че, ако условията се задържат, би следвало да го изпълним, тъй като той е доста консервативен. Ако обаче продължи кризата с плащанията, това ще се отрази много зле не само на "Медика", но и на целия бизнес климат в страната.
Мисля, че трябва да се повдигне въпросът не само за парите, които дължат болниците, а и за непрекъснато нарастващия дълг на аптеките към дистрибуторите. Надявам се все пак отнякъде пари да дойдат, за да може да се успокои ситуацията при дистрибуторите на едро.
Ако не, действително смятам, че ще доведе до фалит някои от тях, а това веднага ще се отрази и на "Медика", защото при всички положения когато един от играта излезе, докато се преразпределят неговите продажби между останалите, минава време.
На какво се дължат по-високите ви продажби?
- Започнахме да продаваме повече лекарства, пуснахме нови на пазара, които до този момент "Медика" не е произвеждала. По този начин ние значително увеличихме дела на фармацевтичните ни продукти спрямо превързочните материали.
В момента имаме много по-добри продажби на лекарства. Имаме известно увеличение и на превързочните материали, то е от порядъка на 5% спрямо миналата година. Мисля, че е изиграло роля и презареждането на дистрибуторите с материали и консумативи в края на годината заради големите отстъпки, които всички производители правят.
Тази година поради липса на пари това не стана, тоест говорим за регулярните обеми, които всяка година са се потребявали.
Докога ще могат да издържат дистрибуторите и производителите, ако продължават да се бавят плащанията?
- Не мога да кажа те докога ще издържат, във всеки случай ние определено не можем да издържим дълго, защото бизнесът ни е изцяло свързан с аптеките и болниците. В момента ние така или иначе кредитираме в значителна степен болниците.
По отношение на дистрибуторите, които работят на аптечния пазар, имаме много съкратени срокове на плащане и тежестта е при тях. Но ако те започнат да бавят плащания, това веднага ще се отрази на състоянието на "Медика" и на паричния поток. Предполагам, че повече от половин година на такава ситуация не може да се издържи.
Имате ли информация каква сума дължи държавата на дистрибуторите?
- Нямам представа, мога да кажа горе-долу какво дължат на "Медика" дистрибутори. Дистрибуторската ни фирма "Медика Здраве", която работи изцяло на болничен пазар, има около 900 хил. лв. задължения към нас, от които 1/3 са просрочени към болниците.
Останалите дистрибутори ни дължат над 800 хил лв., от които предполагам, че поне една трета са към болници. Но малко от тях останаха да работят с болници – това са "Либра" и "Софарма трейдинг". Останалите дистрибуторите се пазят от работа с болници, защото това невероятно много увеличава необходимостта от оборотен капитал.
Каква е стратегията ви за развитие, ще заложите ли повече на износ, или ще се развивате на българския пазар?
- Първо, стратегията на "Медика" е насочена все повече към това да произвежда и предлага повече лекарства за сметка на превързочните материали поради ред причини, включително с идеята да можем да работим с по-голяма рентабилност. При лекарствата печалбите са по-големи, отколкото при превързочните материали.
Но независимо от това ние няма да се откажем от тях. Намерението ни е в бъдеще все повече да затвърждаваме позициите си на фармацевтичен производител на българския пазар и съответно със същите тези лекарства да излезем на съседни пазари. Говорим за Румъния, Сърбия, Македония, Албания, в Гърция има по-малки възможности поради търговската политика на гръцкото правителство. И, разбира се, Украйна, Русия и Беларус.
Ние традиционно си присъстваме на тези пазари, но и там акцентът ще бъде пак лекарства, а не превързочни материали. Те за съжаление стават все повече приоритет на китайските производители, които успяват да изкарат все по-евтини продукти, така че там печалбите стигат не повече от 5%.
"Медика" ще се оттегля от този бизнес за сметка на по-високо технологични продукти като специални превръзки, компреси, лечебни пластири, които засега не се ползват от българските болници. Те просто нямат пари за тях. Най-вероятно в бъдеще те ще се предлагат на специализирани болнични заведения и в аптечната мрежа.
Доколко ви помогна това, че "Софарма" и "Медика" вече са в една група?
- За едни неща помогна, за други попречи. По принцип винаги е добре, когато има повече предприятия в една група, тъй като те обменят информация и се учат едни от други.
Попречи за това, че "Медика" се разглежда като част от групата на "Софарма", започна много трудно да взема заеми, тъй като се гледа обща задлъжнялост в рамките на групата, не само дружеството ни.
Какви нови продукти планирате да разработвате и какви са плановете ви за инвестиции?
- Основно предстои да пускаме лекарства и хранителни добавки, последните изцяло наши разработки. В момента се работи върху три продукта, които ще влязат до края на годината или в началото на следващата.
А по отношение на лекарствата "Медика" няма такова развойно звено, което да може технологично да изработва лекарства, така че ние действаме като всички останали производители в България – купуваме досиета на лекарства от други европейски производители, регистрираме ги и започваме да ги произвеждаме в България.
Инвестициите ни са насочени изцяло към закупуване на тези досиета и съответно за маркетингови активности, защото всички нови продукти изискват значителни първоначални инвестиции в реклама. До края на тази година сме предвидили около 700 хил. лв. инвестиции в тези две направления, съвсем малко в дооборудване на нашето производство, но то вече е изключително модерно и с много висока производителност.
В бъдеще смятаме да продължим и основната част от инвестициите ни да бъдат насочени в нови продукти и технологии.
Откъде ще набирате пари за инвестициите?
- Засега "Медика" успешно се справя със собствени средства. Искаме да кандидатстваме и за част от европейските пари по линия на програмата за конкурентоспособност, считаме, че сме изключително подходящи като предприятие и като проекти. Ако не успеем да вземем финансиране от европейските програми, ще работим с кредитен ресурс.
Но в момента "Медика" почти няма задължения към банки, ние изцяло се самофинансираме. Затова смятаме, че в бъдеще, разбира се, ако не се сбъднат мрачните прогнози за фалити на дистрибутори, аптеки и болници, ще можем да поемем поне половината от инвестиционната програма със собствени средства.
За набиране на капитал през борсата мислили ли сте?
- Мислили сме по принцип, ние направихме един успешен опит в началото на 2008 г. за увеличаване с капитализацията  на натрупаните печалби от предходни години. Увеличихме капитала до 10 млн. лв., но за съжаление това не доведе до нарастване на стойността на компанията, тъй като съвпадна с сериозната борсова криза.
В момента акциите на "Медика" имат променлив успех, защото търговията с тях е слаба. Това, за което сме мислили, е евентуално да пуснем част от акциите на"Доверие капитал" за свободна продажба и да направим дружеството по-атрактивно за борсовите играчи.
Пазарът на хранителни добавки расте много в последните години, но ще се запази ли според вас този ръст?
- Със сигурност. Убедена съм, защото в България той изостава значително от пазарите в Европа и Америка. И след като такъв пазар има в голяма част от западноевропейските страни и САЩ, неминуемо ще дойде и при нас.
Още повече че българинът, имайки предвид как години наред се налага да оцелява в тежки условия при нашето здравеопазване, е много склонен да се обръща към народната медицина и към растителни препарати. А по-голямата част от хранителните добавки са такива. Според мен колкото повече се развива българското здравеопазване, толкова повече пазарът на хранителни добавки ще се увеличава.