"Лукойл Нефтохим" започна производство на биодизел

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Муньо Кинтата
    *****
    Весело

    Оооо, нов дизел - нова ценичка. По-височка - разбира се.

  2. 2 Профил на ZARO50
    ZARO50
    Рейтинг: Гневно

    Когато петролът по световните борси достигна цена от 140 $ за барел, у нас бензинът скочи до 2,42 лв/л /преди две години/, а сега когато петрола е 83$ за барел - бензина минава 2,20 лв/л.
    Докога този монополист - ЛУКОЙЛ - ще ни прави на луди и безпаметни? Може би докато е монополист?!

    ZARO50
  3. 3 Профил на 55
    *****
    Неутрално

    браво на Анелия Николова, страхотна снимка.

  4. 4 Профил на 55
    *****
    Неутрално

    Забравих да добавя, какво и е българското на "Лукойл нефтохим" ?? Това си е руска рафинерия! Нашия дял не знам дали има и 5%

  5. 5 Профил на email
    email
    Рейтинг: 172 Неутрално

    Нали на всички вече им става ясно че от биодизела файда няма. И аз бих казал браво за снимката. Защото ефекта от биогоривата не е толкова положителен колкото се смяташе. Сега след като са минали години и може да се оценят плюсовете и минусите на биогоривата се оказва, че файда от тях Йок! Минусите стават повече от плюсовете... та питам накъде сме тръгнали тогава?

  6. 6 Профил на Pedro Ximenez
    *****
    Неутрално

    Така е имейл, биогоривата са едни задънена улица, емисиите които се отделят при горенето им са силно занижение по докладите на политиците, иначе учените отдавна си свърпиха работата и препоръчаха да не се отива в тази посока. Всъщност емисиите на вредни газове са по-високи от етанола например няколко пъти, и са сравними с тези на нормалния дизел и бензина...

  7. 7 Профил на инж. Филип
    инж. Филип
    Рейтинг: 180 Неутрално

    Валентин Златев спонсорира ББ за изборите и сега някой трябва да върне парите и май пак ще сме ние.

    Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!
  8. 8 Профил на ИЖЖ
    *****
    Неутрално

    В отговор на коментар 5:

    Минусите се отнасят за особени случаи на производство на биодизел - например от палмово масло, отгледано в плантации, които са засадени на мястото на тропически гори.

    Понякога има и търговски съображения, които прозират под екологични тези - например във връзка с използването като суровина на американско соево масло.

    Но по отношение на българското производство плюсовете определено преобладават - и като екологични показатели, и заради използването на българска суровина (защото ние имаме дори голям износ на непреработено слънчогледово семе), и заради създаването на работни места.

  9. 9 Профил на Deep Blue
    *****
    Неутрално

    лукоил ще дава на арендаторите номенклатурци субсидии да засаждат големи площи с разстения изтоцник на био дизел като рапица например и арендаторите ще пецелят а ние ще си внасяме селскостопанска продукциа от гьрция турция и македония

  10. 10 Профил на ддд
    *****
    Неутрално

    че рапицата не е ли селскостопански продукт?
    А новината е много глупаво написа единственото, което лукойл ще прави е да купува биодизел и да го смесва с нормалния дизел. Не мисля, че има петролна рафинерия, която да произвежда биодизел, просто технологията е много по-различна.

  11. 11 Профил на ИЖЖ
    *****
    Неутрално

    До Pedro Ximenez:

    Емисиите, които се отчитат във връзка с биогоривата, са свързани с производството им. Например емисиите от използването на селскостопанска техника за разораване и засяване, за прибиране на реколтата, за транспорт на рапичното или слънчогледово семе до инсталация за производство на биодизел, за технологична топлина за процеса на естерификация на растителното масло. Често с най-голямо значение в целия този списък за емисиите на двуазотен окис (ако се използват изкуствени торове). При типични български условия, всички тези емисии са обикновено под 15-20% от емисиите при алтернативния вариант на използване на конвенционално дизелово гориво.

    Самите емисии от изгаряне на въглеродното съдържание на биодизела се смятат за нулеви, тъй като този въглерод е преди това погълнат от атмосферата - при фотосинтезата на съответната селскостопанска култура.

    Причината да бъдат формулирани в европейската директива за биогоривата така наречените "sustainability criteria", е че не може да се твърди, че всички биогорива са благоприятни за околната среда, нито да се твърди обратното - че всички не са такива. Затова има и критерии - да се оценява всеки отделен случай. За типичните условия в България обикновено резултатите от тези оценки са положителни.

    Използването на биогорива с положителни показатели продължава да се насърчава - затова има и задължителни цели, поставени от ЕС, за процент на биогоривата в общата консумация на транспортни горива (10% до 2020 г., ако не греша нещо).

    Иначе идеите за така нареченото "второ поколение" биогорива, при които се използват по-скоро целулозата и лигнинът от биомасата, а не продукти с хранителна стойност (каквито са маслата и захарите) е осъществявана технически още в средата на 20 век (в условията на недостиг на нефт). Но все още е необходимо допълнително да се подобрят икономическите показатели на тези биогорива от второ поколение.

  12. 12 Профил на Атанас Василев
    *****
    Неутрално

    Алооо, Лукойл! Не четете ли, не слушате ли какви са новите тенденции! Хората отдавна проумяха, че био горивата нямат бъдеще и повечето производители на автомобили усилено развиват хибридите, като се очаква след време изцяло да се премине към електромобили!

  13. 13 Профил на Въпрос до Атанас Василев
    *****
    Неутрално

    "повечето производители на автомобили усилено развиват хибридите..."

    Все пак, какво пречи хибридите да използват биогорива? Биоетанол за бензиновите хибриди и биодизел за дизеловите?

  14. 14 Профил на Атанас Василев
    *****
    Неутрално

    Отговор до 13.
    Нищо не им пречи! Но производителите на био маса от развиващите се страни отказват да я произвеждат защото имат проблем с изхранването на населението си. Производството на био маса ще заеме обработваеми площи необходими им за производство на хранителни култури. Това е проблема, който дефакто никак не е маловажен имайки в предвид нарастването на населението и проблемите с изхранването му в много от страните.

  15. 15 Профил на До Атанас Василев
    *****
    Неутрално

    Прав сте за развиващите се страни. Дори и производителите на палмово масло от Малайзия или на захарна тръстика от Бразилия да са заинтересовани да продават продуктите си за производство на биогорива, това не е най-рационалното от общочовешка гледна точка.

    Само че в България не се внася палмово масло за целите на производството на биодизел. Използват се собствени суровини. Традиционно у нас слънчогледът се отглежда по-добре от рапицата, но затова пък рапицата дава по-качествено гориво.

    В добри години българският износ на слънчогледово семе достига над 500 000 тона. Тази суровина би могла да се използва за намаляване на вноса ни на течни горива. Потенциалът у нас за производство на суровини за биодизел при наличие на съответно търсене е още по-голям.

    Меласа у нас се внася наистина, но това е за други цели - за производството на захар. Доколкото знам, инсталацията за биоетанол край Силистра използва български суровини.

    Затова исках да кажа, че "минусите" на биогоривата вероятно са валидни на други места, но не се отнасят за българското производство.

    Иначе искам да Ви поздравя, че пишете с името си - една европейска практика, която аз някак нямам куража да последвам

  16. 16 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Според повечето експерти биодизелът подобрява работата на двигателя и увеличава мощността му. Той не съдържа сяра, намалява разхода на гориво и e по-евтин от обикновения дизел, тъй като не се облага с акциз. Изгарянето му не образува сажди. Най-големите му предимства са, че се произвежда от възобновяеми източници и не замърсява околната среда.
    Има обаче и недостатъци.
    Той разгражда уплътненията, направени от гума и маркучите. Според някои експерти големият минус на биодизелa е, че се смесва добре с вода. Това пък води до корозия, повече дим и понижена мощност на двигателя. Биодизелът е по-добър разтворител от петродизела и има свойството да разтваря предишни отлагания в горивната система от употребата на петродизел. Като резултат се налага смяна на горивния филтър на 1000-1500 км.

  17. 17 Профил на Атанас Василев
    *****
    Неутрално

    До №15.
    Имах предвид, това че използването на био горива е временна мярка и не е цялостно решение на проблема и че световната тенденция в момента е развиване на електромобила. След време може да се появи нова идея, нов вид двигател с нов вид задвижване. Знае ли човек.
    Преди век и повече и за писанията на Жул Верн са казвали, че са фантасмагории, но от съвременна гледна точка звучат съвсем по друг начин.
    А що се касае до писането с името ми, смятам че не е въпрос до кураж. Дали ще пишеш под псевдоним или с името си за всеки "рс" майстор не е проблем да ти разкрие IP адреса ако има такива намерения. Отдавна съм престанал да се страхувам за каквото и да било. Има неща които неможе никой да ти отнеме. От друга страна смятам, че много от пишещите с "никове" го правят за да се правят на интересни. И от тази болест съм се излекувал - цял живот да се доказваш колко си по, че и най! Няма смисъл и е напразно хабене на енергия.

  18. 18 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Рапицата, която е основната суровина за производството на биодизел не може да бъде широко застъпена в нашето селско стопанство поради специфичните климатични условия, които изисква. Има специален сорт рапица, който е ГМО и се отглежда икономически много по-изгодно, но използването му у нас има законодателни ограничения (поради корпоративни интереси).
    Друга суровина, която може да се използва е слънчогледът, чието йодно число не отговаря на европейските изисквания.
    Колкото по-нов е автомобилът, толкова е по-издръжлив на химичните капани на екопродуктите. Вече са проведени множество тестове със 100% чист биодизел на няколко автомобила, различни по марка и клас - "Ауди" A8 3.0 TDI,
    "Мерцедес" E270 CDI, "Мерцедес" Vito 2.2 CDI, "Форд" Transit Conect, "Форд" Transit, "Форд" Mondeo, "Мерцедес" Actros Altego, "Дачия" Logan и много други.
    Тестовете показват, че автомобилите, заредени с биодизел, вървят по-безшумно, по-гладко, а изгорелите газове не миришат неприятно. Миризмата наподобява тази на пържените картофи. Няма разлика в динамиката и разхода на гориво.
    Ключова бариера пред производството на биогорива у нас е суровината. За да излезе на печалба, производителят трябва да разчита на огромни количества рапица, слънчоглед, царевица.
    "Правил съм сметки, че ми трябват поне 10 000 дка рапица, за да произвеждам биодизел в количества, които са ми изгодни. За голяма фабрика за 40 млн. евро например пък трябват към 120 000 дка рапица - това е огромна площ".
    Можем да очакваме повишаване цената на олиото.

  19. 19 Профил на ИЖЖ
    *****
    Неутрално

    До Минувач:

    "Друга суровина, която може да се използва е слънчогледът, чието йодно число не отговаря на европейските изисквания."

    При използването на слънчоглед понякога (не винаги) се стига до по-голямо йодно число в сравнение с ограничението според европейския стандарт.

    Затова например в Испания, където също условията са по-благоприятни за слънчоглед отколкото за рапица е разработен испански стандарт, с по-малко строги изисквания за йодното число.

  20. 20 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Проблемът е в използването на стабилизатор към горивото.
    За такива има предложения в много патенти и е интересно каква политика са възприели от Лукойл. Тях този въпрос не ги засяга, но през лятото ще се проявят негативите.
    Контролът за количеството и особено за качеството на биодизела е особено деликатна тема, за която неминуемо ще има скандали.

  21. 21 Профил на Топла бира и студена цаца
    *****
    Весело

    Спомняте ли си последните години на БКП, когато нямаше течни горива и основната новина беше как щели да пълнят някакъв танкер в СССР и как този танкер щял да пристигне в България след 2 седмици? И всички чакаха ...

    По това време нашите шофьори на автобуси (от държавни предприятия - градски и селски транспорт) крадяха и продаваха дизела, а доливаха родно БИОГОРИВО.
    Всеки шофьор си партнираше с готвач от ресторант, който го снабдяваше с употребявано олио. Задните части на Чавдарите и на унгарските соц. автобуси Икарус бяха мазни и мръсни и миришеха приятно на ПЪРЖЕНИ КАРТОФИ И ЦАЦА.
    БИРА обаче имаше ... вкисната и евтина.

  22. 22 Профил на Nikoi
    Nikoi
    Рейтинг: 524 Неутрално

    цената на дизела в румъния 4.22леи 1 евро 4.13 леи днес или около 1.99 лв

  23. 23 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 624 Неутрално

    с 2% мажат очи.
    Еврофондове ли усвояват?
    Мафиоти!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  24. 24 Профил на *
    *****
    Неутрално

    Нещо не разбирам какво са започнали да правст. Да произвеждат биодизел или да смесват биодизел и петро дизел.

  25. 25 Профил на Некъф Познавач
    *****
    Неутрално

    Аз не разбрах - Лукойл произвежда биодизел, както пише в заглавието, или минерален дизел с 2% примес на биодизел?
    Господа, не търсете йодното число, а икономическата изгода при маслата. Всяко масло живтинско или растително, отработено и сурово може да използва. Зависи от интсталацията, която го преработва.
    За да се упротребява чест биодизел в двигателя са необходими редица промени в горивните помпи и проводи, които се влияят негатинвно от метанола, който се съдържав биодизела и е силно корозивен.





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #