Филип Елио: Без държавна подкрепа няма как да се развива успешен екотуризъм

Филип Елио: Без държавна подкрепа няма как да се развива успешен екотуризъм

Филип Елио, вицепрезидент френската мрежа за настаняване в селски райони Gites de France
Филип Елио, вицепрезидент френската мрежа за настаняване в селски райони Gites de France
Филип Елио е вицепрезидент на френската мрежа за настаняване в селски райони Gites de France. Днес мрежата разполага с десетки хиляди адреси от всички категории, като всяка година се откриват по няколко хиляди нови места. Годишно тя генерира над 1.2 млрд. евро преки и непреки приходи (близо 20% от които от чуждестранни туристи), и създава постоянна заетост на годишна база, равностойна на 33 000 работни места. Всяка година в обектите с марката GF се инвестират над 230 млн. евро, а клиентелата, преобладаващо френска, е над 2 млн. души годишно. Повече от половината посетители на френските селски райони са средни кадри и висш мениджмънт. Елио беше в София миналата седмица по покана на Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ) за изложението "Зелени дни".
- Досега в сектора винаги се търсеше бързата печалба

- Все повече хора започват да търсят преди всичко гостоприемство и възможност за повече общуване
по време на ваканцията

- 58 000 къщи за селски туризъм има във Франция
В България устойчивият туризъм се свързва преди всичко с отговорността му към околната среда. Какво още е той?
- Извън чисто екологичните действия, усилията при този вид туризъм са насочени още към опазване и съхраняване на традициите и уникалните култури, създаване на икономически ползи от развитието на туристическите дейности за района и местните общности. Социалният аспект се изразява в това тези хора, които са в основата на туризма, да получават печалбите или ползите, а не да ги получават  големи структури или компании.
Самите места или къщи за настаняване задължително трябва да са устойчиви и с мисъл за бъдещето на хората и района. Затова и ние се опитваме да избегнем лоши практики като бетонирането на крайбрежията например.
Когато правим планове, трябва да си представим какъв ще бъде туризмът и последиците от свързаните с него дейности за хората и мястото след 10, 20 и дори 50 години. Това предполага цялостна промяна, революция в мисленето. Досега в този бизнес винаги се е търсела непосредствена печалба. Сега се гледа в по-далечна перспектива.
Това всъщност е част от икономическите аспекти в устойчивия туризъм. В зависимост от това дали сме в една европейска, африканска или азиатска държава, се срещаме с различни видове трудности и тези аспекти - социалният, икономическият и екологичният, се представят по различен начин.
Как виждате мястото на устойчивия туризъм в бъдеще. Абсолютист ли сте в това отношение?
- Аз съм убеден, че той ще има своето място заедно с други видове туризъм. Той няма да убие масовия туризъм, няма и да го замести. Възможно е например човек, отседнал в "Хилтън", на следващия ден да посети и остане в някоя селска къща. Това са видове туризъм, които се допълват. Те не трябва да се конкурират.
Какво трябва да притежава една екокъща?
- Трудно е да се обобщи, но екокъщата освен очевидните и основни неща като пестене енергия, вода, обработване на отпадъци трябва да носи послание на своите гости. Нейната задача е и "педагогическа", т.е. освен екологичното послание тя трябва да може да образова посетителите си за културата, традициите, особеностите на района, жителите му и дори къщата и нейната история.
Вие самият сте вицепрезидент на най-голямата в света мрежа за настаняване в селски райони. С колко обекта разполага Gites de France в момента?
- Общият брой на обекти на нашата мрежа за селски туризъм е 58 хиляди, но непрекъснато работим върху включването на нови обекти и се надяваме броят им да нарасне.
Трудно ли проходи този бизнес във Франция?
- Трудно беше да определим и изработим критерии за местата за настаняване, които да бъдат включени в мрежата ни. Истинската тежест дойде едва след това, защото разполагаме с много места за настаняване, имаме голяма мрежа и с нас работят много лица.
България изобилства от примери за красиви райони с изоставени села и стари къщи, но няма много примери за бизнес начинания в тази посока. На какво се дължи според вас това - липса на предприемачески дух или пък неблагоприятна среда за такъв бизнес?
- Може би е липса на комуникация или информация за този вид бизнес и туризъм. В мисленето на хората обикновено екологията, следователно екотуризмът, се свързва с повече разходи по отношение на инвестицията. Истината е, че тя с годините се възвръща.
Възможно ли е клиентите на класическата почивка в хотели с няколко звезди да бъдат привлечени в тези непопулярни селски къщи в малки райони? Дали такъв тип хора биха изоставили лукса заради чистата природа?
- Все повече хора започват да търсят преди всичко гостоприемство, топла атмосфера и възможност за повече общуване по време на ваканцията. Нещата при мен лично стоят по следния начин: когато си почивам,  отивам в къща за гости, когато ми се налага да пътувам, оставам в някои от въпросните хотели.
Трябва ли държавата да подкрепя екоотговорния туризъм?
- Ако приемем, че държавата има за задача да подкрепя опазването на околната среда, което включва и културното, и историческото наследство, то тя трябва да го подкрепя. Когато питам хората, които посещават някой от обектите ни, защо са предпочели именно нас, те обикновено отговарят, че екологичният критерий е важен, но водещо при избора им са нашите ценови тарифи.
Ако те бяха по-скъпи, нямаше да ни изберат. За да можем да поддържаме тези цени обаче, ни е необходима държавна помощ, каквато ние получаваме във Франция. Самата мрежа е създадена с помощта на френската държава.