"Юнайтед Еърлайнс" и "Континентъл" се сливат в най-големия авиопревозвач в света
3.7 млрд. долара е цената на сделката |
Американската авиокомпания "Юнайтед еърлайнс" (United Airlines) ще придобие "Континентъл" чрез дялова размяна за близо 3.7 млрд. долара, съобщи "Блумбърг". Ако бъде одобрено от антитръстовите регулатори на САЩ, обединението ще бъде новият най-голям превозвач в света.
Сливането, на което и двата борда на директорите се съгласиха в неделя, ще се осъществи чрез размяна на акции без премия за около 3.7 млрд. долара. Така общо капиталът на новата компания ще бъде около 8.3 млрд. долара, като сделката предвижда 55% от акциите да притежава "Юнайтед еърлайнс", а останалите 45% - "Континентъл".
Новата авиокомпания ще оперира под името на "Юнайтед" със седалище в Чикаго и главен изпълнителен директор Джеф Смисек – досегашният директор на "Континентъл". Обединението се очаква да бъде завършено през четвъртото тримесечие на годината и ще осигури на компаниите 7% от световния авиопазар и 21% от американския – с по 1% над дела на сегашния лидер "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines).
Приходите на "Юнайтед еърлайнс" и "Континентъл" за 2009 г. възлизат на 29 млрд. долара, служителите са 88 000, а основната флота се състои от близо 700 самолета. Общо ще обслужват 370 дестинации в 59 страни.
Някои от полетите обаче може да се наложи да бъдат съкратени, за да отговори обединението на американските антитръстови изисквания, твърди авиационният адвокат Майк Голдман, цитиран от "Блумбърг".
"Има опасения, че засилващата се консолидация в сектора ще оформи като основни играчи на пазара трите големи превозвача и нисокбюджетните авиокомпании", заяви Джейми Бейкър, анализатор в "Джей Пи Морган". През 2008 г. "Делта еърлайнс" си осигури лидерството, като придоби "Нортуест еърлайнс" (Nortwest Airlines).
"Въпросът е дали това е добре за конкуренцията и дали няма да се отрази в повишение на цените. Също така чрез сливането пазарът ще бъде съсредоточен в четири града – Вашингтон, Сан Диего, Сиатъл и Ню Орлиънс", допълни той.
Сделката тепърва предстои да бъде одобрена и от профсъюзите на двете компании. Анализаторите обаче прогнозират повишаване на цените на билетите "поне първоначално" и проблеми с полетите по време на интеграцията на служители, самолети и услуги.
"Юнайтед еърлайнс" и "Континентъл", които подновиха преговорите за сливане миналия месец след двегодишно прекъсване, целят съкращаване на разходите, увеличаване на приходите и възстановяване на печалбите в сектора.
Според изчисления на "Джей Пи Морган" чрез премахване на дублиращи се операции и работни места ще бъдат спестени 8% от капацитета и 5% от оперативните разходи. Не само американските авиокомпании борят кризата с обединения, припомня АФП.
В началото на месеца "Бритиш еъруейс" (British Airways) и испанската "Иберия" (Iberia) се сляха в третия най-голям превозвач в Европа, за да конкурират успешно френско-холандската "Еър Франс" (Air France) и немската "Луфтханза" (Lufthansa).