Алумни* посланик

И най-доброто училище в света не ти гарантира успешна реализация. Това още повече важи във времена на криза, когато конкуренцията за всяка свободна позиция е жестока. Най-доброто училище в света обаче ти дава едно рамо, на което може да разчиташ, в криза или не. Това е мрежата от неговите възпитаници. Чрез нея, дори да си се лутал с месеци, можеш да намериш търсеното.
Такъв поне е примерът на възпитаничка на едно от най-добрите бизнес училище в света в момента - френското INSEAD. Нека я наречем Катя. Всеки завършил INSEAD най-вероятно смята, че дипломата ще му отвори всички врати. Уви, не е така и Катя е пример за това. След като завършва INSEAD, тя не може да си намери работа близо половин година.
Накрая спасителната сламка се оказва не някой познат с препоръка, а напълно непознат друг възпитаник на INSEAD. Катя попада на него чрез алумни мрежата на университета. И макар двамата да са напълно непознати и да се намират в различни страни, общото между тях - INSEAD, й помага да намери това, което търси.
Дотук добре
Замислихте ли се вече дали можете да се обърнете така към напълно непознат бивш възпитаник на български университет? Може би има шанс, но съдейки по действителното състояние на мрежите от възпитаници на повечето големи държавни университети в страната, той силно клони към нулата. Въпреки че всяка година към над 30-те държавни висши учебни заведения да се насочват средно по 60 хил. души, малка част от тях реално остават свързани с колегите си и с университета след завършване.
Проучване на пазара на труда през миналата година показва, че всеки пети българин между 15 и 34 години не е успял да започне работа след завършване на образованието си. А 40% от младежите, които са се справили с тази задача, са били одобрени от работодателите благодарение на съдействието на роднини и познати.
Едно от основните оръжия и на университети в развитите страни, и на техните възпитаници е възможността за създаване и поддържане на контакти. Осъзнали това, повечето частни училища се промотират именно с разнообразната мрежа от алумнита, която формират.
Затова и едно от първите неща, които ще ви направят впечатление, когато разглеждате интернет порталите на най-елитните университети, е алумни асоциациите им и богатата информация къде са се реализирали техните бивши студенти.
Не случайно преди две години INSEAD използва именно възпитаниците си в България, за да привлече интереса на потенциални бъдещи студенти. Кулминацията в презентацията на университета бе не статистиката от заплати и работодатели на алумнитата, а личните им истории, сред които и тази на Катя.
А къде сме ние
Една проста разходка из интернет порталите на държавните учебни заведения и на човек му става ясно, че те нe полагат много грижи за бившите си възпитаници. Например на сайта на УНСС има повече информация за тазгодишните Мис и Мистър университет, отколкото информация как човек може да се свърже с бивш възпитаник, къде те се реализират успешно и дали и как помагат на институцията, която им е дала първата важна стъпка в живота.
Същото е и при повечето големи университети, които, разчитайки основно на държавната субсидия, като че ли забравят за алумни арсенала си. А той освен добра реклама може да бъде и източник за доходи.
Причините са няколко. От една страна, липсва разбиране от самите държавни университети колко полезна за тях би била една устойчива мрежа от бивши възпитаници, промотиращи и подкрепящи учебното си заведение, откъдето са тръгнали. От друга страна, е липсата на чувство за принадлежност у самите студенти.
"Липсата на чувство за принадлежност и гордост от учебното заведение, в което се учиш, за мен е ключов проблем", смята Димитър Димитров, член на управителния съвет на Сдружението на завършили Стопанския факултет на Софийския университет (СУ).
Той е възпитаник на първия випуск на факултета през 1996 г. и е част от екип, който пета година се опитва с различни инициативи както да заздравява връзката между завършилите факултета, така и да му помагат да подобрява качеството на образованието.
Сред всички държавни университети Сдружението на Стопанския факултет към СУ е сред най-активните в ролята на медиатор между учебното заведение, неговите възпитаници и бизнеса. То и най-много се доближава до западния модел на алумни асоциация, като поддържа връзката между възпитаниците на факултета чрез ежегодни балове, обеди с реализирали се бивши студенти и годишник с контакти.
Същевременно се опитва да помага за по-нататъшното им кариерно ориентиране и непрекъснато обучение. Всъщност днес, 13 май, е следващото събиране на възпитаници и вече завършващи студенти на факултета. Сдружението организира периодично и Академия за висши умения в мениджмънта, на която лектори са професори от различни международни университети. Организацията на Стопанския факултет си е поставила за цел да подкрепя и Софийския университет в подобряването на образованието.
"Опитваме се сме звеното, което осъществява връзката между държавата в лицето на образованието, което тя осигурява, бизнеса и студентите", описва целите на сдружението неговият изпълнителен директор Милка Семова. "Светът става все по-отворен, а новите възпитаници са все по-малко ангажирани", смята тя и допълва, че това още повече увеличава нуждата от обратна връзка между тях.
"Важно е, защото реалният сектор потребява наши кадри и чрез сдружението лесно може да даде обратна връзка за качеството на образователния процес", казва още Семова. Макар че сдружението все още набира популярност, в последния годишник то е сърбало контактите на около 700 алумнита и бизнесът го използва за обратна връзка и достъп до кадри.
Добрите частни примери
Заченки на алумни активност има в още два факултета на СУ - Историческият и този по математика и информатика. Останалите добри примери у нас са вече от частните университети, като например Нов български иниверситет (НБУ) и Американският университет в България (АУБ), които градят имидж както от настоящите си, така и бившите си алумнита. Те са техните посланици пред бизнеса и пред потенциалните студенти. Освен това са и мрежа за дарения - начин за финансиране на частните университети и възможност за набиране на стипендии.
Асоциацията на НБУ е създадена през 2002-2003 г. и събира опита на бивши и настоящи студенти чрез различни тематични срещи. Алумни асоциацията към АУБ поддържа връзка с възпитаниците както чрез ежегодни събирания (следващото е на 21 май) и алумни предизвикателства, така и чрез онлайн база от контакти.
В нея всеки доброволно регистрирал се може да види последните новини за самото учебно заведение, контакти и информация къде и с какво се занимават колегите му. АУБ непрекъснато дава информация и как са се реализирали неговите възпитаници. Пример за това е последната статия в интернет страницата на университета за алумни от випуск 2001 г. - Борислав Стефанов, който наскоро оглави Българската агенция за инвестиции.
"Завършилите университета са негови посланици", каза алумни координаторът в АУБ Теодора Марчева, випуск 2008 г. Освен да поддържат връзка помежду си, възпитаниците помагат и на потенциални нови студенти да получат образование в университета.
Те са направили алумни фонд за стипендии, който в момента разполага с около 7 хил. долара. Освен това правят и директни дарения. Един от случаите е с албанския възпитаник на АУБ Елвин Гури, випуск 1996 г. и съосновател на Jetfinance, дал 250 хил. долара за стипендии. Общо около 7% от завършилите 2585 души са направили някакво дарение на университета.
Добрите примери извън България
Българските модели на алумни организация всъщност се опитват да прилагат моделите на международните учебни заведения. И има защо, както показа случаят с Катя и INSEAD. Алумни мрежата на бизнес училището е огромна - обхваща над 40 страни с 43 национални асоциации, които се стремят да включат близо 40 хил. възпитаници. Самият университет ги определя като "посланици на INSEAD". От тях по данни на висшето училище близо 22 хил. са се включили доброволно в онлайн мрежата от контакти на алумнита.
Освен със срещи на национално ниво алумни организацията на INSEAD поддържа връзката между възпитаниците си и чрез глобални събирания, семинари, конференции и обучителни форуми. Една от последните инициативи на университета както за изграждането на чувство за принадлежност, така и за промотиране на самото учебно заведение например е определянето на 50-те алумнита, променили света, във връзка с 50-ата годишнина на INSEAD през 2009 г.
Какво печелят възпитаниците - Контакти - това е един от най-важните критерии при избор на дадено училище според "Икономист" - Удовлетвореност - чрез асоциациите могат да покажат своят удовлетвореност от учебното заведение, като даряват (били просто подарък, стипендия или др.) и поддържат контакти - Непрекъснато обучение - чрез алумни срещите и семинарите си сверяват часовниците непрекъснато Какво печелят университетите - Реклама - възпитаниците му са най-силната реклама както пред потенциални нови студенти, така и пред бизнес и власт - Обратна връзка - чрез реализацията на възпитаниците си университетите могат да преценят какво е качеството на образованието, което предлагат - Финансиране - големите частни университети се финансират и от дарения от бивши възпитаници. |
*от лат. alumnus - доведен син, съвременното значение на думата е възпитаник на университет