Приходите на мобилните оператори намаляват през първото тримесечие
Свитото потребление и по-ниските разходи за терминиране са намалили приходите за първото тримесечие на българските мобилни оператори "Мобилтел" и "Глобул". Това показват отчетите на компаниите майки: австрийската "Телеком Аустрия" и гръцката OTE.
Приходите на ОТЕ, която в България е собственик на "Глобул" и веригата магазини "Германос", намаляват с 4.2% спрямо първото тримесечие на миналата година. В отчета на ОТЕ се посочва, че приходите от услуги в България са се понижили с над 2% през първото тримесечие на годишна база.
Това се дължи на "макроикономически фактори, голяма конкуренция в сегмента в телекомуникационните услуги на договор и по-ниските разходи за терминиране". Последните са таксите, които мобилните оператори си плащат един на друг, когато абонат на един оператор се свърже с абонат на друг.
Въпреки понижените приходи печалбата преди данъци, амортизация и обезценки (EBITDA) от дейността на ОТЕ в България расте с 2.7% до 41.4 млн. евро. България и Гърция са единствените пазари, на които ОТЕ отчита ръст в печалбата. В Албания и Румъния финансовите резултати от дейността на OTE намаляват значително.
С 9.7% на годишна база намаляват приходите за тримесечието на "Мобилтел". И тук като основна причина са посочени по-ниските разходи за терминиране, както и намаленото потребление на телекомуникационни услуги и разходи за пренос на данни.
Според изчисленията на "Телеком Аустрия" средният приход от потребител на "Мобилтел" за тримесечието е 8 евро - или със 70 евроцента по-малко, отколкото първото тримесечие на миналата година. Едновременно с това обаче българският оператор отчита 130% ръст в броя на абонатите, които използват мобилен интернет (към края на март броят им е близо 66.7).
Пазарният дял на "Мобилтел" се увеличава слабо до 50.1% (при 50%) година по-рано. От компанията отчитат, че ефектът от свиването на приходите е минимизиран, тъй като "Мобилтел" е успял да намали с 13.8% разходите си. Операторът записва и понижение от 5.4% в печалбата си EBITDA.
И двата мобилни оператора регистрират ръст в броя на абонатите си на договор. За "Глобул" повишението спрямо миналата година е почти 4%, а за "Мобилтел" растежът е 12.7%. От ОТЕ допълват, че задължителната регистрация на предплатените карти е оказала негативно влияние и абонатите на "Глобул", които ползват ваучери, са намалели с 13 на сто.