Търсенето на малки магазини в София расте

Търсенето на малки магазини в София расте

Най-голям е интереса в големите квартали
Търсенето на малки квартални магазини се увеличава през последните месеци в София. Това показа допитване на "Дневник" до  компании за недвижими имоти. От шест запитани единствено от българския офис на Colliers изразиха съмнение, че има ръст на търсенето заради двата новооткрити търговски центъра.
"Не звучи много логично, защото в моловете има всичко необходимо на цени за всеки", каза Давид Давидов, мениджър "Търговски площи" в Colliers. Той уточни обаче, че компанията не следи малките търговски площи.
Търсенето на квартални магазини до 100 кв.м е нараснало с 12% през първите три месеца на годината спрямо предходното тримесечие, като в същото време наемните цени са паднали с 26.5% на годишна база, показва проучване на "Адрес". 
Имаме ръст от 50% на запитванията за обекти от 60 до 100 кв.м през април спрямо януари - март, каза Добромир Ганев, управител на българския клон на GVA Sollers Solutions. Засилено търсене има и на магазини от 200 до 400 кв.м в кварталите основно от търговски вериги за хранителни стоки и дрогерии, каза Манол Гойгаджиев, мениджър "Търговски площи" в MBL/CBRE.
Причината за търсенето е, че нишата е разработена от едноличните търговци, докато големите вериги се пренасочиха към по-малкия сегмент след настъпването на кризата, коментира Стефан Косев, управител на Regent`s.
"Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти", коментира Цветелина Тасева, изпълнителен директор на "Адрес". Според нея основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите.
По-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, като допълват нуждите си от магазина до дома със стоки с по-малка трайност като плодове и зеленчуци, обясни Тасева.
Най-много се търсят наематели за хранителни магазини, обекти, специализирани за месо, за плодове и зеленчуци и кафенета.
Все по-рядко се отварят аптеки и сервизи. Най-голямо е търсенето на търговски площи в големите жилищни квартали като "Младост", "Надежда", "Дървеница". През последните месеци се увеличава и активността в зоните по трасето на метрото заради нарасналия пътникопоток.
За една година наемите на малките квартални магазини са намалели с 26.5%, показват данните на "Адрес". Спадът е сериозен, но е по-нисък от този на главните търговски улици, където Forton отчeте намаление от  40%.
В новите бизнес центрове пък наемите на търговските и офис площи са се изравнили в момента, което никога досега не се е случвало, коментира Красимир Димитров, управляващ партньор в Sourse Real Estate.