Строителят на олимпийския стадион в Гърция ще строи следващата отсечка от "Тракия"

Строителят на олимпийския стадион в Гърция ще строи следващата отсечка от "Тракия"

Председателят на тръжната комисия Кирил Дойчинов представи офертите на компаниите.
Председателят на тръжната комисия Кирил Дойчинов представи офертите на компаниите.
Гръцката компания "Актор" е почти сигурният строител на следващата отсечка от магистрала "Тракия" от Нова Загора до Ямбол. Това стана ясно при отварянето на ценовите оферти (виж карето вляво). Гърците дадоха най-ниската цена от 111.6 млн. лв. за 36- километровия участък.
Ценовите оферти на участниците:
"Актор", Гърция 111.644 млн. лв.
"Конструктор", Хърватия -" Балканстрой", Разлог 121.797 млн. лв.
Консорциум "Български автомагистрали" 131.437 млн. лв.
"Рубау", Испания - "Пътстрой" 151.93 млн. лв.
Консорциум "Тракия ІІІ" 164.98 млн. лв.
"Щрабаг", Австрия 187.916 млн. лв.
"Алпине", Австрия 191.57 млн. лв.
Забележка: Цените са без ДДС
 
Това означава, че километър ще струва на "Актор" 1.9 млн. евро, докато строителят на участъка от Стара Загора до Нова Загора "Магистрали Трейс" ще строи на цена от 2.2 млн. евро/км (цени с ДДС). За сравнение - прогнозната стойност на възложителя - агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), беше 3 млн. евро/км.
И още едно сравнение - на предишния търг за участъка от Стара Загора до Нова Загора (32 км) "Актор" даде една от най-високите цени от 292.177 млн. лв. По-голямо от тяхното беше единствено предложението на консорциума между "Алпине" и "Холдинг Пътища" - 373.6 млн. лв.
Официално победителят ще бъде ясен в началото на юни. Комисията ще приключи работата на 27 май, а още десетина дни ще са необходими за оформянето на документите и потвърждаването на резултатите от управляващия орган на оперативната програма, каза Кирил Дойчинов, председател на тръжната комисия.
Комисията отстрани четирима участника от 11-те кандидати, които бяха подали оферти. Това са турската "Доуш" (която за втори път е отстранена заради нередност), "Азеркорпу", Азербейджан, сдружение между гръцката "Терна" и българската "Сиенит", както и обединението между германските "Кемна Бау Андре" и "Фаркер Вег Бау" с българската ХСС.
Ценовата оферта на "Актор", който е построил около 80% от олимпийските обекти в Атина, не е по-ниска с 30% от средната на останалите кандидати и затова няма да се налага допълнителна обосновка, както беше на търга за участъка от Стара Загора до Нова Загора. "Сребърният медал" в надпреварата отиде за сдружението между хърватската "Конструктор" и разложката "Балканстрой", чиято оферта беше с малко над 10 млн. лева по-висока от тази на "шампиона". "Бронзът" отиде за консорциума "Български автомагистрали", в който влизат - "Главболгарстрой Инфраструктурно строителство", "Черно море", "Пътстрой 92" и "ИСА 2000", който изостана с над 20 млн.лв. от победителя.
Преди отварянето на офертите участници разиграха на шега "черно тото", като прогнозните цени, които дадоха, бяха 127 млн. лв., 140 млн. лв. и 165 млн. лв. и искрено се изненадаха, че предложението на гърците е толкова ниско.
"Цената е постижима, не е ниска. Имаме много свободна техника в Гърция, която ще използваме при строителството на магистралата в България", казаха представителите на търга на "Актор". "Учуден съм от цената, която дадоха "Актор", но смятам, че е постижима", коментира Цветан Цонев, главен изпълнителен директор на "Трейс груп холд" и председател на обединението "Магистрали Трейс". Той и представителите на "Актор" отрекоха да са се разбрали "Трейс" да се включи и в строителството на отсечката от Нова Загора до Ямбол. "Магистрали Трейс" не участва в този търг, като обяснението беше, че са закъснели с подаването на документите.
Силната конкуренция и честното състезание водят до такива резултати, коментира министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Той изгледа надпреварата като редови участник от първия ред в залата. "Притеснява ме какви са били цените в миналото и каква печалба са си калкулирали фирмите в бранша, след като сега се постигат такива резултати", каза Плевнелиев в отговор на въпрос не е ли притеснен от ниската цена. "Компаниите повярваха, че състезанието е почтено и дадоха много конкурентни цени. Няма как да не се гордея", заключи министър Плевнелиев.
Всички представители на български фирми, които бяха на търга, бяха категорични, че зад ниската цена "Актор" стои българска компания, която ще бъде неин подизпълнител.
Ако няма обжалвания и всичко върви по план, първата копка на обекта е предвидена за 2 август. Строителството трябва да приключи за 25 месеца. Финансирането е по оперативна програма "Транспорт" със средства от Кохезионния фонд на ЕС.
В момента тече търгът за третия, последен участък от магистралата от Ямбол до Карнобат, като крайния срок за подаването на офертите е 7 юни.
Кои са "Актор"
"Актор" е една от големите компании в строителния бранш в Гърция. Тя е построила около 80% от олимпийските обекти в Атина за игрите през 2004 г., сред които олимпийския стадион и селото, както и международния център за радио и телевизия, показва справка в страницата й в интернет. Компанията има опит в пътното строителство. Тя е изграждала участъци от магистралата "Виа Игнатия", която свързва източна със Западна Гърция. Един километър строителство на тази магистрала е струвал 6.5 млн. евро/км по думите на министър Плевнелиев. "Актор" са построили и 65 км крайградска магистрала на Атина подобно на околовръстното шосе на София, но не съвсем. Изграждали са и участъци от магистралата Патра - Атина - Солун.