Микс от умерени очаквания и лек оптимизъм за сезона
Ако човек се поразрови в официалната информация за състоянието на туризма в България през миналата година, ще остане малко объркан. Според Министерството на икономиката спад няма и туризмът е на нивото от 2008 г.
Данните на националната статистика пък показват понижение на приходите от нощувки с около 18%. Част от разминаването се дължи на методологията на експертите в министерството - те отчитат за турист и румънец, тръгнал да почива в Гърция, който просто минава транзит през България. Свиване в сектора обаче има, ако съдим и по отчетите на компаниите от него, регистрирани на борсата. За 2009 г. те отчетоха среден спад на приходите си от 24%.
Данните на Националната агенция за приходите показаха пък, че нещата в сектора не се подобряват и през тази година - оборотите са се свили с 11% за първото тримесечие. Разбира се, това дава яснота само за част от картината, тъй като в този период функционират основно зимните курорти, а летните получават незначителни приходи, които идват най-вече от конферентен туризъм.
Напоследък традиционните езици по бреговете на Черно море - немски, скандинавските, английски и руски, се чуват все по-малко, а българският и румънският не успяха да компенсират особено загубата на традиционните за страната пазари. За "спасяването" на финансовите резултати мениджърите на туристическите компании разчитат основно на драстично съкращаване на разходите и продажбата на активи, които не са свързани с основната дейност. Low cost профилът на българския туристически сектор изглежда пък изигра лоша шега в кризата на местните хотелиери и ресторантьори.
Традиционните чуждестранни туристи, които преди гостуваха в България, предпочетоха по-евтини пазари като Турция и Северна Африка. На фона на силната ценова чувствителност на тези клиенти въпросните дестинации се възползваха от девалвацията на националните си валути и държавните помощи и подложиха българската индустрия на жестока ценова конкуренция.
Двойният скок на печалбата (до 32 млн. лв.) и малкият спад (9%) на приходите на курорта Албена не бива да подвежда. Зад стабилния ръст на приходите всъщност стои продажбата на активи. През първата половина на миналата година компанията продаде на свързано лице акциите си от "Албена инвест холдинг" (2 млн. акции), от което спечели 17 млн. лв. Без тях картината би била далеч по-различна. В годишния си доклад мениджмънтът на дружеството отчете отслабване на интереса на чуждите туристи и ръст на българския пазар.
Още по-силен спад на туристите през годината отчетоха Златни пясъци и Слънчев ден. Второто дружество, което се контролира от пловдивския бизнесмен и политик Георги Гергов, регистрира ръст на българските и румънските туристи, но те не успяха да компенсират спада на немските и руските. За летния сезон в крайна сметка се получи следната картина - общият брой туристи спадна с 19 на сто, като за руския и скандинавския пазар понижението беше 44%, а за германския - 38%.
Туристите от България се повишиха с 38%, а от Румъния - с 30 на сто. Все пак в тунела се вижда светлина и още от тази година браншът очаква да започне възстановяване. Основната причина за оптимизма е възстановяването на пътуванията в Западна Европа, и най-вече на германския пазар. Отделно се очаква и увеличение на туристите от Македония и Сърбия, които вече пътуват без визи в ЕС. Според прогнозите на различни сдружения в туризма през 2010 г. секторът ще отбележи между 2 и 10% ръст за тази година спрямо предходната. "Тази година сезонът започна по-оптимистично в сравнение с 2009 г. И тенденцията е към подобряване", прогнозира в началото на годината изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев. Очакванията му са следващата 2011 г. да е още по-добра за туристическия бранш.
С около 5-6% повече нощувки прогнозира търговският директор на компанията Маргита Тодорова. Прогнозите й обаче са да се запазят приходите на миналогодишно ниво заради намалението на цените. Най-важното засега - спадът е преодолян, е изводът на мениджмънта от участието на компанията на туристическите борси.
Дали обаче ще e така за целия сектор, зависи от съвместните усилия на мениджъри и правителство. Огромните държавни помощ и стимули за преки конкурентни дестинации като Tурция показват, че трудно ще се мине без съдействие от страна на правителството - било то под формата на инвестиции в инфраструктура, масирана реклама в чужбина, визови облекчения и други. За съжаление решението на външно министерство да оскъпи руските визи през април беше ход точно в обратната посока.-